سرانه درمان هر ایرانی بالغ بر 13 هزار تومان در هر سال است. یعنی با این سرانه درمان فوقش می توانیم خود را یک بار به یکی از مراکز درمانی برسانیم. سرانه پایین و ناچیزی که سبب شده بیمارستان های دولتی با انبوهی از مراجعان روبه رو بوده و در نتیجه توانایی پاسخگویی مناسب به همه مراجعان و بیماران خود را نداشته باشند. در حالیکه پایین بودن سرانه درمان و وضعیت اقتصادی نامناسب بیشتر مردم سبب می شود مراکز درمانی دولتی اولیت اول برای دریافت خدمات درمانی باشد، باید در وضعیت درمانی و بهداشتی مردم تغییراتی حاصل شود تا بیمه ها پای کارآمده و نگرانی های اقتصادی درمان برای مردم کمتر شود.

سرانه درمان هر ایرانی، یک صدم سرانه مورد احتیاج

سلامت نیوز: سرانه درمان هر ایرانی بالغ بر 13 هزار تومان در هر سال است. یعنی با این سرانه درمان فوقش می توانیم خود را یک بار به یکی از مراکز درمانی برسانیم. سرانه پایین و ناچیزی که سبب شده بیمارستان های دولتی با انبوهی از مراجعان روبه رو بوده و در نتیجه توانایی پاسخگویی مناسب به همه مراجعان و بیماران خود را نداشته باشند. در حالیکه پایین بودن سرانه درمان و وضعیت اقتصادی نامناسب بیشتر مردم سبب می شود مراکز درمانی دولتی اولیت اول برای دریافت خدمات درمانی باشد، باید در وضعیت درمانی و بهداشتی مردم تغییراتی حاصل شود تا بیمه ها پای کارآمده و نگرانی های اقتصادی درمان برای مردم کمتر شود.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه نوآوران نوشت: بر اساس آماری که سخنگوی وزارت بهداشت رسانه ای کرده است، 80 درصد مردم توان مراجعه به بیمارستان خصوصی را ندارند، و تنها 3 الی 4 درصد مردم می‌توانند با آرامش خاطر به بیمارستان‌های خصوصی مراجعه کنند وحدود 15 درصد مردم نیز می‌توانند با کمک بیمه‌های تکمیلی به این بیمارستان‌ها مراجعه کنند. آماری که می گوید بالغ بر هشتاد درصد مردم ناچار هستند صف های طولانی و وضعیت بغرنج درمانی بسیاری از بیمارستان ها و مراکز درمانی کشور را برای دریافت خدمات درمانی تحمل کنند.

سرانه درمان هر ایرانی، یک صدم سرانه مورد احتیاج

کارشناسان بهداشتی معتقدند سرانه درمان برای هر نفر 13 هزار تومان در سال است، که این مبلغ در مقایسه با کشوری مانند کانادا که سرانه درمان هر نفر در آن 14 هزار دلار است، بسیار ناچیر بوده و اگر می خواهیم به شرایط آرمانی درمانی برسیم باید سرانه درمان هر ایرانی به رقمی معادل یک میلیون و 300 هزار تومان افزایش یابد. در واقع هم اکنون سرانه درمان هر ایرانی یک صدم میزان مورد احتیاج است.

با توجه به اینکه بخش اعظمی از مردم از خدمات درمانی دولتی بهره می برند و از کیفیت این خدمات درمانی رضایتی ندارند، افزایش کیفیت خدمات بخش دولتی منوط به افزایش سرانه درمان در نظام سلامت است. مریم محمدی، کارشناس بهداشتی در همین خصوص به نوآوران می گوید: مشکلات نظام سلامت تا هنگامی که پرداخت سازمان های بیمه گر افزایشی نداشته و سرانه درمان نیز واقعی نشود، به قوت خود باقی است.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از بیماران برای پرداخت هزینه های درمان خود با مشکلات عدیده ای رو به رو هستند، می گوید: خانواده هایی که با بیماری های صعب العلاج دست وپنجه نرم می کنند واقعا در مضیقه بوده و برای ادامه روند درمان بیماران خود با مشکل رو به رو هستند.

محمدی با تاکید بر اینکه سیستم درمانی کشور نیازمند سرمایه گذاری است، اضافه می کند: متاسفانه نگاه بیمه ها در کشور بیشتر درآمدزایی بوده تا پرداخت خدمات و تا زمانی که شرایط بر محور درآمد زایی باشد نمی توان به بهبود شرایط امید داشت.

ساز و کار بیمه ای منسجم نداریم

در حالیکه بیمه ها طی سالیان اخیر کمک چندانی به بهبود وضعیت بهداشتی و درمانی کشور نداشته اند، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت معتقد است بیمه ها باید بر اساس سیاست های وزارت بهداشت حرکت کرده و پیرو راهبرد کلان کشور باشند.

محمدجواد کبیر در گفت و گو با نوآوران با اشاره به اینکه در اولین اقدام باید بیمه ها تجمیع شوند، تصریح می کند: برای آنکه بتوانیم سازمان های بیمه‌گر را تجمیع کنیم باید منابع سلامت را تجمیع کرده و یکسان سازی روابط بین سازمان های بیمه‌گر با بیمه شدگان را در دستور کار قرار دهیم.

او با اشاره به اینکه مسائل مادی نقش تاثیرگذاری در تجمیع سازمان های بیمه گر دارد، توضیح می دهد: نگاهی به تجربه کشورهای پیشرفته نشان می دهد نظام سلامت این کشورها دارای سازو کار بیمه ای مشخصی است و سیستم بهداشتی آن ها از عملکرد درست بیمه ها اطمینان دارد.

کبیر با تاکید بر آنکه هم اکنون سیستم درمانی کشور ما از عملکرد سازمان های بیمه گر مطمئن نیست، ادامه می دهد: مدیریت منابع سلامت کشور بدون سازوکار بیمه ای منسجم مشکل است.

گفتنی است قانون ساختار رفاه کشور ما نیز بر این مبنا استوار شده که منابع موجود باید با ساز و کار بیمه ای و با محوریت وزارت بهداشت هزینه شود اما در عملکرد شاهد این اتفاق نیستیم.

نگاه ها به سوی بودجه 95 درمان

تعیین راهکارهای اجرایی مشخص برای تعیین رقم واقعی سرانه درمان اولویتی است که باید در راستای بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه، مورد توجه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی قرار گیرد تا به یک رقم منطقی و واقعی برای سرانه درمان در کشور دست یابیم.

با توجه به اهتمامی که وزارت بهداشت برای اجرای طرح تحول سلامت دارد تا زمانی که میزان سرانه سلامت به صورت منطقی و بر اساس معیارهای جامعه تعیین نشود نمی توان به روزهای خوب امید داشت. در حالی که در شرایط حال حاضر جامعه میزان سرانه سلامت با میزان تعرفه های پزشکی هم خوانی ندارد باید دید آیا تحولی در وضعیت سال آینده رخ می دهد یا خیر؟

این در حالی است که دست اندرکاران وزارت بهداشت معتقدند برای آنکه شرایط بهداشتی و درمانی مردم را به وضعیت مطلوب نزدیک کنیم، نیاز به 10 تا 20 هزار میلیارد تومان اعتبار داریم که نباید از طریق هزینه های مردمی تامین شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha