مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان، گفت: در ۶ ماه اول سال ۹۴ تعداد پیوندهای کلیه از مرگ مغزی در کشور به ۵۶ درصد رسید که این امر موفقیت بسیار بزرگی است.

سلامت نیوز:مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان، گفت: در ۶ ماه اول سال ۹۴ تعداد پیوندهای کلیه از مرگ مغزی در کشور به ۵۶ درصد رسید که این امر موفقیت بسیار بزرگی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر کتایون نجفی زاده در آستانه روزجهانی کلیه (۲۰ اسفند)، اظهارکرد: پیوند کلیه از دو نوع اهدا کننده امکانپذیر است، نخست از فرد زنده است که تمایل به اهدای کلیه خود به فرد نیازمند را دارد و بهترین حالت فامیل بودن و داشتن قرابت از نظر ژنتیکی است. حالت دوم نیز اهدا کننده فرد دچار مرگ مغزی است.

وی ادامه داد: اهدای کلیه برای پیوند می تواند از یک فرد زنده  غیر فامیل هم باشد، حال آن که اهداء کننده غیر فامیل به دلیل عدم تشابه ژنتیکی احتمال دوام کلیه را کمتر می کند.

کارشناس پیوند اعضا تصریح کرد: اهدا کننده مرگ مغزی فردی محکوم به فنا است و دنیای فانی را ترک می کند پس در نتیجه به اعضای بدنش احتیاجی ندارد و اگر این اعضا به موقع از بدن فرد بیرون آورده شود برای بیماران نیازمند قابل استفاده وزندگی بخش است.

نجفی زاده تأکید کرد: خوشبختانه با حضور مردم فهیم و آگاهی صحیحی که توسط رسانه ها به آنها داده شده و می شود مردم بیشتر با مقوله مرگ مغزی و اهدای عضو آشنا شده اند؛ حال آن که طبق آمارها میزان رضایت برای  اهداء عضو ازافراد مرگ مغزی  که چند سال قبل ۳۷ درصد بود درحال حاضر به حدود ۷۰ درصد رسیده است.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان، همچنین افزود: در برخی از مناطق کشور آمار اهدای اعضا ازمرگ مغزی نزدیک به صد در صد است و این همان هدفی است که از جامعه دارای فرهنگ ایثار می توان انتظار داشت.

وی بیان کرد: در ۶ ماه اول سال تعداد پیوند کلیه از مرگ مغزی در کشور به ۵۶ درصد رسید که این امر موفقیت بسیار بزرگی برای کشور است.

به گفته نجفی زاده، اگر ما به سمتی برویم که اهداء کلیه در ایران با تعداد زیاد مرگ مغزی که وجود دارد به گونه ای شود که فقط از افراد مرگ مغزی و از اهداء کننده زنده فامیل استفاده شود دیگر مسئله استفاده از اهدا کننده زنده غیرفامیل را نخواهیم داشت.

   

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha