تحقیقات جدید نشان داد که استفاده از تلفن همراه در مواردی به پدیده «نابینایی ناشی از بی توجهی» منتهی می شود.

در آزمایش به عمل آمده برای اثبات تئوری «نابینایی ناشی از بی توجهی»(Inattentional blindness)، روانشناسان از یک دلقک که بر روی یک تک چرخ به شکل عجیبی سواری می کرد خواستند تا از کنار عابرینی که در حال استفاده از تلفن همراه بودند عبور کند.

نتایج این تحقیق که قرار است در مجله Applied Cognitive Psychology به چاپ برسد نشان داد که استفاده کنندگان از تلفن همراه بی توجه تر از عابرینی که به تنهایی یا با دیگران قدم می زنند و یا افرادی که در حال گوش دادن به ضبط صوت بودند، از کنار این دلقک عجیب و غریب گذشتند و برخی حتی آنرا ندیدند.

در این آزمایش تنها 25 درصد از عابرین استفاده کننده از تلفن همراه به دلقک توجه کردند و این در حالی بود که 50 درصد عابرینی که از تلفن همراه استفاده نمی کردند به دلقک توجه کامل نشان دادند.

این پژوهش همچنین نشان داد که استفاده از تلفن همراه حتی در انجام امور عادی مانند قدم زدن اختلال ایجاد می‌کند و هر چند قدم زدن نیاز به قدرت شناختی چندانی ندارد اما در زمان صحبت با تلفن همراه عابران آهسته‌تر راه می رفتند، هر از گاهی می چرخیدند و مسیر خود را بی دلیل تغییر می دادند و حتی قادر به شناخت افراد آشنا نبودند.

پژوهشگران تاکید دارند که چنین واقعیتی بیانگر خطر بالای استفاده از تلفن همراه در زمان رانندگی است که در قیاس با قدم زدن، نیازمند توانایی‌های شناختی بسیار بالاتری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha