شنبه ۲ آبان ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۵
کد خبر: 17796

محققان در دانشگاه آرکانساس با قرار دادن بذرهای سیب زمینی در معرض نانو ذرات کربنی دریافتند این ذرات میزان رشد و جذب آب در این گیاه را نسبت به بذرهای عادی دو برابر می کند.

محققان با استفاده از نانوتیوبهای کربنی در کشت سیب زمینی یک قدم به توسعه نانوکشاورزی نزدیکتر شدند. به گفته دانشمندان زمانی که بذر سیب زمینی در معرض این نانو ذرات که یک پنجاه هزارم قطر موی انسان را دارند قرار می گیرند، زودتر جوانه زده و سریعتر رشد می کنند.

محققان دانشگاه آرکانساس بذر سیب زمینی را با نانو ذرات کربنی ترکیب کرده و دریافتند این نانو تیوبها به صورتی کاملا قابل توجه بر روی فعالیتهای بیولوژیکی بذر این گیاه تاثیر گذار بوده و میزان آبی را که به داخل گیاه نفوذ می کند را در طول دوره جوانه زدن افزایش می دهد.

دانشمندان همچنین دریافتند این بذرهای آغشته شده به نانو ذرات 57.6 درصد از بخار آبی را که در معرض آن قرار دارند متراکم می کنند در حالی که بذرهای عادی تنها قادر به متراکم کردن 38.9 درصد از بخار آب هستند. در عین حال این بذرها با سرعتی دو برابر سرعت بذرهای عادی رشد کرده و به دلیل جذب بیشتر آب وزن آنها نیز دو برابر خواهد شد.

بر اساس گزارش فاکس نیوز، مکانیزمی که بر اساس آن نانو ذرات میزان جذب آب در بذر سیب زمینی را افزایش می دهند هنوز شناسایی نشده است اما دانشمندان از مثبت بودن این تاثیر بر رشد گیاه و در نهایت بر اقتصاد کشاورزی، باغبانی، انرژی و تولید سوختهای زیستی اطمینان حاصل کرده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha