چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 17771

آنفلوانزای خوکی فقط یک سرماخوردگی ساده نیست که با داروهای معمولی و چند روز استراحت تمام شود، عوارض جبران‌ناپذیری دارد.

محققان در یك پژوهش جدید دریافته‌اند افرادی كه به نوع شدید H1N1 مبتلا می‌شوند بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های سخت مانند آمبولی ریه قرار می‌گیرند. آمبولی ریه زمانی رخ می‌دهد كه انسداد شریان ریه توسط جسمی خارجی در خون صورت می‌گیرد. در اثر این عارضه اكسیژن كافی به شش‌ها نمی‌رسد و می‌تواند جان فرد را به خطر بیندازد. اما اگر به‌طور جدی درمان شود با تركیبات رقیق‌كننده قلب می‌توان خطر مرگ را كاهش داد.

دكتر پراچی آگاروال، متخصص و استادیار رادیولوژی در دانشكده پزشكی دانشگاه میشیگان كه سرپرستی این پژوهش را برعهده داشته، می‌گوید: «خطر بالای ابتلا به آمبولی ریوی در این بیماران موضوع بسیار مهمی است و متخصصان رادیولوژی باید كاملا نسبت به وجود این خطر در بیماران مطلع بوده و به دقت آزمایش‌ها پزشكی بیماران را مورد توجه و بررسی قرار دهند.

با فرا رسیدن فصل سرما و آنفلوانزا در نیمكره شمالی زمین، دانش رادیولوژی در مورد خطر ویروس H1N1 در این زمینه اهمیت و گسترش بیشتری پیدا می‌كند و متخصصان باید نسبت به مشكلات و بیماری‌های بالقوه ناشی از این ویروس مطلع باشند.» خون داخل سیاهرگ‌های عمقی گاهی در شرایط بی‌حركتی طولانی به‌علت تجمیع و ساكن بودن در این شرایط مستعد تشكیل لخته می‌شود. مسافرت طولانی‌مدت با وسایل نقلیه، بستری شدن در بیمارستان مخصوصا بعد از عمل جراحی یا شكستگی اندام تحتانی، عوامل خطرزای ابتلا به آمبولی ریوی هستند. برخی افراد نیز به صورت ژنتیكی استعداد تشكیل لخته‌های وریدی دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha