سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۹
کد خبر: 17745

نتایج تحقیقات اخیر نشان می دهد: ماساژ روزانه موجب بهبودی تونسیته مجاری هوایی، كاهش حساسیت راه هوایی و كنترل بهتر آسم می شود.

این مطالعه با هدف بررسی تاثیر ماساژ درمانی بر آسم كودكان مبتلا به آسم توسط افسانه نکوئی و جمعی از همکارانش در دانشکده داروسازی دانشگاه شهرکرد انجام شد.

آسم شایعترین بیماری مزمن دوران كودكی است و شیوع آن علی رغم پیشرفت قابل ملاحظه در كنترل بیماری و دستیابی به داروهای مختلف جهت درمان آن در دنیا در حال افزایش است.

اخیرا استفاده از درمان های تكمیلی و جایگزین در درمان بسیاری از بیماری ها روند رو به رشدی داشته است.

این مطالعه بر روی 44 كودك چهار تا 14 ساله مبتلا به آسم در یك كلینیك آسم و آلرژی انجام شد. نمونه های انتخاب شده به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. یك گروه دریافت كننده ماساژ درمانی و یك گروه كنترل كه فقط درمان و مراقبت روتین را دریافت کردند.

از والدین گروه ماساژ درمانی خواسته شد كه هر شب قبل از خواب بیست دقیقه به مدت یك ماه كودك خود را علاوه بر درمان و مراقبت روتین ماساژ دهند. از تكنیك ماساژ استروكینگ و نیدینگ در نواحی صورت، سر، گردن، شانه‌ها، بازوها، دست‌ها ،پاها، ساق پاها و پشت استفاده شد.

اطلاعات از طریق مصاحبه و از طریق اندازه گیری مقادیر اسپیرومتری جمع آوری شد. گروه كنترل طی یك ماه فقط تحت درمان های استاندارد آسم قرار داشتند.

یك اسپیرومتری با و بدون ورزش در هر دو گروه در ابتدای مطالعه انجام دادند و یك ماه بعد مجددا پیگیری و اسپرومتری در دو گروه تكرار شد.

یافته ها حاکی از آن است كه تفاوت آماری معنی داری بین میانگین شاخص های اسپیرومتری در گروه ماساژدرمانی در مقایسه با شاخص های اسپیرومتری پایه وجود داشت.

طبق یافته های این مطالعه می توان نتیجه گیری کرد ماساژ روزانه می تواند به بهبودی تونسیته مجاری هوایی، كاهش حساسیت راه هوایی و كنترل بهتر آسم منجر شود.

كاربرد این شیوه درمانی می تواند از استفاده بی‌رویه داروها جلوگیری كرده و به عنوان یك روش درمانی با با درمان های دارویی توام شود.

خلاصه این پژوهش در مجله بیماری های کودکان به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha