هپاتیت به معنی بروز التهاب در كبد است و شایعترین نوع این التهاب عفونتی است كه از یكی از 5 ویروس هپاتیت موسوم به E , D, C, B, A حاصل می‌شود.

‌تمام این ویروس‌ها می‌توانند سبب بروز بیماریهای شدید با علائمی شوند كه چندین هفته به طول می‌انجامد و شامل زردی پوست و چشم‌ها، كدر شدن ادرار، خستگی شدید، تهوع و استفراغ و دردهای شكمی هستند. بنابراین ممكن است چندین ماه طول بكشد تا فرد بیمار پس از طی كردن پروسه درمان دوباره احساس سلامتی را به دست آورد.

طبق آمار سازمان جهانی بهداشت؛ سالانه سه تا چهار میلیون نفر در جهان فقط به هپاتیت نوع C مبتلا می‌شوند كه در 70 درصد موارد، این بیماری مزمن شده و می‌تواند باعث بروز سیروز كبدی یا سرطان كبد شود.

پژوهشگران انگلیسی در گزارشی كه اخیرا منتشر شده هشدار دادند: بیماری كبدی در طول یك نسل به مهمترین بیماری قاتل مردم انگلیس تبدیل خواهد شد و از این حیث گوی رقابت را از سكته مغزی و بیماریهای قلبی خواهد ربود.

محققان هشدار دادند: مهمترین عامل در شیوع بیماریهای كبدی در انگلیس چاقی و مصرف مشروبات الكلی است. همچنین یكی دیگر از عوامل مهم ابتلا به بیماریهای كبدی ابتلا به هپاتیت است.

وزرای بهداشت این كشور تاكید كردند: با وجودی كه هپاتیت C یك بیماری قابل پیشگیری و علاج پذیر است اما بی توجهی به آن باعث شده كه آمار قربانیان آن به طور سالانه افزایش پیدا كند. با این روند كارشناسان بهداشتی اعلام كرده‌اند كه اطلاع رسانی و مقابله با چاقی و الكل و سرمایه گذاری در زمینه مشاوره و درمان می‌تواند در پیشگیری اساسی از بروز هپاتیت و بیماریهای كشنده و خطرناك كبدی موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha