بر اساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی، در جوامع پیشرفته 18 تا 22 درصد مردم و به عبارت دیگر از هر پنج نفر یك نفر در طول عمر خود به سرطان مبتلا می‌شوند.

دكتر عطاران در همایش سرطان‌های دستگاه گوارش در پانلی تحت عنوان حمایت‌های اقتصادی و اجتماعی از بیماران سرطانی با بیان اینكه در جمعیت ایران طی 10 تا 15 سال، 15 میلیون نفر به سرطان دچار می‌شوند گفت: شمار مبتلایان به سرطان در ایران با پنج بیماری شایع در كشور برابری می‌كند.

وی، نبود ثبت ملی سرطان را بزرگترین مشكل در كشور برشمرد و یادآور شد: از این رو اطلاع دقیقی از میزان شیوع انواع سرطان‌ها در بخشهای مختلف كشور نداریم.

دكتر عطاران با انتقاد از بودجه اندك بخش سلامت گفت: بخشی از این بودجه در مقوله سرطان باید صرف پیشگیری، درمان و درمان‌های مراقبتی و تسكینی بیمار شود.

وی با بیان اینكه هم اكنون 90 درصد بودجه اختصاص یافته به سرطان صرف درمان سرطان می‌شود گفت: بدین ترتیب به پیشگیری توجهی نمی‌شود.

دكتر عطاران با استناد به آمارهای سازمان بهداشت جهانی اظهار كرد: باید به ازای هر یكصد هزار نفر جمعیت یك درمانگر سرطان وجود داشته باشد كه با احتساب جمعیت 75 میلیونی ایران باید 750 درمانگر سرطان در كشور باشد. این در حالی است كه هم اكنون فقط 350 درمانگر غیر جراحی سرطان در ایران وجود دارد.

دكتر بهادری، استاد برجسته پاتولوژی، شاهد رشد بروز سرطان در كشور را گزارش‌های آماری وزارت بهداشت برشمرد و افزود: البته تشخیص زودهنگام از علل افزایش موارد كشف شده است.

وی ادامه داد: مطابق قانون هر نمونه‌ای كه از بدن انسان گرفته می‌شود باید برای تشخیص به پاتولوژی فرستاده شود از این‌رو تعداد موارد تشخیصی سرطان رو به افزایش گذاشته است.

دكتر بهادری افزود: در گذشته از كل اتوپسی‌های ریه طی پنج سال 80 مورد سرطان ریه تایید می‌شد این در حالی است كه هم اكنون ماهیانه بیش از این میزان سرطان ریه در كشور تشخیص داده می‌شود.

وی، مواد غذایی و هوای آلوده و مصرف مواد سرطان زا را از دیگر علل افزایش موارد سرطان برشمرد.

دكتر دوایی از متخصصان سرطان این بیماری را فراگیر عنوان كرد و افزود: هم اكنون سرطان به عنوان پدیده سونامی و بهمنی است كه بر سر خانوارها فرود می‌آید.

وی با بیان اینكه امروزه تمركز كشور عمدتا بر درمان سرطان است تا پیشگیری گفت: این در حالی است كه پیشگیری، پیش بینی و آینده نگری از طریق غربالگری حائز اهمیت است.

دكتر دوایی در پایان بر مشاركت مردم به لحاظ مادی و معنوی تاكید كرد و یادآور شد: نقش انجمن‌های مربوط به سرطان و صدا و سیما را هم نباید از نظر دور داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha