رئیس مرکز پزشکى حج گفت: دولت عربستان تزریق واکسن آنفلوانزای فصلی را برای همه کسانی که به عمره مفرده مشرف می شوند، اجباری اعلام کرده است و زائران باید حداکثر تا 10 روز قبل از اعزام به عربستان واکسن را تزریق کنند.

دکتر محمد تقی حلی ساز در همایش سراسری پزشکان حج 88 گفت: زائران باید حداکثر تا ده روز قبل از اعزام به عربستان واکسن آنفلوانزای فصلی را که هم اکنون در بیشتر داروخانه های کشور موجود است تزریق کنند چون مسئولان عربستان امسال علاوه بر گواهی تزریق واکسن مننژیت، گواهی دریافت این واکسن را نیز در فرودگاه طلب می کنند.

وی گفت: در حال حاضر واکسن مننژیت در مراکز هلال احمر به صورت رایگان تزریق می شود و واکسن آنفلوانزا را حجاج می توانند تهیه کنند و همزمان با مننژیت آن را نیز تزریق کنند.

رئیس مرکز پزشکی حج هلال احمر به افزایش برخی داروها در مجموعه داروهای درمانگاههای ایرانی در عربستان و تجهیز بیشتر وسایل ویژه بیماریهای تنفسی در این مراکز اشاره کرد و گفت: امسال همچنین جمعی از کارشناسان وزارت بهداشت نیز در بین پزشکان حج تمتع به منظور نظارت بیشتر بر خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج حضور دارند.

به گفته وی دولت عربستان در ایام عمره امسال با استقرار دستگاه تب سنج در فرودگاهها از ورود مسافرانی که درجه حرارت بدن آنها بیش از 38 درجه سانتیگراد بود ممانعت کرد که این برنامه در حج تمتع نیز ادامه خواهد یافت.

دکتر حلی ساز با بیان این که مسئولان وزارت بهداشت پیش بینی می کنند امسال 30 درصد حجاج به بیماری آنفلوانزای نوع A ، بیماری که از حدود شش ماه پیش به تدریج در جهان فراگیر شده است، مبتلا می شوند گفت: با کاهش تعداد زائران حج امسال که از طریق حذف افراد در معرض خطر انجام پذیرفت و همچنین تقویت گروه های پزشکی در حج، امیدواریم علاوه بر این بیماری، تعداد مبتلایان به آنفلوانزای فصلی هم که هر سال با بازگشت زائران حج به کشور شیوع می یافت، کم شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از همه زائران خواست تا حتما سجاده شخصی خود را به همراه ببرند و در مدت سفر فقط از آن استفاده کنند.

حلی به کسانی که از سمعک استفاده می کنند توصیه کرد تا در این سفر سمعکی اضافی همراه داشته باشند زیرا در صورت مفقود شدن یا خرابی امکان تهیه آن در عربستان وجود ندارد ضمن اینکه اگر داروی خاصی مصرف می کنند پس از مشورت با پزشک خود، آن دسته از داروهایی را که در بیمارستان ها و درمانگاه های ایران در عربستان موجود نیست همراه داشته باشند.

رئیس مرکز پزشکی حج همچنین به همه زائران توصیه کرد از هم اکنون با انجام برنامه های ورزشی مثل پیاده روی خود را برای این سفر آماده کنند و در عربستان نیز با پرهیز از روبوسی و دست دادن با دیگران، شستن دست ها به صورت مرتب، استراحت کافی، نوشیدن بیشتر مایعات، مصرف بیشتر میوه و کم کردن چای و نوشابه، بدن خود را قوی و از ابتلا به بیماری های عفونی شایع در عربستان پیشگیری کنند.

وی همچنین درباره استفاده از ماسک گفت: کسانی که می خواهند از ماسک استفاده کنند حتما آن را هر دو ساعت یک بار آن را عوض کنند و اگر بیمار شدند استفاده از آن را جدی بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha