معاون بهداشت وزیر بهداشت، ضمن ابراز نگرانی از اینکه امروز آسیب‌های اجتماعی به معضلی میان جوانان تبدیل شده است، از همکاری بین بخشی وزارتخانه‌های بهداشت، علوم، دانشگاه آزاد اسلامی و حوزه علمیه قم برای تدوین برنامه مشترکی در خصوص سلامت جوانان خبر داد.

سلامت نیوز:معاون بهداشت وزیر بهداشت، ضمن ابراز نگرانی از اینکه امروز آسیب‌های اجتماعی به معضلی میان جوانان تبدیل شده است، از همکاری بین بخشی وزارتخانه‌های بهداشت، علوم، دانشگاه آزاد اسلامی و حوزه علمیه قم برای تدوین برنامه مشترکی در خصوص سلامت جوانان خبر داد.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر علی اکبر سیاری در همایش ملی هم اندیشی سلامت دانشجویی، حفظ، تامین و ارتقای سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی جوانان و مردم را جزو اولویت‌های وزارت بهداشت در برنامه تحول بهداشت عنوان کرد و گفت: جوانان موتور محرکه توسعه کشور،‌ تولید کنندگان ثروت، منزلت اجتماعی و سلامت هستند. اگر محیطی برای آنها فراهم شد که بتوانند رقابت کنند، می‌توانیم در آینده امیدوار باشیم که وضع کشور بهبود خواهد یافت.

وی با بیان اینکه حضور مردم و مسئولیت پذیری آنها در قبال سلامت خود و جامعه از اصول مهم نظام مراقبت‌های اولیه سلامت است، از همکاری بین بخشی وزارت بهداشت،‌ وزارت علوم، دانشگاه آزاد اسلامی و حوزه علمیه قم در خصوص تدوین برنامه مشترک برای دسترسی بهتر و بهره‌مندی از خدمات با کیفیت برای دانشجویان خبر داد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت عدالت در سلامت را یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی و از اصول برجسته دولت یازدهم و وزارت بهداشت خواند و ادامه داد: عدالت در حوزه سلامت یعنی مردم در نزدیک‌ترین محل به خدمات سلامت دسترسی داشته باشند و بتوانند از آن بهره‌مند شوند و آسیب مالی در این زمینه نبینند. خدمات ما باید سطح بندی داشته باشد و نیروی انسانی مناسب نیز برای آن تعریف شود.

وی با تاکید بر اینکه جوانان و دانشجویان ما امروز از نظر آسیب‌های اجتماعی به حمایت نیاز دارند، افزود: امروز بر خلاف گذشته آسیب‌های اجتماعی محور گفتگو قرار گرفته است. در دوره قبلی معاونت من در وزارت بهداشت، مصرف شیشه محدود بود ولی امروز این ماده در کشور تولید و صادر می‌شود. سن مصرف مواد مخدر و همچنین قلیان پایین آمده است. مواد اعتیاد آور و روان‌گردان صنعتی رفتار و عقلانیت جوانان را می‌گیرد و یاس و ناامیدی و افسردگی را به همراه می‌آورد.

سیاری اظهار کرد: ما تلاش می‌کنیم دانشجویان را توانمند کنیم و از آنها برای صیانت از سلامت خانواده و مردم کمک بگیریم، مشروط بر اینکه یک همکاری بین بخشی جدی ایجاد شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، دو موضوع تغذیه سالم، اصلاح عادات ناصحیح غذایی و همچنین افزایش تحرک را در حوزه سلامت جسمی بسیار مهم دانست و گفت: ایرانیان روزانه 10 تا 12 گرم نمک مصرف می‌کنند. این در حالیست که میزان توصیه شده آن برای افراد زیر 50 سال، پنج گرم و بالای 50 سال کمتر از سه گرم است. همچنین میزان مصرف قند تصفیه شده در 24 ساعت باید فقط 25 گرم باشد، اما یک قوطی آب میوه صنعتی به تنهایی 25 گرم قند دارد. ما همراه با نان دو گرم و همراه با مصرف پنیر روزانه سه گرم نمک استفاده می‌کنیم.

سیاری با تاکید بر اینکه زمان دانشجویی بهترین فرصت برای یادگیری است، تصریح کرد: سبک زندگی سالم، تحرک و ورزش باید از کودکی جزو عادات و فرهنگ مردم قرار گیرد. ما باید تعهد کنیم که امسال برای این جمعیت 20 میلیونی برنامه‌ریزی کنیم و سال آینده شادی و امید را به دانشگاه و خانواده بریم. ما با آنها می‌توانیم کشور را بسازیم و امید را بازگردانیم. در این صورت آنها پای کار می‌آیند و به اعتیاد، سیگار، قلیان و رفتارهای پرخطر جنسی روی نمی‌آورند. آنها مسئولیت پذیرند و امنیت و سلامت و ثروت با خود به همراه می‌آورند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • خرمشهر ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    سلام خیلی جالب بود متشکرم