سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۴
کد خبر: 17735

قائم مقام سازمان نظام پزشکی ایران با عنوان این مطلب که وضعیت موجود از نظام سلامت کشور نگران کننده است، گفت: سرطان تنها بخشی از این نگرانی است که در این حوزه وجود دارد.

دکتر علیرضا زالی روز سه شنبه در پنجمین همایش انجمن سرطان ایران در سالن همایشهای رازی گفت: سرطان در زمره سه اولویت سرعت مرگ و میر در کشور قرار دارد.

وی با اشاره به نبود اطلاعات دقیق در تهیه آمار بیماران سرطانی در کشور افزود: اشکالات تکنیکی و ماهیت خود بیماری باعث شده که فقط حدود 70 هزار مورد ابتلا به سرطان در کشور به ثبت برسد.

زالی همچنین از نبود نقشه بیماریها در کشور انتقاد کرد و آن را علت به روز نبودن اطلاعات مربوط انتقاد کرد و گفت: افزایش بیماریهای غیر واگیر، پیر شدن چهره جمعیتی، تغییرات اپیدمیولوژیک، گرانی تکنولوژی، دارو، تنوع فناوری‌ها و داروها و امکانات تشخیصی گران قیمت وابسته به ارز و متاثر از تحولات اقتصادی همگی از مشکلات مطرح در نظام سلامت کشور است.

قائم مقام سازمان نظام پزشکی ایران ادامه داد: متاسفانه برای سرمایه گذاری کافی در نظام سلامت هنوز عزم ملی در میان مسئولین و مردم دیده نمی شود. همین مسئله باعث شده که مجموع پولی که دولت برای نظام سلامت اختصاص می دهد، بسیار پایین باشد.

زالی به سرانه درمان سال 87 اشاره کرد و گفت: محاسبات نشان می داد که این رقم باید 12 هزار و 900 تومان باشد که خروجی آن 7 هزار تومان بود.

وی با ناکافی خواندن پوشش بیمه ای بیماریها، گفت: بیمه ها از بضاعت کافی برخوردار نیستند و کار غربالگری در بیمه ها دیده نمی شود.

زالی، بند ب تبصره 15 بودجه 87 را از اتفاقات خوب در دولت نهم برشمرد و یادآور شد: بر این اساس 46 قطب درمان سرطان در کشور برای 16 سرطان راه اندازی شد که 56 هزار بیمار سرطانی از این خدمات بهره‌مند شدند.

قائم مقام سازمان نظام پزشکی ایران با اشاره به هزینه 112 میلیارد ریالی برای بیماران سرطانی به موجب بند "ب" تبصره 15، افزود: 313 میلیون دلار مجموع یارانه ای است که به بخش دارو تعلق گرفته اما بر اساس بحثهای مطرح شده در مجلس، 56 میلیون دلار از آن کسر خواهد شد که قطعا در نیمه دوم سال برای تامین دارو با مشکل مواجه خواهیم شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha