شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰

کمپین «نه به چهارشنبه‌سوزی» امسال در فضای مجازی تشکیل شده است؛ کمپینی که مردم را تشویق می‌کند که به جای خریدن ترقه و فشفشه‌هایی که البته بیشترشان هم چینی هستند، به آیین‌های سنتی چهارشنبه‌سوری بازگردیم. آیین‌هایی که در آن نه چشمی کور می شد و نه صورتی می‌سوخت.

کمپینی برای نه به چهارشنبه‌سوزی

سلامت نیوز: کمپین «نه به چهارشنبه‌سوزی» امسال در فضای مجازی تشکیل شده است؛ کمپینی که مردم را تشویق می‌کند که به جای خریدن ترقه و فشفشه‌هایی که البته بیشترشان هم چینی هستند، به آیین‌های سنتی چهارشنبه‌سوری بازگردیم. آیین‌هایی که در آن نه چشمی کور می شد و نه صورتی می‌سوخت.
به گزارش سلامت نیوز، روزنامه فرهیختگان نوشت: سال‌هاست که چهارشنبه‌سوری به چهارشنبه‌سوزی تبدیل شده است؛ استفاده از مواد محترقه خطرناک با صداهای زیاد جای روشن کردن آتش و پریدن از روی آن و شال‌اندازی و قاشق‌زنی و کوزه‌شکنی را گرفته است. در برخی محله‌‌ها صداهای مهیب ترقه و نارنجک دستی یادآور صحنه جنگ می‌شوند. اما «جشن» چهارشنبه‌سوری پیش از این چگونه بوده است؟

 چهارشنبه‌سوری بدون حادثه
به گفته پژوهشگر حوزه فرهنگ  با «بله» گفتن به کمپین «نه به چهارشنبه‌سوزی» می‌توانیم هم به آیین‌های سنتی بازگردیم هم چهارشنبه‌سوری را بدون حادثه و تلفات سپری کنیم.
محمدعلی دادخواه در مورد کمپین «نه به چهارشنبه‌سوزی» می‌گوید: «یلدا، چهارشنبه‌سوری، نوروز، هفت سین و سیزده به‌در جزء آیین‌هایی که است جزء سرمایه‌های اجتماعی به شمار می‌آیند، زیرا تمامی این آیین‌ها همدلی و اعتماد را زنده می‌کند.»
او با بیان اینکه مردم اگر در مورد چهارشنبه‌سوری و دلیل برگزاری چنین مراسمی اطلاعات داشتند قطعا به سمت برگزاری مراسم به شیوه‌ای دیگری نمی‌رفتند، می‌افزاید: «برپایی سه آتش که اندازه آن از زانو بالاتر نرود، اولین قدم برای برگزاری چهارشنبه‌سوری به شکل سنتی است. آتش‌هایی که با پریدن از روی آن باید نیت‌های مختلف داشت تا سال خوبی را آغاز کرد.»

 اجرای سنت‌های ایرانی
دادخواه می‌گوید: «پریدن از روی آتش اول به نشانه دور کردن اندیشه‌های بد، آتش دوم نگفتن سخن بد و ناروا در مورد دیگران و آتش سوم با نیت اینکه تمام وجودمان در راه خیر باشد، است. حالا فکر کنید تمام این نیت‌های خوب قبل از شروع سال برداشته شده و جای خودش را به ترقه و نارنجک داده است.»
این حقوقدان بر این باور است که اگر مردم به کمپین «نه به چهارشنبه‌سوزی» «بله» بگویند هم می‌توانند سال بهتری را شروع کنند و هم سنت هایی را که سال‌هاست فراموش شده است، زنده کنند.
دادخواه تاکید می‌کند: «چهارشنبه‌سوری در اصل خانه‌تکانی دل است، یعنی برای شروع سال جدید علاوه بر خانه‌تکانی به خانه تکانی‌دل هم نیاز داریم و این کار کمک می‌کند که سال جدید را بدون کینه، بخل و ناراحتی آغاز کنیم.»
او می‌گوید: «حالا تصور کنید که به‌جای تمام سنت‌هایی که به آغاز بهتر سال کمک می‌کنند، وسایلی آمده است که نه‌تنها شباهتی به سنت‌های دیرینه ما ندارد، بلکه ما را فرسنگ‌ها از آن دور می‌کند.»
دادخواه می‌افزاید: «باید با سنت‌های گذشته‌مان آشتی کنیم و «نه» بزرگی به شیوه‌های چند سال گذشته بگوییم. سال‌هاست که در کشورها دیگر مراسم آغاز سال جدیدشان مانند آیین‌های سنتی‌شان بدون هرگونه تغییری برگزار می‌شود، اما در کشور ما کل رسم چهارشنبه‌سوری تغییر کرده است.»

 سنت‌هایی برای تحکیم خانواده
او می‌گوید: «برگزاری چهارشنبه‌سوری با ترقه، نارنجک و ... علاوه بر اینکه مصدومانی به‌جا می‌گذارد، ما را از سنت‌هایمان دور می‌کند؛ سنت‌هایی که می‌تواند به محکم شدن روابط خانواده و جامعه کمک کند.»
دادخواه تاکید می‌کند: «برگرداندن آیین قاشق‌زنی، شال‌اندازی و پریدن از آتش، می‌تواند بهترین شیوه برای کاهش تلفات و مصدومان چهارشنبه‌سوری باشد.»
او با بیان اینکه چهارشنبه‌سوری آیین مهرورزی است، می‌گوید: «آیین مهرورزی و عشق را به آیین آتش‌افروزی و جنگ تغییر ندهیم.»
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha