در روزهای قبل از شروع سال اغلب افراد در حال تمیز کردن خانه یا به اصطلاح انجام خانه تکانی هستند. خانه‌ها نیز در روزهای قبل از عید کمی شلوغ تر از گذشته به نظر می‌رسند بنابراین ممکن است مادران، کمی نسبت به کودکان خود بی‌توجه باشند. اما قرار دادن مواد شوینده در اطراف کودکان می‌تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد.

مواد شوینده را از دسترس کودکان دور کنید

سلامت نیوز: در روزهای قبل از شروع سال اغلب افراد در حال تمیز کردن خانه یا به اصطلاح انجام خانه تکانی هستند. خانه‌ها نیز در روزهای قبل از عید کمی شلوغ تر از گذشته  به نظر می‌رسند بنابراین ممکن است مادران، کمی نسبت به کودکان خود بی‌توجه باشند. اما قرار دادن مواد شوینده در اطراف کودکان می‌تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، اغلب کودکان قدرت تشخیص تفاوت آب با مواد شوینده را ندارند و ممکن است مواد شوینده را به جای آب بنوشند. مادران در زمان ایجاد این اتفاق سردرگرم می‌شوند و توانایی گرفتن تصمیم درست را نخواهند داشت. مجبور کردن افراد به استفراغ یکی از اقدامات غلط شایعی است که اغلب انجام می‌شود. افزایش آگاهی والدین در خصوص اقداماتی که در این زمان باید انجام داد باعث کاهش عوارض ناشی از این حادثه خواهد شد.دکتر

سید محمود اسحاق حسینی فوق تخصص گوارش با اشاره به اینکه والدین باید در زمان خانه تکانی مواد شوینده را از دسترس کودکان و فرزندان شان دور کنند، می‌گوید: امکان نوشیدن مواد شوینده توسط کودکان وجود دارد چراکه برخی از این مواد بی‌رنگ هستند و ممکن است افراد آن را با آب اشتباه بگیرند. بهترین اقدامی که در زمان مصرف مواد شوینده می‌توان انجام داد نوشیدن یک لیوان شیر است چراکه این ماده به علت خاصیت غیر اسیدی‌اش می‌تواند باعث خنثی شدن تأثیر مواد شوینده در بدن شود.


فرد را مجبور به استفراغ نکنید
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، خاطرنشان می‌کند: در صورت نوشیدن مواد شوینده، اگر والدین در خانه شیر ندارند می‌توانند به کودک خود یک لیوان آب بدهند چراکه مصرف آب نیز تا حدود قابل توجهی تأثیر این مواد را در بدن کاهش می‌دهد. مجبور کردن افراد به استفراغ که انجام آن نیز در میان خانواده‌ها بسیار شایع است اقدامی غلط محسوب می‌شود. این اقدام حتی سوزانندگی مواد شوینده را در بدن فرد افزایش می‌دهد بنابراین باید از انجام آن خودداری شود.


آسیب جدی به مری
وی با اشاره به اینکه نوشیدن مواد شوینده تأثیر زیادی بر عملکرد معده ندارد چراکه ph آن میان 3 تا 5 قرار دارد، تصریح می‌کند: عملکرد معده در صورت این اتفاق دچار آسیب جدی نخواهد شد اما در صورت آسیب نیز می‌توان آن را با مصرف داروهایی مانند امپرازول درمان کرد. بیشترین عضوی که در هنگام مصرف مواد شوینده دچار آسیب می‌شود مری است چراکه  Ph آن به مواد اسیدی  بسیار حساس است بنابراین مصرف مواد شوینده باعث سوزانندگی و آسیب جدی به مری خواهد شد.این فوق تخصص گوارش، اظهار می‌کند: والدین باید پس از دادن یک لیوان شیر یا آب به فرد به پزشک متخصص مراجعه کنند همچنین در برخی از موارد نیز امکان تجویز آنتی بیوتیک توسط پزشک وجود دارد اما افراد باید از مصرف آنتی بیوتیک خودسرانه بپرهیزند چراکه کمک زیادی به درمان نمی‌کند.
دکتر اسحاق حسینی در خصوص درمان افرادی که دچار این عارضه شده‌اند، بیان می‌کند: امکان ایجاد 3 نوع سوختگی در زمان مصرف مواد شوینده وجود دارد که ابتلا به هر کدام از این سوختگی‌ها وابسته به نوع مواد شوینده است. در زمان سوختگی درجه 1 مخاط و در درجه 2 ناحیه زیر مخاط دچار آسیب خواهد شد.


وی با اشاره به اینکه شدیدترین نوع سوختگی درجه 3  است که در آن تمام لایه‌ها دچار آسیب می‌شوند، تصریح می‌کند: در هنگام دچار شدن به این نوع سوختگی کارایی مری به صورت کامل از بین می‌رود بنابراین تمام طول مری از بدن برداشته خواهد شد چراکه ماندن آن در آینده می‌تواند سرطان زا باشد. پزشک جراح برای بازسازی کارایی این عضو در بدن معده را به سمت بالا کشیده و آن را از حالت طولی خارج خواهد کرد.این فوق تخصص گوارش، می‌گوید: ابتلا به سوختگی درجه 3 می‌تواند سلامتی افراد را دچار اختلال کند چراکه پس از این عارضه افراد باید حجم غذای کمتری مصرف کنند و تعداد نوبت‌های غذایی شان را افزایش دهند. موادی که ph  اسیدی یا قلیایی آن‌ها بیشتر است احتمال سوزانندگی بیشتری دارند.

دکتر اسحاق حسینی در خاتمه با تأکید بر سوختگی‌های ناحیه دهان و بینی به عنوان یکی از عوارض مواد شوینده، خاطرنشان می‌کند: این سوختگی‌ها اغلب ناشی از استنشاق گازهای  این مواد هستند بنابراین توصیه می‌شود افراد هنگام کار با مواد شوینده از ماسک و دستکش استفاده کنند تا عوارض آن‌ها  کاهش یابد. به صورت کلی به علت باقی ماندن اثرات  ناشی از نوشیدن این مواد توصیه می‌شود  در زمان شست و شو آنها را در دسترس کودکان قرار ندهند چرا که کودکان از شیمیایی و خطرناک بودن آن‌ها آگاه نیستند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha