چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۴
کد خبر: 17770

درمان خودسرانه درد‌های شكمی به جراحی منجر می‌شود.

خود درمانی در شكم دردهای اورژانسی كودكان باعث حادتر شدن بیماری آنها می‌شود. برخی والدین در برخورد با شكم دردهای اورژانسی كودكان با عناوینی چون دستورات طب سنتی خود درمانی می‌کنند.

آنها با انجام كارهایمخاطره آمیز مانند تجویز ملین‌ها مانند روغن زیتون و روغن كرچك، خاكشیر و گل ختمی یا گرم كردن شكم و استفاده از كیسه آب گرم و در برخی مواقع استفاده از مسكن‌های داخل خانه، كودك را با مشكلات حادتری مواجه می‌كنند. دكتر بهزاد رحمانی، عضو هیات مدیره انجمن علمی جراحان عمومی ایران در این باره می‌گوید:« اورژانس‌های شكم و لگن یكی از مسائل مبتلا به جامعه كنونی است. به عنوان مثال اگر یك شكم درد در یك كودك دو ساله را اورژانس شكم و لگن تلقی كنیم، قاعدتا اولین كسانی كه با این مساله اورژانسی برخورد می‌كنند پدر و مادر هستند كه در خط اول برخورد قرار دارند و اگر دچار اشتباه رفتاری شوند، می‌توانند باعث تغییر سرنوشت بیمار شوند.» درد، بی‌اشتهایی، تهوع، استفراغ و تب و لرز از انواع شکم‌دردهای اورژانسی است. رحمانی به والدین توصیه می‌کند: «به محض مواجه شدن با شكم‌دردهای اورژانسی به پزشك مراجعه كنند وبه این ترتیب با استفاده از روش‌های موجود تشخیصی مانند آزمایش خون، ‌سونوگرافی، سی‌تی‌اكسن، ام‌آرآی و معاینات تخصصی توسط پزشك، راه را برای درمانی مناسب هموار كنند.»

بحث اورژانس‌های شكم و لگن محور اصلی چهارمین كنگره انجمن علمی جراحان عمومی ایران است.‌ در این كنگره كه با همكاری دانشگاه علوم پزشكی تهران، دانشگاه علوم پزشكی ارتش،‌ انستیتو كانسر، ‌انجمن پزشكان عمومی، انجمن پرستاری، انجمن طب اورژانس، اورژانس كشوری و سازمان انتقال خون ایران از 18 آذر ماه جاری به مدت سه روز در مركز همایش‌های رازی برگزار می‌شود، مباحثی چون موارد اورژانس شكم و لگن ناشی از تصادفات و بیماری‌ها، حاملگی‌های خارج از رحم، پارگی‌ زخم‌های معده و اثنی عشر، آپاندیسیت و همچنین مشكلات عروقی ناحیه شكم و لگن مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha