پژوهشگران زیست‌فن‌آوری کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس با هدف تولید اینترفرون از منابع دائمی، ایمن و ارزان، موفق به انتقال ژن اینترفرون گامای انسانی به کلزا و باززایی گیاهان تراریخت شدند.

در دسترس بودن پروتئین‌های انسانی نوترکیب باعث تحولی در استفاده از پروتئین‌های ارزشمند از نظر دارویی در پزشکی بالینی شده است. گیاهان به عنوان سیستم های موفق در تولید پروتئین‌های نوترکیب شناخته شده اند که در میان آن‌ها علاوه بر توتون، گیاه کلزا نیز انتخاب مناسبی جهت تولید پروتئین های نوترکیب می باشد.

نازنین طاهری جوان، کارشناس ارشد بیوتکنولوژی کشاورزی که این طرح تحقیقاتی در قالب پایان نامه وی انجام و ارائه شده است با بیان این مطلب گفت: اینترفرونها از جمله پروتئین‌هایی هستند که ارزش درمانی بالایی دارند. مطالعات پزشکی نشان می دهد که اینترفرون می تواند تا حدودی به عنوان دارو برای آلودگی های ویروسی، سرطان و بیماری های خود ایمن مورد استفاده قرار گیرد؛ بنابراین علاقه شدیدی برای تولید اینترفرون از منابع دائمی، ایمن و ارزان حائز اهمیت است.

وی درتشریح مراحل طرح پژوهشی خود افزود: در این تحقیق ژن اینترفرون گامای انسانی که تحت پروموتر napin در پلاسمید pBII21 کلون شده بود به اگروباکتریوم سویه LBA4404 منتقل و به وسیله Colony PCR با آغازگرهای اختصاصی تائید شد. سپس پلاسمید نوترکیب شامل ژن اینترفرون گامای انسانی به کمک اگروباکتریوم به گیاه کلزا منتقل شد. ریزنمونه‌های کوتیلدونی از گیاه کلزا کولتیوار PF4570/91 برای تراریخت سازی مورد استفاده قرار گرفت و تعداد 15 گیاه تراریخت به دست آمد. گیاهان تراریخت بر روی محیط MS حاوی 25mg/l آنتی بیوتیک کانامایسین انتخاب شدند. آنالیز مولکولی گیاهان تراریخت وجود ژن اینترفرون گامای انسانی را در گیاهان تراریخت تائید كرد.

طاهری در پایان تصریح کرد: بیان پروتئین نوترکیب در بذر از این نظر جالب توجه است که تجمع پروتئین در غلظت نسبتا بالا و به صورت پایدار در حجم فشرده و متراکم امکان پذیر است که برای استخراج و تخلیص بسیار مناسب می باشد. برای بیان اینترفرون گامای انسانی در بذر گیاه کلزا در این پژوهش از آغازگر اختصاصی بذر napin استفاده شد. تولید پروتئین اینترفرون گاما و تجمع آن در بذر گیاهان تراریخت به کمک تکنیک SDS- PAGE تائید شد.

گفتنی است این تحقیق با راهنمایی دکتر مختار جلالی، عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس انجام شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha