عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: پژوهشگران موسسه تحقیقات برنج کشور موفق به تولید نوعی بتن و همچنین خوراک برای دام از ضایعات برنج شدند که اجرای این پروژه موجب استفاده بهینه از ضایعات برنج خواهد شد.

مهندس خانکشی پور در گفتگو با مهر گفت: موسسه پژوهشهای برنامه ریزی و اقتصاد کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی برنامه هایی را در زمینه کاهش ضایعات برنج در دستور کار خود قرار داده است.

وی با تاکید بر اینکه موسسه پژوهشهای وزارت جهاد کشاورزی این پژوهش را به دانشگاه گیلان واگذار کرده است، افزود: در این راستا تیم اجرایی در موسسه تحقیقات برنج تشکیل شد و در این زمینه مطالعاتی را انجام داد که به مرحله نهایی رسیده است.

خانکشی پور به جزئیات این مطالعات اشاره کرد و اظهار داشت: ضایعات برنج در مراحل مختلف کاشت تا برداشت و سیستم شالیکوبی ایجاد می شود. ضمن آنکه نوع بذر برنج نیز در این امر موثر است. در این پروژه مشخص شد که در صورت تغییر در روشهای مدیریت زراعی، خشک کردن، برنج کوبی در کارخانجات و انبارداری می توان از ایجاد ضایعات برنج جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: علاوه بر این در این پروژه تحقیقاتی موفق به تولید نوعی خوراک دام از پوسته، سبوس، کاه و کلش شدیم که ضمن تولید خوراک مناسب برای دام از ضایعات برنج استفاده بهینه می شود. این پروژه در استانهای گیلان و مازندران اجرایی شده است.

خانکشی پور همچنین از تولید بتن با استفاده از ضایعات برنج خبر داد و خاطر نشان کرد: اخیرا نیز با استفاده از ضایعات برنج اقدام به ساخت بتن برای استفاده در بنای ساختمانها کردیم. این طرح در مرحله آمایشگاهی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha