آمارها حاکی از آنند که اکثر افراد سیگاری بعد از ترک سیگار به طور متوسط بین 4 تا 10 پوند اضافه وزن پیدا می کنند.

سلامت نیوز:آمارها حاکی از آنند که اکثر افراد سیگاری بعد از ترک سیگار به طور متوسط بین 4 تا 10 پوند اضافه وزن پیدا می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت، همه افراد بعد از ترک سیگار دچار افزایش وزن نمی شوند. در کسانی که سابقه 10 تا 20 ساله سیگارکشیدن را دارند یا بیش از یک پاکت در روز سیگار مصرف می کردند، احتمال افزایش وزن به مراتب بیشتر است.

علت چیست؟

وقتی نیکوتین، ماده شیمیایی موجود در سیگار، بدن شما را ترک می کند ممکن است بدن شما جریانات زیر را تجربه کند که باعث افزایش وزن شما می شوند:

هر سیگاری که توسط شخص سیگاری دود می شود موجب سریع تر سوختن کالری است که البته این اثر برای قلب مضر است. یعنی در واقع نیکوتین موجود در سیگار وزن شما را پایین نگه می دارد. هنگامی که سیگار را ترک می کنید این اثر موقتی از بین رفته و کالری کمتری توسط بدن در طول روز می سوزد پس فرد دچار افزایش وزن می شود.

ترک سیگار باعث احساس گرسنگی بیشتری شده و در نتیجه فرد بیشتر از حد معمول غذا می خورد اما معمولا این احساس گرسنگی بعد از چند هفته از بین می رود.

برخی از افراد بعد از ترک سیگار تمایل به مصرف میان وعده های پرچرب و شیرین پیدا می کنند.

بین 1.5 تا 2.5 کیلوگرم افزایش وزن در هفته اول ناشی از احتباس آب در بدن است.

راه حل چیست؟

در اینجا 10 پیشنهاد برای جلوگیری از اضافه وزن و یا به حداقل رساندن آن بعد از ترک سیگار معرفی شده است:

به مدت طولانی گرسنه نمانید. گرسنه ماندن می تواند به انتخابهای نامناسب غذایی منجر شود.

در هنگام خوردن وعده های اصلی به مقداری غذا بخورید که احساس رضایت کنید اما پرخوری نکنید. آهسته غذا بخورید تا بدن بتواند در مقابل غذا واکنش نشان داده و احساس سیری را اعلام کند.

غذاهای کم چرب، با پروتئین و فیبر بالا را انتخاب کنید.

مقدار زیادی آب بنوشید. حتی نوشیدن آب در میان وعده ها کمک خواهد کرد احساس پری و سیری کنید. بنابراین کمتر غذا خواهید خورد.

5 تا 6 وعده غذایی کوچک در طول روز داشته باشید. وعده های غذایی کوچک سوخت و ساز بدن شما را افزایش م یدهد و راهی برای جلوگیری از اضافه وزن است.

فعالیت بدنی منظم به شما کمک می کند وقتی سیگار را ترک کردید وزن تان افزایش نیابد. ورزش باعث احساس نشاط و انرژی بیشتر در شما می شود. با ترک سیگار می توانید در طی ورزش از تنفس راحت تری برخوردار شوید.

30 دقیقه فعالیت ورزشی در بیشتر روزهای هفته، ترجیحا هر روز را، هدف قرار دهید.

مشاوره با کارشناسان تغذیه و کارشناسان تربیت بدنی در مورد داشتن برنامه غذایی سالم و فعالیت بدنی در جهت رسیدن به برنامه غذایی سالم و داشتن زندگی فعال تر بسیار مفید است.

خستگی یک ماشه بزرگ برای پرخوری و سیگار کشیدن است. پس راه های مختلف را برای رفع سریع خستگی امتحان کنید.

غذاهای خانگی را به رفتن به رستوران ترجیح دهید.

منبع: about.com/health


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha