حضور مقامات زیست‌محیطی كشورهای پیشرفته‌یی چون ژاپن، اتریش و فنلاند زمانی اهمیت دوچندان می‌یابد كه با نگاهی به وضعیت محیط‌زیست و منابع طبیعی خواهیم دید كه كشور با تهدیدات جدی از جمله كاهش چشمگیر سطح سفره‌های آب زیرزمینی، خشك شدن دریاچه‌ها و تالاب‌ها، بحران ریزگردها و آلودگی هوا دست به گریبان است. بحران‌هایی كه بدون شك فقدان دانش روزآمد، فناوری‌های نوین در زمینه كشاورزی و مدیریت منابع آب، ارتقای كیفی بنزین و خودروها و صنایع سازگار با محیط‌زیست در نتیجه سال‌ها تحریم ظالمانه در آن تاثیر بسزایی داشته است.

سلامت نیوز: حضور مقامات زیست‌محیطی كشورهای پیشرفته‌یی چون ژاپن، اتریش و فنلاند زمانی اهمیت دوچندان می‌یابد كه با نگاهی به وضعیت محیط‌زیست و منابع طبیعی خواهیم دید كه كشور با تهدیدات جدی از جمله كاهش چشمگیر سطح سفره‌های آب زیرزمینی، خشك شدن دریاچه‌ها و تالاب‌ها، بحران ریزگردها و آلودگی هوا دست به گریبان است. بحران‌هایی كه بدون شك فقدان دانش روزآمد، فناوری‌های نوین در زمینه كشاورزی و مدیریت منابع آب، ارتقای كیفی بنزین و خودروها و صنایع سازگار با محیط‌زیست در نتیجه سال‌ها تحریم ظالمانه در آن تاثیر بسزایی داشته است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه تعادل نوشت: «همكاری ایران و اتریش به سطح پیش از تحریم‌ها باز می‌گردد.» این را آندره روپرشتر، وزیر محیط‌زیست اتریش در آیین افتتاح نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست در محل نمایشگاه دایمی تهران عنوان كرد كه باید آن را از پیامدهای اجرای برجام دانست موضوعی كه خیل عظیمی از شركت‌ها، سرمایه‌گذاران و سیاستمداران خارجی را در هفته‌های اخیر روانه ایران كرده است. با این حال، حضور مقامات و مسوولان كشورهای خارجی در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست در تهران به وزیر محیط‌زیست اتریش خلاصه نمی‌شد. ماسا آكی كابایاشی، قائم‌مقام وزیر محیط‌زیست ژاپن، كیمو تیلیكانین، وزیر محیط‌زیست فنلاند نیز به‌منظور ارائه تجارب خود در زمینه حفاظت محیط‌زیست و فناوری‌های سازگار با محیط‌زیست در این نمایشگاه حاضر بودند. حضور مقامات زیست‌محیطی كشورهای پیشرفته‌یی چون ژاپن، اتریش و فنلاند زمانی اهمیت دوچندان می‌یابد كه با نگاهی به وضعیت محیط‌زیست و منابع طبیعی خواهیم دید كه كشور با تهدیدات جدی از جمله كاهش چشمگیر سطح سفره‌های آب زیرزمینی، خشك شدن دریاچه‌ها و تالاب‌ها، بحران ریزگردها و آلودگی هوا دست به گریبان است. بحران‌هایی كه بدون شك فقدان دانش روزآمد، فناوری‌های نوین در زمینه كشاورزی و مدیریت منابع آب، ارتقای كیفی بنزین و خودروها و صنایع سازگار با محیط‌زیست در نتیجه سال‌ها تحریم ظالمانه در آن تاثیر بسزایی داشته است.

در همین راستا، بهره‌وری انرژی، مدیریت مواد زاید و تبدیل ضایعات به انرژی، روش‌های پیشگیری و كاهش آلودگی آب و هوا، بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی، پایش زیست‌محیطی و یافتن راه‌حل‌هایی برای مقابله با مسائل محیط‌زیستی جهانی از قبیل تغییرات اقلیمی از جمله زمینه‌هایی است كه در آن، كشور نیازمند بهره‌گیری از تجارب و دستاوردهای كشورهای پیشرو در زمینه حفاظت محیط‌زیست‌اند. در حالی كه ایران در كنفرانس تغییرات اقلیمی پاریس متعهد به كاهش 12درصدی انتشار گازهای گلخانه‌یی مشروط به لغو تحریم‌ها شده بود، گسترش همكاری‌ها با كشورهای پیشرو در زمینه اقتصاد سبز و كم‌كربن می‌تواند كشور را در راستای تحقق وعده‌های زیست‌محیطی‌ و حركت به سوی توسعه پایدار یاری رساند. اصلاح الگوی كشاورزی و صنعت از جمله دیگر مواردی است كه كشور در راستای آن نیازمند بهره‌گیری از تجارب و دانش دیگر كشورهاست. این در حالی است كه كشور فنلاند با انعقاد تفاهمنامه‌یی محیط‌زیستی در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست، در راستای گسترش همكاری‌های زیست‌محیطی با ایران در زمینه موضوعات مختلفی همچون تبادل فناوری، اقتصاد سبز، مقابله با آلودگی هوا، مقابله با آلودگی خاك و گرمایش زمین پیشقدم شده است. این تفاهمنامه در نوع خود، نخستین سند رسمی همكاری محیط زیستی دوجانبه بین دو كشور ایران و فنلاند محسوب می‌شود.



 محیط‌زیست انسانی، محور همكاری با فنلاند

برای اطلاع از جزییات و چند و چون تفاهم همكاری میان كشورهای ایران، فنلاند و اتریش با مجید شفیع‌پور، رییس مركز امور بین‌الملل و كنوانسیون‌ها، تماس می‌گیرم. و او با اشاره به اینكه جزییات همكاری‌های مشترك با كشور اتریش در سفر آتی رییس‌جمهور به این كشور مشخص خواهد شد، در خصوص همكاری‌های مشترك با كشور فنلاند گفت: تمركز این همكاری‌ها بر محیط زیست انسانی است و محورهای آن را برطرف كردن آلودگی رودخانه‌ها، آب‌های سطحی و زیرزمینی، انرژی‌های تجدیدپذیر، تلاش برای كنترل پدیده گرمایش زمین و بهبود محیط‌زیست شهری است. وی در ادامه می‌گوید: «مدیریت پسماند و تولید برق از زباله‌های خانگی از جمله مواردی است كه در تفاهم همكاری میان كشورهای ایران و فنلاند بر آن تاكید شده است.» وی نحوه و چگونگی انجام این همكاری‌ها را در قالب و سازوكار برگزاری كارگاه‌های آموزشی و مشورتی با هدف به‌كارگیری بهترین روش‌های سازوكار با محیط‌زیست در كشور می‌داند كه زمینه‌های محیط‌زیست دریایی را نیز در بر خواهد گرفت.

 تلاش سازمان محیط‌زیست برای معرفی صنایع پاك

وی در پاسخ به این سوال كه آیا سازمان محیط‌زیست به‌منظور بومی كردن فناوری‌ها و خوداتكایی، قصدی برای مبادله دانشجو با كشورهای پیشگام و پیشرفته در زمینه محیط‌زیست را دارد، با اشاره به اینكه تبادل دانشجو و بومی كردن فناوری‌های محیط‌زیستی در زمره مسوولیت و وظایف نهادهایی چون آموزش عالی و وزارت علوم است، دایره مسوولیت سازمان محیط‌زیست را به روزآمد كردن دانش نیروهای انسانی این سازمان از طریق برگزاری دوره‌های كوتاه‌مدت چند روزه می‌داند.

رییس مركز امور بین‌الملل و كنوانسیون‌های سازمان محیط‌زیست در خصوص نقش پژوهشكده محیط‌زیست در زمینه بومی‌سازی فناوری‌های سازگار با محیط‌زیست، با بیان اینكه حوزه فعالیت پژوهشكده محیط‌زیست بیشتر به بررسی و تحقیق در خصوص روش‌ها، دستورالعمل‌ها و فناوری‌های سازگار با محیط‌زیست است، ماموریت صاحب شدن فناوری‌های محیط‌زیستی را در محدوده اختیارات و وظایف معاونت فناوری ریاست‌جمهوری عنوان كرده و با اشاره به برگزاری پانزدهمین نمایشگاه محیط‌زیست كه پنج‌شنبه هفته گذشته به كار خود پایان داد، می‌گوید: «سازمان محیط‌زیست از طریق برگزاری نمایشگاه‌های محیط‌زیستی می‌تواند زمینه‌ساز حضور و معرفی صاحبان صنایع پاك و سازگار با محیط‌زیست در كشور شود.»



 استان‌های ساحلی كاندیدای احداث نیروگاه‌های زباله‌سوز

شفیعی در ادامه در خصوص احداث نیروگاه‌های زباله‌سوز با اشاره به اینكه در استان‌های ساحلی دریای‌خزر، خلیج‌‌فارس و دریای عمان به علت بالا بودن سطح آب، امكان دفن زباله به حداقل رسیده است، می‌گوید: «سوزاندن زباله‌های خانگی برای به حركت درآوردن توربین‌ها و تولید برق، علاوه بر حل مشكل دفن زباله‌ها، آلایندگی فراتر از آستانه استاندارد تولید نمی‌كند.» شفیع‌پور در حالی از تفاهم همكاری با كشور فنلاند در زمینه احداث نیروگاه‌های زباله‌سوز خبر می‌دهد كه در حال حاضر دو نیروگاه زباله‌سوز در زمینه تبدیل زباله به انرژی در كشور مشغول به كارند. وی در ادامه با اشاره به ظرفیت بالای كشور برای گسترش و توسعه این فناوری سازگار با محیط‌زیست با مشاركت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی، از اقدامات سازمان محیط‌زیست در زمینه مكا‌ن‌یابی، تخمین تراز انرژی به ازای هر كیلوگرم زباله و تسهیل مشاركت استانداری‌ها، شهرداری‌ها و وزارت كشور برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی به‌منظور احداث نیروگاه‌های زباله‌سوز خبر می‌دهد. رییس مركز امور بین‌الملل و كنوانسیون‌های سازمان محیط‌زیست با اشاره به اینكه در هیچ یك از این پروژه‌ها، سازمان محیط‌زیست مالك یا كارفرمای نیست، وظیفه سازمان محیط‌زیست را سیاستگذاری، طرح‌ریزی‌ برنامه‌های اقدام، تعیین استانداردها و نظارت بر اجرای استانداردها عنوان می‌كند. وی با اشاره به مطالعات مكان‌یابی از سوی سازمان محیط‌زیست در راستای احداث نیروگاه‌های زباله‌سوز، از شهرهای رشت، فومن، ساری و آمل با تولید روزانه 400تن زباله خانگی به عنوان كاندیداهای اصلی نام می‌برد. رییس مركز امور بین‌الملل و كنوانسیون‌های سازمان محیط‌زیست، خرید تضمینی برق تولید شده از سوی دولت را یكی از مشوق‌ها و انگیزه‌های اصلی برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و همچنین سرمایه‌گذارانی از كشورهایی چون ژاپن، فنلاند و فرانسه می‌داند. ساخت و ایجاد نیروگاه‌های زباله‌سوز زمانی اهمیتی دوچندان می‌یابد كه بدانیم روزانه ۷۵۰۰تن زباله در شهر تهران تولید می‌شود كه هر یك تن زباله ۱/۴تن دی اكسیدكربن و مونوكسیدكربن آلاینده دارد.



 حركت به سوی اقتصاد سبز

این مقام مسوول همچنین با اشاره به بحث اقتصاد سبز به عنوان یكی از محورهای همكاری با كشورهای اروپایی از جمله فنلاند، اقتصاد سبز را مرتبط با زمینه‌های تولیدی و صنعتی می‌داند كه با وجود ایجاد اشتغال برای گروه‌های مختلف سنی و جنسیتی، با كمترین برداشت از منابع طبیعی، كاهش انتشار آلاینده‌ها و بالا رفتن میزان بهره‌وری همراه است. وی در این رابطه، با اشاره به بحث حمل و نقل ریلی، از حمایت سازمان محیط‌زیست از سرمایه‌گذاری در بخش خودروهای برقی و هیبریدی خبر می‌دهد. وی همچنین در پایان، نقش این سازمان را در دوران پسابرجام، علاوه بر تسهیل حضور فعالان عرصه‌های سازگار با محیط‌زیست، نظارت بر رعایت ملاحظات و قوانین زیست‌محیطی از سوی شركت‌‌ها و صنایعی می‌داند كه دوران پسابرجام قصد حضور در بازار ایران را دارند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha