چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 177256

چند وقتی است که دام های استان ایلام در نقاط مختلف گرفتار بیماری و بلای مهلکی بنام تب برفکی شده و این بیماری کشنده ظاهرا نمی خواهد تا قبل از فرا رسیدن فصل گرما، دست از سر دامداران و احشام آنها بر دارد.

سلامت نیوز:  چند وقتی است که دام های استان ایلام در نقاط مختلف گرفتار بیماری و بلای مهلکی بنام تب برفکی شده و این بیماری کشنده ظاهرا نمی خواهد تا قبل از فرا رسیدن فصل گرما، دست از سر دامداران و احشام آنها بر دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، احشام اهلی به عنوان سرمایه های اصلی و منبع درآمد دامداران در حالی به سبب ابتلا به این بیماری از بین می روند که مسئولان دامپزشکی از روند کنترلی و کاهش مرگ و میر احشام بر اثر این بیماری سخن می گویند، اما هر روز تعدادی از بره ها و بزغاله های دامداران به علت ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می دهند.


هر چند مسئولان دامپزشکی استان ایلام به گفته و اذعان خود، تمام تلاش شان را برای مقابله با این بیماری و سرکوب آن و ممانعت از اتلاف دام ها بکار بسته اند اما از اشاره به میزان مرگ و میر احشام و خسارت های وارده به دامداران استان خودداری و اجتناب می ورزند.


این در حالیست که دامداران نقاط مختلف استان هر روز شاهد مرگ و میر احشام خود هستند البته شاید روند اتلاف دام ها نسبت به هفته های گذشته کاهش یافته باشد اما این بیماری همچنان به جولان مرگبار خود در بین دام ها ادامه می دهد و دامداران همچنان از روند پیشرونده این بیماری گله مند هستند.


روند مرگ و میر دام های سبک و سنگین همچنان ادامه دارد و دامداران و گله داران استان ایلام با مراجعه به اداره های دامپزشکی و مراکز خصوصی و حتی مسئولان ارشد استان در پی روزنه امیدی برای کنترل بیماری و جلوگیری از اتلاف احشام هستند.


بی شک در این میان بیشترین ضرر و استرس را دامدارانی متحمل می شوند که دچار تلفات و مرگ و میر احشام شده اند.
یکی از این دامداران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از زمان شیوع گسترده این بیماری تاکنون 30 راس بره و بزغاله و 16 راس از گوسفندان ماده بالغ در گله ام تلف شده اند.


رضا ورکبودی دامدار مستاصل ساکن یکی از روستای های بخش چوار از توابع ایلام افزود: بیشتر گله های این روستا و روستاهای اطراف دچار بیماری تب برفکی شده اند و جمعیت زیادی از دام های منطقه از بین رفته است.


وی یادآور شد: شیوع این بیماری به تدریج موجب تضعیف ایمنی بدن دام های بالغ و باعث بروز خسارت هایی در بین دامداران شده است هر چند عملیات مایه کوبی و ضد عفونی دام ها توسط دامپزشکی انجام گرفته اما مرگ و میر احشام نابالغ همچنان ادامه دارد.


دامدار دیگری اظهار کرد: تاکنون حدود 28 راس از بره ها و هفت راس از گوسفندان بالغ ماده ام به علت ابتلا به تب برفکی از دست رفته اند و اکنون نیز عارضه این بیماری در بین دیگر احشام گله مشهود و نمایان است.


عیسی احمدبیگی با اشاره به خسارت 160 میلیون ریالی این بیماری به دلیل تلف شدن دام هایش افزود: جالب آنکه چند ماه پیش دام های گله ام توسط دامپزشکی مایه کوبی تب برفکی شده اند اما سرایت این بیماری و اتلاف جمعیت زیادی از احشام بالغ و نا بالغ بیانگر این موضوع است که یا واکسن تزریق شده اصل و واقعی نبوده یا فاسد و تاریخ مصرف گذشته بوده یا تزریق کننده ناشی بوده است.


این دامدار با گله مندی از حمایت نکردن مسئولان استان به وضعیت موجود دامداران و گله داران تاکید کرد: ادامه این روند موجب دلسردی و نداشتن انگیزه تولید در جامعه دامدار و به ویژه قشر عشایر استان ایلام می شود.


یکی دیگر از دامداران صنعتی ایلام نیز با گله مندی از عملکرد ضعیف دامپزشکی یادآور شد: از زمان شیوع این بیماری تاکنون حدود 30 راس از 150 راس گوساله های واحد دامداری صنعتی ام به علت ابتلا به این بیماری تلف شده ند و 100 راس دیگر از گوساله ها نیز دچار افت وزن و عوارض جانبی ناشی از این بیماری هستند.


قاسمی افزود: بیش از یک میلیارد ریال به علت شیوع این بیماری خسارت دیده ام و با وجود پیگیری های زیاد، اما هیچ مرجع مشخصی جوابگوی مشکلاتم نیست و این بیماری همچنان به روند کشنده و زیان بار خود در میان دام ها ادامه می دهد.


وی گفت: من برای راه اندازی این واحد دامداری صنعتی وام و تسهیلات بانکی گرفته ام و اکنون به علت سرایت تب برفکی بخش عمده ای از سرمایه ام را از دست داده ام حال آنکه مسئولان در عمل هیچ حمایتی از دامداران ندارند.


قاسمی می گوید: چند بار برای دریافت واکسن و فرآورده های دارویی مرتبط با تب برفکی به دامپزشکی ایلام مراجعه کردم اما با جواب منفی آنها مبنی بر نبود دارو مواجه شدم.


در حالی مسئولان دامپزشکی استان از روند کنترل و کاهش بیماری تب برفکی در استان سخن می گویند که یکی دیگر از گاوداران از سرایت این بیماری به واحد گاوداریش در روزهای آغازین و ابتدایی اسفند خبر داد و گفت: در این مدت 2 راس از 10 راس گوساله های این واحد تلف شده اند.


رفیق دوست افزود: در زمان حاضر هشت راس گوساله دیگر دچار بیماری های ناشی از تب برفکی شده و با وجود اعلام به دامپزشکی هنوز مسئولان و کارشناسان برای بررسی وضعیت گاوها و گوساله ها به این واحد سرکشی نکرده و هیچ مواد ضدعفونی کننده ای نیز دریافت نکرده ام.


همواره یکی از برنامه ها و سیاست های دولت ها حمایت از بخش خصوصی به ویژه تولید کنندگان زیربخش های کشاورزی همچون دامداران و گله داران است و این حمایت ها به شیوه های مختلف انجام می گیرد و در مواقع خاصی چون شیوع همه گیر و گسترده بیماری های واگیردار باید این حمایت ها جدی تر و پرنگ تر از همیشه انجام بپذیرد.


اما در هنگامه ایی که دامداران به عنوان یکی از ارکان اصلی تولید پروتئین و انواع فرآورده های دامی به هر علت گرفتار مشکلاتی چون اپیدمی بیماری می شوند بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند حمایت و پشتیبانی مسئولان و کارشناسان دامپزشکی هستند.


مدت زیادی است که دامدارن ایلامی با بیماری و آفت تب برفکی دست و پنجه نرم می کنند و نظاره گر مرگ و میر دام های سبک و سنگین خود هستند و سرمایه های خود را یکی پس از دیگری از دست می دهند.


اهمال و سهل انگاری، عدم اطلاع رسانی شفاف، کمبود منابع دارویی، نبود حمایت های مادی و معنوی و دارویی، حضور نیافتن در بین آسیب دیدگان ناشی از تب برفکی از سوی مسئولان، به تدریج موجب دلسردی این تولید کنندگان و کوچ اجباری آنها به حاشیه شهرها می شود که عواقبی وخیم تر و غیر قابل کنترل در دراز مدت برای دولت و جامعه در پی خواهد داشت.


در این میان بیشترین خسارت های مالی، معنوی و روحی را عشایر خسارت دیده ای می بینند که در مناطق دور افتاده سکنی دارند و فاقد هر گونه امکانات هستند در حالیکه عشایر علاوه بر قطب تولید دام و فرآورده های دامی به عنوان پدافند غیر عامل و مرزدار نیازمند توجه جدی تری از سوی مسئولان هستند.


با وجودی که مسئولان دامپزشکی از انجام عملیات مایه کوبی، ضد عفونی و اقدام های حمایتی کنترلی برای کاهش فعالیت این بیماری در نقاط مختلف استان ایلام خبر می دهند ولی مرگ و میر دام ها بر اثر بیماری تب برفکی همچنان مشهود و ملموس است.


کمبود منابع دارویی و شدت مرگ و میر احشام در حالی شدت گرفته که مسئولان از فراگیر بودن این بیماری در نقاط مختلف کشور، کنترل و کاهش بیماری تب برفکی و مهار کانون های آن در استان ایلام سخن می گویند.


تب برفکی بیماری مشترک بین انسان و دام نیست ولی از دام مبتلا به دیگر احشام سرایت می کند و عمدتا جمعیت بره و بزغاله و گوساله ها را به علت پایین بودن سطح ایمنی و عمومی بدن درگیر و سپس این حیوان بی نوا را در صورت تاخیر در مداوا از پای در می آورد.


میکروب این بیماری در فصول سرما فعایلت خود را در بین احشام آغاز می کند و با آغاز گرما از بین می رود و اکنون که مسئولان در عمل نمی توانند کار مثبتی برای گله داران و دامداران انجام دهند، باید دعا کنیم که فصل گرما زودتر از راه برسد و خود مادر طبیعت علاجی بر زخم های ناسور این تولیدکنندگان باشد.


تلاش های پیگیرانه و مکرر خبرنگار ایرنا برای انجام گفت وگو با مدیرکل و دیگر مسئولان دامپزشکی استان ایلام و اطلاع از آخرین وضعیت تب برفکی در استان به علت عدم پاسخگویی مسئولان این دستگاه بی نتیجه ماند.


به دلیل نبود پاسخگویی صریح و اطلاع رسانی شفاف از سوی مسئولان دامپزشکی اطلاع دقیقی از میزان مرگ و میر دام های سبک و سنگین و خسارت های وارد شده به دامداران و گله داران استان در دست نیست.


بر اساس آمارگیری رسمی سازمان جهاد کشاورزی در سال 93 تعداد 2 میلیون و 445 هزار و 20 راس دام سبک و 86 هزار و 730 راس دام سنگین در استان وجود دارد.


  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha