رییس انجمن تحقیقات راینولوژی، با بیان این كه بینی‌های بسیار كوچك شده (براثر جراحی زیبایی) نوعا بینی بیمار به شمار می‌آیند و ترمیم آن جنبه درمانی دارد در ادامه بر ضرورت حمایت بیمه‌ای این اعمال جراحی تاكید كرد.

دكتر محسن نراقی، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این كه برخلاف باورعموم هر عمل جراحی راینولوژی جنبه زیبایی ندارد بلكه بسیاری از مواقع با هدف درمان این اعمال انجام می‌شود، اظهار كرد: در مواردی در بینی‌های بیش از حد كوچك شده ناگزیریم با راینوپلاستی اندازه بینی را بزرگتر كنیم.

وی، با بیان اینكه این بینی‌های بسیار كوچك شده فانكشن (عملكرد) خود را از دست می‌دهند، گفت: این قبیل بینی‌ها دیگر قادر به انجام وظایف اصلی خود نظیر عبور هوا نیستند و این افراد غالبا با دهان باز می‌خوابند، با دهان باز تنفس می‌كنند و با این وجود اكسیژن كافی مورد نیاز را دریافت نمی‌كنند؛ از این رو طی شبانه‌روز كسل، خواب آلوده، بی حال و عصبی هستند كه بر روابط اجتماعی آنان تاثیر می‌گذارد.

این عضو آكادمی جراحان پلاستیك و ترمیمی صورت آمریكا، در ادامه توضیح داد: این افراد از خواب و تنفس طبیعی محروم هستند؛ بنابراین در جراحی ترمیمی این افراد ناگزیریم با استفاده از غضروف دنده آناتومی بینی را بازسازی كنیم تا فیزیولوژی (عملكرد) بینی بازگردد.

دكتر نراقی، با بیان اینكه این اعمال ترمیمی بسیار پیچیده‌تر، مشكل‌تر و به لحاظ هزینه گران‌تر با مدت بستری بیشتری است، گفت: اما پس از این اعمال سلامت بینی برمی‌گردد.

وی، ادامه داد: چون این اعمال با هدف درمان و بازگشتن سلامت بینی بیمار انجام می‌شود پس باید بیمه‌ها پرداخت بخشی از این هزینه‌ها را تقبل كنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران، با بیان اینكه هم اكنون باور عموم بر درمانی بودن جراحی سپتوپلاستی و زیبایی بودن راینوپلاستی است، گفت: این در حالی است كه نمی‌توان مرز مشخص و واحدی را بین این دو قائل شد.

دكتر نراقی، به وجود طیف وسیعی از جراحی‌های پلاستیك اشاره كرد و افزود: جراحی‌های زیبایی درصدی از جراحی‌های پلاستیك و ترمیمی را تشكیل می‌دهند.

وی، ادامه داد: نوزاد متولد شده با ناهنجاری‌های مادرزادی علاوه بر بدشكلی ظاهری به اختلال عملكردی عضو هم گرفتارند به عنوان مثال مبتلایان به شكاف كام و لب تا حدودی به ناهنجاری بینی هم دچارند.

رییس انجمن تحقیقات راینولوژی، گفت: مصدومان حوادث و سوانح رانندگی كه براثر ضربه به دفرمیتی شدید بینی دچار می‌شوند برخی اوقات به حدی است كه راه تنفسی آنان مسدود می‌شود و برای درمان نیازمند جراحی پلاستیك و ترمیمی هستند.

دكتر نراقی، با بیان این كه هدف اعمال جراحی در بسیاری از موارد حفظ عملكرد و بازگرداندن فانكشن طبیعی (عملكرد) بینی است، افزود: رویكرد نوین جراحی پلاستیك بینی مبتنی بر حفظ عملكرد بینی و تنفس است و این كه با آناتومی طبیعی، تنفس و ظاهری طبیعی را به بیمار هدیه كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha