نتایج یك پژوهش جدید نشان می‌دهد كه آلودگی هوا می‌تواند سبب بروز زوال عقل و بیماری آلزایمر شود.

محققان در این بررسی جدید دریافته‌اند كه آلودگی هوا به میزان زیادی خطر بروز مشكلات حافظه‌ای را بویژه در افراد مسن و سالخورده افزایش می‌دهد.

محققان آلمانی دریافته‌اند: زنانی كه در نزدیكی خیابانهای شلوغ و پرتردد حداقل مدت 20 سال زندگی كرده‌اند خیلی بیشتر علائم ناتوانی ذهنی خفیف را از خود بروز می‌دهند.

به گفته پژوهشگران؛ مشكلات حافظه‌ای زودهنگام در این زنان بیشتر مشاهده می‌شود كه این مشكلات می‌تواند منجر به زوال عقل و اختلال مشاعر شود.

در طول این پژوهش گروه تحقیقاتی از متخصصان دانشگاه هنریچ - هین در راسل دورف آلمان میزان آلودگی هوا را در ارتباط با زنانی كه در فواصل نزدیك خیابانهای شلوغ شهری سكونت داشته‌اند بررسی و اندازه گیری كردند. در این خیابانها به طور متوسط روزانه بیش از 10 هزار وسیله نقلیه و خودرو تردد داشت.

محققان دریافتند: زنان زیر سن 74 سال كه در نزدیكی این خیابانها زندگی می‌كردند در انجام تست‌ها و آزمونهای ذهنی بازده بسیار نامطلوب تری داشتند.

نتایج این تحقیق تاكید كرد كه تماس بیش از حد با آلاینده‌های ترافیكی سبب افزایش ناتوانی‌هایی ذهنی می‌شود كه در نتیجه با افزایش سن بیشتر در معرض ابتلا به آلزایمر قرار می‌گیرند.

محققان بر این باور هستند كه ذرات آلاینده در هوا از طریق ریه‌ها جذب بدن شده و با جریان خون به مغز می‌رسد و در آنجا سبب بروز التهاب‌های بیماری زا می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha