نماینده برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد از همکاری سازمان های بین المللی با کشورهای درگیر پدیده گرد و غبار برای منشاءیابی این پدیده خبر داد.

سازمان های بین المللی برای منشاء یابی پدیده گردو غبار همکاری می کنند

سلامت نیوز: نماینده برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد از همکاری سازمان های بین المللی با کشورهای درگیر پدیده گرد و غبار برای منشاءیابی این پدیده خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، والنتین فولتسکیو (Valentin Foltescu) چهارشنبه در مراسم افتتاحیه نخستین کنفرانس بین المللی گرد و غبار که در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد اظهار کرد: این سازمان با همکاری سازمان جهانی بهداشت (WHO)، کنوانسیون مقابله با بیابان زایی سازمان ملل متحد (UNCCD) و کشورهایی که بیشترین درگیری و تاثیرپذیری را از پدیده گردوغبار دارند، در حال بررسی کانون توفان های شن و گرد و غبار (SDS) است.

وی افزود: همه ما در این گردهمایی جمع شده ایم که با اطمینان مقیاس و حجم بسیار بزرگ یک پدیده انسان ساخت را که با تخریب زمین، فرسایش و بیابان زایی در جهان مرتبط است، ارائه دهیم.
فولتسکیو تصریح کرد: تخریب زمین امروزه به عنوان یکی از بزرگترین چالش های زیست محیطی مطرح می شود و هنوز بسیاری از مردم نسبت به آسیب هایاین پدیده و اقدامات مقابله با آن، ناآگاه هستند.
نماینده برنامه محیط زیست ملل متحد با ابراز نگرانی از بحران های حوزه محیط زیست گفت: اکنون سطح زمین به گونه ای در حال فرسایش و تخریب است که سالانه 24 میلیارد از اراضی حاصلخیز خود را از دست می دهیم.

وی افزود: همچنین بیش از 1.5 میلیارد نفر از مردم در 168 کشور جهان از تبعات این پدیده متاثر شده اند که می توان مقیاس و وسعت این مشکل را برآورد کرد.
فولتسکیو تصریح کرد: قوانین انسانی، مسئولیت های زیست محیطی و قوانین اجتماعی در این زمینه بسیار زیاد است بنابراین آنچه از این کنفرانس انتظار می رود این است که بتواند آگاهی مردم را در خصوص این مشکل حیاتی در جهت ارائه بسیاری از راه حل های کاربردی ارتقا دهد.

وی افزود: این برنامه در پاسخ به درخواست مجمع عمومی سازمان ملل متحد (UNGA) مطرح شده است و براساس آخرین تصمیم گیری ها بر مبنای تاکید دوباره بر نیاز برای اقدام قرار گرفته است؛ ما یک ارزیابی جهانی از SDS را آغاز کرده ایم که در ماه می برنامه ملل سازمان ملل در نایروبی ارائه خواهد شد.
فولتسکیو اظهار کرد: آنچه شما انجام می دهید برای دستیابی به یک آینده پایدار بسیار حائز اهمیت است و از سوی دیگر یک رویداد به طور خاص برای ارتقای بهداشت و تندرستی است و خداوند زندگی را روی زمین قرار داده است.
رئیس واحد ارزیابی موضوعی برنامه محیط زیست ملل متحد (UNEP) ادامه داد: با این وجود معیاری برای درجه بندی اینکه کدام یک از موضوعات ثروت، رشد اقتصادی، زیرساخت ها یا توسعه پایدار از این پدیده بیشتر متاثر می شوند، وجود ندارد که مطالعات و بررسی های بیشتر برای تشخیص آن ضروری است.

وی افزود: هنگامی که برای حضور در این جلسه گام برداشتیم هر یک از افراد دلایل متفاوتی برای حضور خود داشتند و با دیدگاه ها و دغدغه های متفاوتی در این کنفرانس حضور یافته اند اما امیدوارم هنگامی که اینجا را ترک می کنیم با جستجو و یافتن یک اقدام منسجم و به هم پیوسته برای منشاء یابی به این نشست خاتمه دهیم.
فولتسکیو اضافه کرد: ما نیاز داریم که مردم و دولت ها این اقدامات را در سطوح و گستره ای آغاز کنند و امیدوارم بتوانم روی هر کدام از شما برای تحقق این برنامه حساب کنم.
رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز نیز پدیده گرد و غبار را نتیجه تصمیمات نسنجیده و نادیده گرفتن مراکز علمی در سالهای قبل دانست.
غلامحسین خواجه اظهار کرد: این کنفرانس فرصت مناسبی است تا با نگاهی اندیشمندانه و علمی و به دور از جنجال پدیده گرد و غبار را که بیش از 17 استان کشور را درگیر کرده بررسی کنیم.

وی توجه به محیط زیست را از مولفه های اصلی توسعه پایدار عنوان کرد و افزود: نباید با بی مسئولیتی ناظر تخریب روز افزون محیط زیست و خشک شدن تالاب ها و شوره زار شدن زمین های خوزستان باشیم.
خواجه تصریح کرد: متاسفانه تا زمانی که یک مساله به بحران تبدیل نشود برای مقابله با آن اقدام و به راهکارهای متخصصان توجه نمی شود، در حالی که پیشگیری کم هزینه تر از درمان است.

وی اظهار کرد: این کنفرانس ضمن ارائه ابعاد مختلف پدیده ریزگردها، جلب کمک سازمان های جهانی و کشورهای درگیر این پدیده را مدنظر دارد.
دبیر علمی اولین کنفرانس بین المللی گرد و غبار نیز گفت: 210 مقاله به این کنفرانس رسیده که 196 مقاله از این تعداد پذیرفته شده است.
احمد لندی افزود: 27 مقاله به صورت سخنرانی و مابقی به صورت پوستر ارائه می شود.
این عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: این کنفرانس به دنبال فراوانی توفان های گرد و غبار در سال 93 شکل گرفته است.
وی اضافه کرد: دبیرخانه دائمی گرد و غبار در دانشگاه شهید چمران اهواز تشکیل شده و قرار است این کنفرانس بین المللی به صورت دوسالانه و هر بار در یکی از دانشگاه های متقاضی برگزار شود.
بر اساس این گزارش، خوزستان از اوایل دهه 80 درگیر پدیده گرد و غبار است که این پدیده سال به سال شدیدتر می شود.
توفان های شدید گرد و غبار در بهمن و اسفند پارسال منجر به اعتراضات مردمی شد که در پی آن کارگروه اضطراری گرد و غبار تشکیل و مصوباتی را ارائه داد. به دلیل مشکلات مالی برخی از این مصوبات هنوز عملی نشدن است.
برگزاری کنفرانس بین المللی دو سالانه گرد و غبار یکی از مصوبات این کارگروه است که امسال برای نخستین بار در خوزستان برگزار می شود.
همایش بین المللی گرد و غبار از 12 تا 14 اسفند در دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران در حال برگزاری است.
مهمانانی از کشورهای عراق، آمریکا، اسپانیا، بوسنی، عراق و پاکستان در این همایش شرکت دارند. 210 مقاله به این همایش ارسال شد که 196 مقاله از میان آنها پذیرفته شده است.
برنامه محیط زیست ملل متحد (UNEP) نهادی وابسته به سازمان ملل متحد است که در سال 1973 پایه گذاری شد و اداره مرکزی آن در نایروبی، کنیا قرار دارد.
این سازمان فعالیت های زیست محیطی اعضای خود را هماهنگ کرده، و سطح وسیعی از موضوعات راجع به جو زمین و اکوسیستم های زمینی را تحت پوشش قرار می دهد. این موضوعات نقشی قابل توجه را در گسترش قراردادهای بین المللی محیطی و ارتقای دانش محیط زیستی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha