دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸

یک مشاور خانواده خصوصیات افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند را اینگونه توصیف کرد:«این افراد مرتباً خودشان را مورد انتقاد و سرزنش قرار می‌دهند. وقتی که صحبت می‌کنند به چشم‌های فرد مقابل نگاه نمی‌کنند و سرشان را پایین می‌اندازند. قدم‌های آن‌ها آهسته است. در پذیرش تعریف و تمجید و تعارفاتی که به آنها می‌شود مشکل دارند. تصور می‌کنند که سزاوار این همه تعریف نیستند یا اینکه دیگران آنها را دارند مسخره می‌کنند.»

سلامت نیوز: یک مشاور خانواده خصوصیات افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند را اینگونه توصیف کرد:«این افراد مرتباً خودشان را مورد انتقاد و سرزنش قرار می‌دهند. وقتی که صحبت می‌کنند به چشم‌های فرد مقابل نگاه نمی‌کنند و سرشان را پایین می‌اندازند. قدم‌های آن‌ها آهسته است. در پذیرش تعریف و تمجید و تعارفاتی که به آنها می‌شود مشکل دارند. تصور می‌کنند که سزاوار این همه تعریف نیستند یا اینکه دیگران آنها را دارند مسخره می‌کنند.»

به گزارش سلامت نیوز، دکتر فاطمه آذرتاش در گفتگو با سلامانه، ادامه داد:« حتی زمانی که در یک جمع قرار گرفته‌اند در درون خودشان احساس خلأ یا پوچی می‌کنند. احساس افسردگی و گناه و شرمساری دارند و نسبت به توانایی‌های خودشان برای رسیدن به موفقیت تردید می‌کنند و خودشان را باور ندارند. این افراد از موفقیت‌های جدید می‌هراسند. مرتباً سعی می‌کنند دیگران را از خودشان راضی نگه دارند و بیشتر اوقات دچار هراس اجتماعی هستند.»


وی افزود:« در مقابل انتقاد و اظهار نظر دیگران آسیب‌پذیرند. از ابراز عقاید و احساسات خودشان معمولاً خودداری می‌کنند. چون از چگونگی واکنش دیگران می‌ترسند، خودشان را درگیر مواد یا روابط مخرب می‌کنند. از تعیین یک هدف مشخص و پیروی از آن عاجزند. معمولاً آدم‌های عصبی و پرخاشگری هستند. تحمل عیب و کاستی را ندارند و کمال‌گرا هستند.»


این مشاور خانواده تصریح کرد:« احساس خوب آن‌ها وابسته به عوامل خارجی اعم از وقایع روزانه یا تنوع رفتار دیگران با آن‌ها است. وابستگی‌های مختلفی دارند مثل وابستگی به موادی مثل: غذا، دارو، الکل و مواد مخدر. وابستگی به رفتارهای خاصی مثل خرج کردن پول، قمار بازی و تماشای تلویزیون دارند.»


به گفته وی برای تعیین میزان ارزش و شایستگی خودشان به پول و مال وابسته هستند. وابستگی‌های عاطفی دارند. برای داشتن حس ارزشمندی، شایستگی و امنیت، به توجه و تأیید فرد دیگری وابسته هستند که همه این وابستگی‌ها به منظور پر کردن خلأ درونی و تسکین دردهایشان است.


در صورتی که هر یک از این خصوصیات را دارید سعی کنید با یک روانشناس صحبت کنید و عزت نفس و اعتماد به نفس را در خودتان افزایش دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha