عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و منابع طبیعی لرستان گفت: جنگل‌های زاگرس محل تامین سوخت 80 درصد جمعیت کشور هستند.

قلع و قمع یک میلیون مترمکعب چوب از جنگل‌های زاگرس

سلامت نیوز:عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و منابع طبیعی لرستان گفت: جنگل‌های زاگرس محل تامین سوخت 80 درصد جمعیت کشور هستند.

به  گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،مجید توکلی  بیان کرد: قطع و سرشاخه‌زنی به دلایل مختلف از جمله تامین سوخت و تعلیف دام یکی از مهم‌ترین عوامل تخریب جنگل‌های زاگرس است.

وی اضافه کرد: درختان به دلیل قطع سرشاخه‌ها شکل اصلی و طبیعی خود را از دست داده‌اند و معمولاً دارای ارتفاع کم و قطر زیاد هستند.

توکلی با بیان اینکه سالانه حدود یک میلیون مترمکعب چوب از این جنگل‌ها برای سوخت قطع و جمع‌آوری می‌شود، افزود: این جنگل‌ها محل تامین چوب سوخت 80 درصد جمعیت کشور و تمامی روستاهای داخل جنگل هستند. علاوه بر این قطع سرشاخه‌ها برای تعلیف دام تقریباً در سراسر زاگرس وجود دارد.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان ادامه داد: این مساله در زاگرس شمالی با عنوان گلازنی بیشتر نمود پیدا می‌کند و گاهی این عمل شاخه‌زنی با چنان شدتی به اجرا در می‌آید که از درخت جز ساقه باقی نمی‌ماند.

وی گفت: همچنین جهت ایجاد پرچین اطراف مزارع، ساخت بنا به ویژه آغل دام و تا حدودی ساخت منازل مسکونی از چوب جنگلی استفاده می‌شود لذا بهره‌برداری از جنگل جهت تامین سوخت و مصارف روستایی، آسیب‌های جدی از ابعاد کیفی و کمی دارد.

توکلی خاطرنشان کرد: از طریق راه‌اندازی چوب‌های دپو شده در خانوارهای روستایی واقع در مناطق سردسیری استان‌های چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد، مصرف سالیانه هر خانوار روستایی را در این مناطق 36 مترمکعب برآورد کردند. میزان برداشت در استان چهارمحال و بختیاری بیش از میزان رویش است.

این پژوهشگر منابع طبیعی اظهار کرد: با توجه به وضعیت موجود جنگل‌های گستره زاگرس با متوسط حجم چوب حدود 13 سیلو در هکتار و فقر پوشش تاجی توده‌های جنگلی، هر نوع برداشت چوب از این جنگل‌ها در زمره اعمال تخریب است.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha