نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تاکید بر اینکه تنها قوانین و مجازات نمی‌تواند حافظ محیط‌زیست باشد، گفت: تهدیدات و تخریب‌های بی رویه در حوزه محیط‌زیست با وجود تاکیدات رهبری بر حفظ آن همچنان ادامه دارد.

سلامت نیوز:نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تاکید بر اینکه تنها قوانین و مجازات نمی‌تواند حافظ محیط‌زیست باشد، گفت: تهدیدات و تخریب‌های بی رویه در حوزه محیط‌زیست با وجود تاکیدات رهبری بر حفظ آن همچنان ادامه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،حمیدرضا طباطبایی نائینی در واکنش به اظهارات مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ فضای سبز بویژه فضای سبز جنگل‌ها و مراتع، گفت: توصیه مقام معظم رهبری کاملا صحیح و قابل درک است چرا که بین دستگاه‌های اجرایی اعم از دولت، سازمان محیط‌زیست و شهرداری‌ها کم‌کاری‌ها در حفاظت از منابع طبیعی و جنگل‌ها کاملا روشن است، مسئولان در حوزه فضای سبز و محیط‌زیست نسبت به مهم‌ترین اقدام یعنی فرهنگ‌سازی حفاظت از طبیعت و محیط‌زیست نیز غافل بوده و هستند.

نماینده مردم نائین در مجلس شورای اسلامی، درباره قوانین موجود در حوزه حفاظت از جنگل ها، تصریح کرد: قوانین کافی برای حفاظت از محیط زیست وجود دارد اما مهم‌تر آنکه فرهنگ‌ حفظ محیط زیست در کشور ضعیف است، این در حالی است که حفاظت از محیط‌زیست باید به عنوان یکی از ارکان زندگی مردم درآید.

وی معتقد است: دولت، حاکمیت، قانون و دستورات سلبی همیشه سبب نهادینه شدن فرهنگ در جامعه نمی‌شود، لذا فرهنگ‌سازی، حراست و حفاظت از طبیعت و محیط‌زیست و جلوگیری از برداشت‌های شخصی باید در راس برنامه مسئولان مربوطه باشد به نحوی که همه مردم نسبت به محیط‌زیست و طبیعت احساس مالکیت کرده و از آن حمایت و حفاظت کنند.

طباطبایی نائینی با بیان اینکه کشورهای طرفدار زندگی سبز پیش از تصویب قوانین سخت‌گیرانه مردم را آموزش داده‌اند، افزود: حراست از طبیعت و درختان و جنگل‌ها اقدامی گروهی بوده که لازم است با گوشزدها و تاکیدات مسئولان و کارشاسان نهادینه شود، اهالی قلم و رسانه، فرهنگیان و دانشگاهیان و تمامی فرهنگ‌سازان جامعه می‌توانند موثرتر عمل کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ضمن تاکید بر اینکه در کشور ما فرهنگ حفاظت از محیط زیست ضعیف است،گفت: مردم باید بدانند در صورت تخریب محیط‌زیست و درختان و جنگل‌ها به خود آسیب وارد می‌کنند، لذا جرم انگاری ثمره ای نخواهد داشت چراکه قوانین مجازات ما نتوانسته اصلاح کننده باشد، همانگونه که در حوزه مواد مخدر با وجود بالاترین مجازات یعنی اعدام هر ساله شاهد افزایش تخلفات هستیم لذا در کنار مجازات، فرهنگ‌سازی تاثیر بیشتری خواهد داشت.

طباطبایی نائینی تصریح کرد: صداو سیما نیز کمتر به مباحثی چون حفاظت از جنگل، دریا و درخت پرداخته و اصولا به مطالب غیرضروری می‌پردازد این در حالی است که رسانه ملی در نهادینه سازی فرهنگ‌ حفاظت از طبیعت می‌تواند موثر واقع شود.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تهدیدات و تخریب‌های بی رویه در حوزه محیط‌زیست سبب آلودگی هوا و حتی مانع توسعه فضای سبز شده است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در سخنانی، با تأکید بر ضرورت قدر دانستن گیاهان و درختان که مایه برکت زندگی بشر هستند، گفتند: همه مردم و مسئولان باید در حفظ فضای سبز بویژه فضای سبز جنگل‌ها و مراتع، به عنوان یک وظیفه کوشا باشند.

ایشان با اشاره به تخریب گونه‌های اصیل و بومی گیاهی در اثر برخی دست‌اندازی‌ها به جنگل‌ها، خاطرنشان کردند: تهاجم به جنگل‌ها و باغ‌ها خلاف مصلحت است و بیم آن می‌رود که برخی از این گونه‌های اصیل از بین بروند، بنابراین وظیفه همه حراست و حفاظت از فضای سبز است.


 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha