شعار امسال فدراسیون جهانی کلیه «IFKF» پیشگیری از نارسایی‌های کلیه در کودکان است. بنیاد بیماری‌های خاص هم راستا با شعار امسال فدراسیون جهانی، اهداف و برنامه‌هایش را درخصوص بیماری‌های کلیوی بیشتر بر پیشگیری از ابتلا به این گروه از بیماری‌ها و افزایش آگاهی عمومی درخصوص علل ابتلا به بیماری‌های کلیوی متمرکز کرده است.

سلامت نیوز-* ساناز طبرستانی: شعار امسال فدراسیون جهانی کلیه «IFKF» پیشگیری از نارسایی‌های کلیه در کودکان است. بنیاد بیماری‌های خاص هم راستا با شعار امسال فدراسیون جهانی، اهداف و برنامه‌هایش را درخصوص بیماری‌های کلیوی بیشتر بر پیشگیری از ابتلا به این گروه از بیماری‌ها و افزایش آگاهی عمومی درخصوص علل ابتلا به بیماری‌های کلیوی متمرکز کرده است.
بنیاد امور بیماری‌های خاص از بدو تأسیس توجه ویژه‌ای به نارسایی‌های کلیه و بحث دیالیز بیماران کلیوی داشته است. به همین دلیل هم این بنیاد به مناسبت روزجهانی کلیه همایشی با حضور صاحب‌نظران و متخصصان نفرولوژی کشور با هدف کسب توجه عمومی به بیماری‌های کلیوی برگزار می‌کند. به‌ویژه آن‌که درچند ‌سال اخیر با افزایش آمار مبتلایان به بیماری‌های کلیوی نگرانی‌ها درخصوص کنترل و کاهش عوارض این گروه از بیماری‌ها درکشور افزایش یافته است.
یکی از عوامل موثر در افزایش آمار مبتلایان به بیماری‌های کلیوی، سبک زندگی است. الگوهای جهانی نشان می‌دهد در کشورهایی که سبک زندگی مدرن و ماشینی بیشتر رواج دارد، به دلیل کم‌تحرکی، افزایش مصرف غذاهای ناسالم «فست‌فودها» و استرس‌های ناشی این نوع از سبک زندگی، میزان ابتلا به بیماری‌های کلیوی را به طرز چشمگیری افزایش داده است. درکشور ما نیز به‌ویژه درچند‌ سال اخیر با حرکت جامعه به سمت سبک زندگی جوامع توسعه‌یافته، آمار ابتلا به بیماری‌های کلیوی افزایش چند برابری داشته است.
فدراسیون جهانی کلیه ٧ قانون برای پیشگیری و مراقبت از کلیه دارد که آنها را با عنوان قوانین طلایی سلامت کلیه می‌شناسند.
١- افزایش تحرک و فعالیت‌های بدنی به‌عنوان مهم‌ترین عامل پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مزمن کلیه.
٢- کنترل میزان قند خون. چراکه بیش از نیمی از مبتلایان به دیابت در دنیا به انواع مختلف آسیب‌های کلیوی دچار هستند.
٣- کنترل فشارخون عامل مهم دیگری برای داشتن کلیه سالم است. فشارخون بالا به دلیل مصرف نمک مشکلات و عوارض جبران‌ناپذیری برای کلیه درپی دارد.
٤- مصرف غذاهای سالم و سبزیجات در برخورداری از کلیه سالم نقش بسیار مهمی دارد.
٥- جلوگیری از اضافه وزن و چاقی یکی دیگر از موارد تأثیرگذار در بیمارهای کلیوی است.
٦- مصرف دخانیات در بروز نارسایی‌های کلیه نقش بسزایی دارد.
٧- مصرف بی‌رویه دارو در کارکرد کلیه اخلال ایجاد می‌کند.
با نگاهی به موارد یادشده، به راحتی می‌توان وضع کشورمان، درچند‌ سال آینده درخصوص آمار مبتلایان به بیمارهای کلیوی را پیش‌بینی کرد. درمجموع می‌توان گفت رژیم نامناسب غذایی، مصرف بالای نمک و قند، کم‌تحرکی، اضافه وزن، افزایش مصرف دخانیات و بالابودن سرانه مصرف دارو جملگی از عوامل موثر در ابتلا به نارسایی‌های کلیوی هستند که متاسفانه همه این عوامل تأثیرگذار درجامعه ایرانی به صورت گسترده درمیان اقشار مختلف مردم رواج دارد. برای نمونه درچند ‌سال اخیر چاقی و اضافه وزن در بین کودکان و نوجوانان ایران افزایش یافته که این موضوع می‌تواند زنگ خطری برای گسترش بیماری‌های کلیوی در سنین پایین جامعه ایرانی باشد.
لذا به نظر می‌رسد درکنار توسعه و گسترش خدماتی چون پیوند کلیه، دیالیز و سایر اقدامات درمانی که درچند ‌سال گذشته درکشور با پیشرفت‌های چشمگیری همراه بوده است، باید درحوزه پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های کلیوی برنامه‌ریزی منسجم‌تری داشته باشیم که قدم اول در این راه، افزایش آگاهی عمومی درخصوص پرهیز از عواملی است که خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی را افزایش می‌دهد.

*  قائم‌مقام معاونت آموزش بنیاد امور بیماری‌های خاص

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha