دولت بودجه ای بیش از ۹ هزار میلیارد تومان برای سال 95 وزارت بهداشت پیشنهاد داده است که در این صورت درآمدهای وزارت بهداشت از محل خدمات پزشکی و درمانی به ۲۲ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۵ می رسد و می تواند پشتوانه مالی مناسبی برای خدمات این وزارتخانه باشد. بنابراین این پیشنهاد نسبت به رقم بودجه پیشنهادی سال ۱۳۹۳، ۱۵۰ درصد و نسبت به بودجه سال ۱۳۹۴ حدود ۶۰ درصد رشد نشان می دهد.هرچند که هنوز وزیر بهداشت نسبت به برخی بخش های آن ناراضی است.

مشکل اصلی وزارت بهداشت نحوه تخصیص بودجه است

سلامت نیوز:دولت بودجه ای بیش از ۹ هزار میلیارد تومان برای  سال 95 وزارت بهداشت  پیشنهاد داده است که در این صورت درآمدهای وزارت بهداشت از محل خدمات پزشکی و درمانی به ۲۲ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۵ می رسد و می تواند پشتوانه مالی مناسبی  برای خدمات این وزارتخانه باشد. بنابراین این پیشنهاد نسبت به رقم بودجه پیشنهادی سال ۱۳۹۳، ۱۵۰ درصد و نسبت به بودجه سال ۱۳۹۴ حدود ۶۰ درصد رشد نشان می دهد.هرچند که هنوز وزیر بهداشت نسبت به برخی بخش های آن ناراضی است.


پیشنهاد وزارت بهداشت برای بودجه
به گزارش سلامت نیوز قبل از اعلام  رقم های بودجه ای، وزیر بهداشت اعلام کرد منابع وزارت بهداشت باید پایدار باشد و شرط آن نیز گره خوردن به مالیات بر ارزش افزوده و عوارض کالاهای آسیب‌رسان سلامت است. او در توضیح این موضوع اعلام کرد که به جای مبلغ 20 و چند هزار میلیاردی که برای وزارت بهداشت به طور عام اعم از دانشگاه‌ها، بهداشت و درمان، دارو و ... اختصاص می‌دهند چهار درصد مالیات بر ارزش افزوده‌ای که الان مردم پرداخت می‌کنند را به وزارت بهداشت اختصاص دهند.


همچنین ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در اینباره گفت: پیشنهاد ما این بوده است که بودجه بهداشت و درمان از بودجه‌های جاری تاثیر نگیرد و قسمت عمده آن از تغییر اقدامات بیمه‌ها و مالیات بر کالاهای آسیب رسان تامین شود.

با توافق سازمان مدیریت و برنامه ریزی قرار بر این شده که یک درصد ارزش افزوده مستقیما به ما داده شود. طرحی را ارائه کردیم که با اجرایی شدن آن سالیانه 11 هزار میلیارد تومان از طریق مالیات بر کالاهای آسیب رسان از جمله سیگار ایجاد می‌شود. که می‌تواند علاوه بر کاهش بیماری درآمدی برای بهداشت و درمان محسوب شود.


تفاوت های بودجه وزارت بهداشت با سال قبل
یکی از مهم ترین فصل های بودجه سال ۱۳۹۵ وزارت بهداشت افزایش درآمدهای حاصل از خدمات درمانی است؛ موارد «درآمد حاصل از خدمات بهداشتی - درمانی» ذیل بند «درآمدهای حاصل از خدمات» از بخش «درآمدهای حاصل از فروش کالاها و خدمات» است که مجموع آن ۲۰٫۲ هزار میلیارد تومان ذکر شده است، این ردیف در لایحه بودجه سال ۹۳ تنها ۹٫۲ هزار میلیارد تومان ذکر شده بوده است.

منبع این افزایش درآمد اما تجدید نظر وزارت بهداشت در کتاب تعرفه های درمانی در آبان ماه سال ۱۳۹۳ است که دولت سعی کرد با با افزایش ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصدی نرخ ویزیت پزشکان زیرمیزی را حذف کند که البته چندان هم موفق نبود و تنها توانست درامد پزشکان را بالا ببرد.نکته دیگر افزایش بودجه سازمان غذا و دارو است که دولت سعی کرده با این افزایش به واردات سنگین دارو پایان دهد تا دیگر وارد شرایط بحرانی  سالهای قبل نشود.

با اینحال برخی کارشناسان معتقدند که مشکل اصلی در وزارت بهداشت اکنون بودجه نیست بلکه نحوه تخصیص آن مهم است چون تاکنون بیشتر بودجه به بخش درمان اختصاص داشته نه پیشگیری .

مزدک دانشور -انسان‌شناس پزشکی و عضو انجمن جامعه‌شناسی ایران- در این‌باره معتقد است "اگر طرحی برای "تحول سلامت" افراد اجرا می‌شود، باید رفاه بدنی، روانی و اجتماعی انسان‌های آن جامعه نیز هدف گرفته‌شود. تخصیص بودجه کلان به طرح تحول سلامت فقط درمان را هدف گرفته است. این شیوه تخصیص بودجه و تأکید بر امر درمان نه تنها بهبودی از بیماری را در بلند مدت تأمین نمی‌کند بلکه چاه ویلی خواهد بود که منابع را می‌بلعد و بازتوزیع ثروت را به نفع قشری فرادست تضمین می‌کند".

در جدول زیر نظر نمایندگان موافق و مخالف افزایش بودجه آورده شده است:

نام و نام خانوادگی

شرح اظهار نظر

موافق یا مخالف

حمیدرضا عزیزی فارسانی

با توجه به محقق نشدن منابع درآمدی وزارت بهداشت از محل هدفمندی یارانه‌ها و مالیات از محل ارزش افزوده،  ضرورت افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصد بودجه این وزارتخانه نسبت به سال گذشته وجود دارد.

موافق

رسول خضری

در سال 95 قرار است از محل یک درصد از ارزش افزوده 4 هزار میلیارد تومان وارد حوزه سلامت شود که 3 هزار میلیارد تومان برای پروژه های عمرانی است و هزار میلیارد تومان نیز در حوزه‌های دیگر از جمله بخش بهداشت هزینه خواهد شد.

موافق

شاهین محمدصادقی

بودجه وزارت بهداشت باید متناسب با نیاز مردم به حوزه سلامت افزایش یابد. برای همین تنها تصویب این رقم مهم نیست بلکه باید اختصاص یابد.

مخالف

احمد آریایی‌نژاد

این افزایش بودجه  منطقی نیست و اگر تصویب و تامین شود، آنم آرزوست.

مخالف

محمد حسین قربانی

تا کنون وزارت بهداشت همه الویت‌اش را روی بخش درمان متمرکز کرده بود و از پیشگیری غافل شده بود برای همین باید بخشی از این بودجه زیاد به بخش پیشگیری اختصاص یابد.

مخالف

نگرانی وزارت بهداشت
هرچند بودجه  وزارت بهداشت رشد چشمگیری دارد اما  به نظر می رسد هنوز مشکل بیمه ها با وزارت بهداشت در سال آینده ادامه داشته باشد چون بودجه بیمه‌ها در سال ۹۵ رشد ۱۲ درصدی دارد اما برای وزارت بهداشت کافی نیست چون بیمارستان‌های وزارت بهداشت هر ماه بین هزار تا هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان صورتحساب خدمات به چهار بیمه اصلی ارائه می‌دهند که مطالبات وزارت بهداشت از بیمه‌ها بر اساس اسناد ارسالی، پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است و با توجه به خدماتی که هنوز اسناد آنها ارسال نشده، میزان مطالبات وزارت بهداشت به بیش از هشت هزار میلیارد تومان در سال جاری می‌رسد.


از آنجایی که تاکنون بیمه‌ها هزار و ۸۶۰ میلیارد تومان از مطالبات سال ۹۴ بیمارستان‌های دولتی را پرداخت کرده‌اند، این رقم از مجموع اسناد هفت هزار و ۴۷۰ میلیارد تومانی مربوط به سال ۹۴ است که با این احتساب، پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از مطالبات ما همچنان باقی است.


همین موجب نگرانی وزیر بهداشت شده است. او می گوید: بودجه بیمه‌ها در لایحه ۹۵ به درستی پیش‌بینی نشده است و بیمه ها بیش از بودجه سال 95 خود به بیمارستان ها بدهکار هستند؛ بنابراین درخواست مشترک وزارت بهداشت و وزارت تعاون این است که سازمان مدیریت و کمیسیون تلفیق مجلس تدابیر ویژه ای برای افزایش بودجه بیمه ها اتخاذ کنند؛ البته این موضوع به آن معنی نیست که هزینه های بیمه ها افزایش پیدا کرده است، بلکه طبق روال همیشگی اعتبارات مناسب به آنها اختصاص پیدا نکرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha