یك روانپزشك گفت: زمانی كه كودك دچار مرگ عزیزی می‌شود، باید در مراسم سوگواری شركت كند، زیرا عزاداری و گریه كردن موجب می‌شود كودك مرحله سوگ را با سلامت روانی بیشتر سپری كند.

دكتر عارفه مبشر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: حوادث غیرمترقبه و بحران‌ها، اتفاقاتی هستند كه به صورت غیر منتظره پیش می‌آیند و اگر فرد آمادگی مقابله با آن حوادث را نداشته باشد، به آسیب‌های روانی مبتلا می‌شود.

وی افزود: سوگ و از دست دادن یك عزیز نیز ممكن است موجب اختلال روانی كودكان شده و احساس ترس و وحشت كند.

مبشر تصریح كرد: علایم روانی ناشی از سوگ معمولا با تاخیر دركودكان بروز می‌كند، ولی باید به این نكته توجه كرد كه كودك به محیط اطراف خود اشراف كامل دارد، حتی اگر احساس خود را به زبان نیاورد.

وی خاطرنشان كرد: برخی والدین به اشتباه از مرگ، تصویرسازی نادرستی درذهن كودك بوجود می‌آورند و مرگ را به درستی برای كودك تفهیم نمی‌كنند كه ممكن است موجب اضطراب كودك شود.

این روان‌پزشك عنوان كرد: بیان جملاتی مانند " به مسافرت رفته" یا " پیش خدا رفته" به هیچ وجه درست نیست، زیرا تصویر نادرستی از مرگ در ذهن كودك ایجاد می‌كند و ممكن است كودك از سفر رفتن و یا حتی از بهشت نیز متنفر شود.

وی تاكید كرد: توصیه می‌شود در زمان سوگ و از دست دادن یك عزیز ابتدا اجازه دهیم كودك در مراسم سوگواری شركت كند. دوركردن كودك از مراسم سوگواری كاردرستی نیست و عوارض روانی در پی خواهد داشت.

مبشر گفت: شركت در مراسم سوگواری به كودك كمك می‌كند كه راحت‌تر دوری از عزیز خود را بپذیرد و می‌پذیرد كه دیگر نمی‌تواند متوفی را ببیند.

وی افزود: اگر در زمان سوگواری كودك را از مراسم دور كرده و یا به سفر بفرستیم، ممكن است در كوتاه مدت مفید باشد ولی در بزرگسالی حس عذاب وجدان در فرد ایجاد می‌شود.

این روان‌پزشك تصریح كرد: برای توضیح مفهوم مرگ برای كودك بهتر است به زبان ساده با كودك صحبت شود و مرگ را با زبان كودكانه برای او توضیح دهیم.

وی تاكید كرد: همچنین گاهی كودكان در دوران سوگواری پرخاشگر می‌شوند كه علت آن ناتوانی در بیان احساسات است. در این حالت باید با آرامش با كودك برخورد كرده و برای تخلیه روانی كودك از او بخواهیم كه مثلا چهره فرد از دست رفته را نقاشی كند و یا برای او نامه بنویسد.

مبشر گفت: در زمان وقوع سوگ كودك مراحل روانی مختلفی را سپری می‌كند و لازم است درتمام این مراحل والدین در كنار كودك باشند.

وی افزود: در مرحله نخست كودك مرگ عزیز را انكار می‌كند، در مرحله دوم به مرگ او شك می‌كند، در مرحله سوم دنبال عزیز از دست رفته می‌گردد و به دعا و گاه معامله با خدا متوسل می‌شود ،درمرحله چهارم ممكن است دچار افسردگی شود و درمرحله آخر نیز اگر به خوبی حمایت شود به زندگی عادی بر می‌گردد.

مبشر تصریح كرد: همچنین توصیه می‌شود یك یادبود مانند عكس مرحوم در منزل نصب شود تا كودك حس كند به او نزدیك است، زیرا در مواقع سوگ، حس ترس از فراموشی مرحوم دركودك بوجود می‌آید كه با دیدن عكس این حس اندكی كاهش می‌یابد.

وی خاطرنشان كرد: قصه‌گویی و دیدن كارتن‌هایی كه شرایط مشابه شرایط كودك را به تصویر می‌كشند بسیار موثر است و كودك با قهرمان داستان و نحوه مقابله او با مشكلات همزاد پنداری كرده و مرحله سوگ را بهتر سپری می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha