دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲
کد خبر: 177714

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از آغاز طرح جدید دولت برای سهمیه‌بندی آب با کد ملی تا ۳سال آینده خبر داد و گفت: پیشنهاد جریمه پرمصرف‌کنندگان آب به تصویب نرسیده است.

سلامت نیوز: مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از آغاز طرح جدید دولت برای سهمیه‌بندی آب با کد ملی تا ۳سال آینده خبر داد و گفت: پیشنهاد جریمه پرمصرف‌کنندگان آب به تصویب نرسیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، حمید رضا جانباز روز گذشته در یك نشست خبری همچنین از عزم وزارت نیرو برای تفكیك آب شرب از آب بهداشتی در برخی شهرهای ایران خبر داد و افزود: از مجموع 1130شهر كشور در تابستان سال‌جاری 547شهر با تنش آبی مواجه بودند، كه پیش‌بینی می‌شود تعداد شهرهای با تنش آبی در تابستان سال آینده به 392شهر كاهش یابد. مدیرعامل شركت آب و فاضلاب ایران درباره جزئیات ایده این وزارتخانه برای تعیین میزان استفاده هر نفر از آب شرب خبر داد وگفت: طرح جدیدی را با همكاری وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی آغاز كرده‌ایم كه آب مورد نیاز هر فرد را در هر اشتراك تعیین كرده و با استفاده از كد ملی، این سهم را مشخص كرده و به فرد اعلام كنیم. به گفته وی، در نقاط مختلف جهان، وقتی یك خانوار جابه‌جا می‌شود، نقطه جدید سكونت وی در شهرداری‌ها ثبت می‌شود و بین یك خانوار دونفره با یك خانوار 4 یا 5 نفره تفاوت وجود دارد اما در ایران بین یك اشتراكی كه یك خانواده دونفره در شمال شهر از آب استفاده می‌كنند با یك اشتراكی كه در جنوب شهر همزمان 2خانوار پرجمعیت از آن استفاده می‌كنند هیچ تفاوتی قائل نیستیم.

این مقام مسئول تصریح كرد: در این طرح كه رسیدن به مرحله اجرای آن 2 تا 3سال زمان نیاز دارد، با استفاده از كد ملی نیاز آبی هر فرد مشخص و به آن اعلام می‌شود، اگر بتوانیم این كار را عملیاتی كنیم می‌توان یارانه آب را هدفمند كرد و براساس نیاز روزانه هر فرد یك سهم خاصی به فرد اختصاص دهیم.

    تابستان شاید بدون جیره‌بندی

جانباز با اشاره به كاهش 5درصدی میزان بارش‌ها در سال آبی جاری نسبت به میزان بلندمدت گفت: سعی می‌كنیم با مدیریت مصرف و مدیریت فشار در شهرهای كشور به‌جای جیره بندی، بتوانیم پیك مصرف آب سال آینده در تابستان95 را بدون مشكل سپری كنیم. وی تصریح كرد: از مجموع مراكز استان‌های كشور، در تابستان95 شهرهای بندرعباس، بوشهر، شیراز، كرمان، مشهد و همدان با مشكل در تأمین آب و تنش‌های آبی مواجه خواهند بود.

او درخصوص آخرین وضعیت آب بهداشتی از آب شرب اذعان داشت: در شهرهایی كه با مشكلات كیفیت آب مواجهند ازجمله شهرهای ساوه، قم، شهرهای استان خراسان رضوی، شهرهای استان سمنان و شهرهای استان سیستان و بلوچستان، ایجاد سامانه‌ای جدا از سامانه لوله‌كشی شهری برای تأمین آب شرب درنظر گرفته شده كه در بسیاری از این شهرها اجرایی شده است. وی افزود: همه نقاط دنیا آب شرب باكیفیت را از طریق سامانه‌ای جدا از سامانه لوله‌كشی منازل تأمین می‌كنند و این مسئله در ایران با اولویت شهرهای دارای مشكل در كیفیت آب در حال پیگیری است.

    نیترات در آب برخی شهرها

مدیرعامل شركت آب و فاضلاب كشور تایید كرد: برخی روستاها و شهرهای كشور شناسایی شده‌اند كه با مشكل فلزات سنگین مواجهند، اسامی این شهرها و روستاها به استانداری‌ها اعلام شده و این مشكل در استان‌های كم‌بارش رخ داده است.جانباز افزود: در روستاهای اطراف تهران در پاكدشت و ورامین مشكل نیترات آب داریم كه با اتصال آب این روستاها به آب سد ماملو این آب رفته رفته با ارتقای كیفیت همراه می‌شود. وی با اعلام اینكه قیمت تمام شده آب به ازای هر لیتر 1000تومان است كه نصف آن از مردم گرفته می‌شود، اعلام كرد: تا امروز هیچ پیشنهادی برای افزایش نرخ آب در سال95 به دولت ارائه نكرده‌ایم اما تصمیم‌گیر اصلی در این خصوص شورای‌عالی اقتصاد است. این مقام وزارت نیرو درخصوص فرجام طرح جریمه كردن پرمصرف‌های آب هم گفت: متأسفانه بررسی این طرح در زمان انتخابات صورت گرفت و در فضای انتخاباتی بحث جریمه مشتركان پرمصرف از این طرح حذف شد اما برخورد با مشتركان پرمصرف به‌صورت قطع آب یا قطع انشعاب در این طرح دیده شده كه درصورتی‌كه به‌صورت قانون در‌آید در تابستان95 اجرایی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha