یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳
کد خبر: 177614

دکتر محمد حسین قربانی در برنامه "رویداد" رادیو گفت ‌و گو با ذکر اینکه این روند ما را نگران کرده است به دلایل نگرانی مجلس اشاره کرد و گفت: اگر نتوانیم منابع را تامین کنیم و معوقات همکاران و پزشکان را تامین کنیم و مطالبات دارویی، مراکز دولتی و غیر دولتی، بخش های خصوصی و داروخانه ها را نپردازیم، پیامدهای ناگواری برای ما به همراه خواهد داشت.

منابع مالی چالش بزرگ نظام سلامت

سلامت نیوز:دکتر محمد حسین قربانی در برنامه "رویداد" رادیو گفت ‌و گو با ذکر اینکه این روند ما را نگران کرده است به دلایل نگرانی مجلس اشاره کرد و گفت: اگر نتوانیم منابع را تامین کنیم و معوقات همکاران و پزشکان را تامین کنیم و مطالبات دارویی، مراکز دولتی و غیر دولتی، بخش های خصوصی و داروخانه ها را نپردازیم، پیامدهای ناگواری برای ما به همراه خواهد داشت.


برنامه "رویداد" با حضور دکتر محمد حسین قربانی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به موضوع بدهی 10 هزار میلیاردی دولت به حوزه سلامت پرداخت.


دکتر محمد حسین قربانی با اشاره به منابع مالی تامین کننده طرح تحول سلامت گفت: در قانون بودجه سال 95 دو آیتم را برای وزارت بهداشت در نظر گرفته بودیم که در اختیار این وزارتخانه قرار بگیرد، یکی از محل هدفمندی یارانه ها و دوم، یک درصد ارزش افزوده بوده است و تقریبا منابعش هم تامین شده است. با توجه به طرح تحول سلامت و شروع به کاری که وزارت بهداشت انجام داد ما با چالش های بسیار بزرگی مواجه شدیم.


وی در خصوص علت بدهی 10 هزار میلیاردی دولت در حوزه سلامت و چالش های موجود اظهار داشت: یکی اینکه برآورد ما این بوده که حدود 5 میلیون نفر فاقد بیمه باشند، وقتی برای بیمه کردن همه افراد فاقد بیمه و دفترچه وارد میدان شدیم، دیدیم در حدود 12 میلیون نفر فاقد دفترچه و بیمه هستند و تا به امروز حدود 11 میلیون نفر دارای دفترچه شده اند.


وی ادامه داد: بعد دیگری که خارج از تصورات ما بود با بالا رفتن تعرفه های پزشکی، مجموع سرانه بیمه، دیده نشد و اختلاف معنا داری هم اینجا پیدا کرد.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هزینه کرد منابع مالی تعیین شده خارج از چارچوب قانونی را از دیگر چالش های موجود بیان کرد و افزود: بحث سوم هزینه کرد منابع وزارت بهداشت و درمان خارج از چارچوب قانونی که تعیین شده بود، است و این آیتم ها باعث شده که ما در حوزه های مختلف وزارت بهداشت و درمان  در بیمه با کمبود شدید مواجه شویم.


وی در ادامه متذکر شد: مولفه دیگری هم به این موضوع کمک کرد و آن هم عدم تحقق پیدا کردن منابع مالی دولت است و به تبع آن، دولت نتوانست تعهدات خودش را برای حوزه سلامت با توجه به چارچوب های قانونی و مصوبات مجلس به انجام برساند. این مولفه ها کنار هم قرار گرفت و باعث شد ما امروز شاهد کسری اعتبارات در حوزه وزارت بهداشت و وزارت رفاه در تامین منابع مالی بیمه ها باشیم.


قربانی با ذکر اینکه این روند ما را نگران کرده است به دلایل نگرانی مجلس اشاره کرد و گفت: نگرانی ما از این بابت است که این سند تحول، انقلابی در حوزه سلامت در کشور بوده و این خدمت برای مردم محسوس و ملموس است و اگر نتوانیم منابع را تامین کنیم و معوقات همکاران و پزشکان را تامین کنیم و مطالبات دارویی، مراکز دولتی و غیر دولتی، بخش های خصوصی و داروخانه ها را نپردازیم، پیامدهای ناگواری برای ما خواهد داشت.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha