یک اپتومتریست گفت: شهروندان باید پیش از تهیه لنزهای زیبایی و آرایشی حتماً با چشم پزشک یا اپتومتریست مشورت كنند.

رودابه رحمنی، در گفت‌وگو با  ایسنا، با تأکید بر اینکه فردی که قصد استفاده از لنزهای زیبایی و آرایشی را دارد باید واجد شرایط استفاده از این محصولات باشد، اظهارداشت: افراد دارای آلرژی چشمی، کسانی که با سندرم چشم خشک مواجهند به طوری که ترشح اشک در آنها اندك است و همچنین بیمارانی که در اثر مصرف برخی داروها نظیر داروهای مخصوص بیماری های کلیوی طی مدت زمان موقت دچار عوارض شده‌اند، دارای شرایط استفاده از این گونه لنزها نمی باشند و در صورت استفاده دچار عوارض متعددی خواهند شد.

وی با بیان اینکه استفاده نادرست از لنز ممكن است موجب ایجاد درد در چشم و یا سر شود، گفت: مهم ترین عوارضی که ممکن است در اثر استفاده نادرست از لنزهای آرایشی بروز نماید التهاب ، کدورت و زخم قرینه و در نهایت ازبین رفتن قرینه می باشد.

مسئول جامعه اپتومتری استان زنجان با اشاره به اینکه شرایط و نحوه استفاده از لنزهای آرایشی باید توسط پزشک یا اپتومتر آموزش داده شود، یادآورشد: به عنوان مثال استفاده طولانی مدت از لنز در کاربران کامپیوتر موجب خستگی چشم می شود و این عارضه خود منجر به ایجاد زخم های قرینه ای خواهد شد.

رحمنی با بیان اینکه محدودیت ساعات استفاده از لنزهای آرایشی بسته به جنس و کیفیت محصولات مختلف و شرایط چشمی هر فرد متفاوت است، تأکید کرد: در مجموع بهتراست از لنزهای آرایشی بیش از 7 ساعت استفاده نشود، چرا که تنها راه اکسیژن گیری قرینه، اشک و هوا است و با گذاشتن لنز به استثنای لنزهای متخلخل ، پخش هموار اشک با اختلال مواجه می شود و امکان اکسیژن گیری مستقیم قرینه نیز از بین می رود.

این اپتومتریست ادامه داد: استفاده كنندگان از لنزهای آرایشی نباید به همراه این لنزها بخوابند. درشرایط بدجوی نظیر گرد و غبار و آلودگی هوا حتی الامکان از لنز استفاده نشود و در خانم ها چنانچه لنز همراه با لوازم آرایش استفاده می شود، اصول بهداشتی باید به طور کامل رعایت شود.

وی افزود: در هنگام تماس دست با چشم باید مراقب بود كه ناخن دست برروی لنز خراش ایجاد نكند، چراکه وجود خراشهای نازک و غیرقابل رؤیت با چشم موجب ایجاد درد در چشم خواهد شد.

رحمنی بر انتخاب محلول های ویژه لنز با مشورت پزشک یا اپتومتر تأكید كرد و گفت: محلول های استفاده شده برای لنزها باید با چشم هر فرد سازگار باشد، همچنین در خرید این فرآورده ها به وجود برچسب هولوگرام شركت تولید کننده، شماره ثبت وزارت بهداشت و تاریخ تولید و انقضاء باید توجه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha