جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1780

در آخرین هفته ماه فوریه امسال نمایندگان ۲۷ کشور اروپائی در گزارشی در مورد وضعیت بهداشت و سلامتی در اروپا، گفتند که میزان چاقی در میان اروپائیان افزایش یافته و اعلام کردند که باید تا سال ۲۰۱۰ از تعداد افرادی که اضافه وزن دارند، کاسته شود. در این گزارش بخصوص در مورد بچه هایی که در اروپا اضافه وزن دارند تاکید شده است.

مردان آلمانی چاق ترین مردان اروپا


به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی بی سی،  طرح های ارائه شده در این گزارش از جمله شامل برنامه های ورزشی منظم می شود؛ تدوین کنندگان این گزارش می گویند باید تا سال ۲۰۱۰ بر تعداد کسانی که روزانه نیم ساعت ورزش می کنند ده درصد افزوده شود.

در برنامه ریزی کشورهای اتحادیه اروپا برای کاهش وزن اروپائیان همچنین برنامه هائی برای کودکستان ها و مدارس و هم چنین سالمندان در نظر گرفته شده است.

چاقی در آلمان

در سالهای اخیر چاقی و مبارزه با آن از موضوعات مطرح در آلمان بوده است. با وجود تلاش ها و بحث های متعدد پیرامون چاقی و عوارض آن، اضافه وزن همچنان در آلمان درحال افزایش بوده و به خصوص بر تعداد کودکان چاق افزوده شده است.


  چاقی در کودکان بیشتر از نوجوانان است. علت اصلی آن کم تحرکی بچه هاست، غذا خوردن جلوی تلویزیون و کامپیوتر و نداشتن برنامه غذائی منظم. برنامه های تلویزیونی هم مرتب تبلیغ مواد غذائی می کنند و بچه ها به خوردن ترغیب می کنند

 
در گزارش سالانه اتحادیه اروپا در زمینه بهداشت آمده است که مردان آلمانی چاق ترین مردان اروپائی هستند. در آمار ذکر شده ۴۸ درصد مردان آلمانی چاق هستند. این رقم به معنای دو سوم مردان آلمان است.

کودکان چاق در آلمان

موضوع اضافه وزن کودکان از موضوعاتی است که توجه مسئولین را بخود جلب کرده است. در حال حاضر ۱۵ درصد از کودکان سه تا ۱۷ ساله در آلمان اضافه وزن دارند.

"دکتر سیمین حکیمی"، پزشک و متخصص تغذیه در آلمان، در مورد علت چاقی کودکان می گوید: "چاقی در کودکان بیشتر از نوجوانان است. علت اصلی آن کم تحرکی بچه هاست، غذا خوردن جلوی تلویزیون و کامپیوتر و نداشتن برنامه غذائی منظم. برنامه های تلویزیونی هم مرتب تبلیغ مواد غذائی می کنند و بچه ها به خوردن ترغیب می کنند. از سوی دیگر تنوع مواد غذایی بیشتر شده است. بزرگسالان به علت گرفتاری کاری فرصت کافی برای صرف غذا ندارند. در اغلب خانه ها غذای اصلی روز، شام است .غذاهای آماده هم که ناسالم است و در چاقی بچه ها تاثیر زیادی دارد."

شرایط زندگی و وضعیت روحی، نداشتن برنامه های تفریحی و ورزشی مناسب برای کودکان هم از دلایلی است که آنها را به پرخوری و چاقی ترغیب می کند.


  پسرم از خوردن به عنوان وسیله ای برای تنبیه ما استفاده می کند. هر وقت چیزی مطابق میلش نباشد شروع به خوردن می کند چون می داند ما چقدر از این موضوع رنج می بریم

 
مادر یک کودک مبتلا به اضافه وزن

"سابینه مایر"، مادر پسر سه ساله ای است که در ده سالگی ۵۰ کیلو وزن دارد. او که راه های مختلفی را برای کاهش وزن پسرش امتحان کرده است می گوید: "پسرم از خوردن به عنوان وسیله ای برای تنبیه ما استفاده می کند. هر وقت چیزی مطابق میلش نباشد شروع به خوردن می کند چون می داند ما چقدر از این موضوع رنج می بریم اینکار را جلو ما انجام می دهد. از هر برنامه ورزشی سر باز می زند. ما به عنوان آخرین را ه حل او را پهلوی روانشناس می بریم که معتقد است حسادت او به خواهر کوچکترش که ما مجبور بودیم بیشتر به او توجه کنیم بهانه پرخوری او شده است."

در طرح اتحادیه اروپا برای جلوگیری و همچنین کاهش اضافه وزن کودکان آمده است که کودکستان ها و مدارس تا سال ۲۰۱۰ باید تا ۳۰ درصد بیشتر از حالا تغذیه سالم را ارائه کنند.

"مارتین"، ۳۰ سال دارد اما پیرتر به نظر می آید. او از جمله سه میلیون نفرچاقی است که در اروپا زندگی می کنند. او علت چاقی خود را دشواری شرایط زندگی می داند: "من ۴ سال است که بیکار شده ام و از بیکاری رنج می برم. در این مدت سی کیلو اضافه وزن پیدا کرده ام . خیلی ها فکر می کنند که وقتی به آدم خوش بگذرد چاق می شود در حالیکه اینطور نیست. بیکاری مرا عصبی می کند و من مدام می خورم بدون اینکه از خوردنم لذت ببرم. تغذیه سالم خرج دارد. برنامه های دولت هم برای کم کردن وزن پول می خواهد به عبارتی چاقی بیماری آلمانی های بی پول است."

بر اساس گزارش وزارت بهداشت آلمان طی ده سال گذشته تعداد کسانی که در آلمان اضافه وزن پیدا کرده اند و یا چاق هستند دو برابر شده است. همچنین ۵۵ درصد زنان و ۶۵ درصد مردان در آلمان دارای اضافه وزن هستند. به عبارت ساده آلمانی ها از همه اروپائی ها چاق ترند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha