شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷
کد خبر: 178072

دانشمندان دریافتند که بیماری لثه سرعت زوال عقل را شش برابر افزایش می دهد، بر این اساس برای کاهش سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر به طور منظم مسواک بزنید. بیماری لثه در افراد مسن شایع است و در سالخوردگی بیشتر می شود .

مسواک زدن سرعت پیشرفت الزایمر را کاهش می دهد

سلامت نیوز: دانشمندان دریافتند که بیماری لثه سرعت زوال عقل را شش برابر افزایش می دهد، بر این اساس برای کاهش سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر به طور منظم مسواک بزنید. بیماری لثه در افراد مسن شایع است و در سالخوردگی بیشتر می شود .


به گزارش ایرنا از تلگراف، گمان می رود باکتری عامل بیماری لثه سطح التهابات در بدن را بالا می برد، التهابات نیز به نوبه خود با افزایش زوال عقل در مبتلایان به آلزایمر مرتبط است.
در مطالعه جدید محققان کالج کینگ لندن و دانشگاه ساوث هامپتون ، وضعیت 59 نفر که سطوح جزیی تا متوسط زوال عقل داشتند، به مدت شش ماه رصد شدند و وضعیت لثه های آنها تحت کنترل قرار گرفت.


سرعت زوال عقل در افرادی که در ابتدای مطالعه بیماری لثه داشتند، شش برابر سریعتر از گروهی بود که دندان های سالم داشتند.
بیماری لثه از طریق مسواک زدن و دهان شویه ها قابل کنترل است و به گفته محققان، حفظ سلامت دهان و دندان می تواند راه آسانی برای کاهش تاثیر الزایمر باشد.
پروفسور کلایو هولمز نویسنده این مطالعه گفت: این موارد نتایج بسیار جالبی هستند که موید تحقیق قبلی ما در زمینه تاثیر منفی وضعیت های مزمن التهاب آفرین بر پیشرفت بیماری مبتلایان به آلزایمر است.


هولمز افزود: گرچه مطالعه ما از نوع کوچک و برای شش ماه بود ، اما اگر رابطه مستقیمی میان بیماری لثه و زوال شناختی وجود داشته باشد، همان طور که مطالعه جدید بیان می کند، در آن صورت معالجه بیماری لثه می تواند یک گزینه درمانی احتمالی برای آلزایمر باشد.


براساس این مطالعه، افرادی که هم آلزایمر و هم بیماری لثه دارند، سریعتر از افرادی که سلامت دهان و دندان دارند، حافظه و قدرت تفکر خود را از دست می دهند. اما هنوز مشخص نیست که بیماری لثه سبب تسریع زوال عقل است و یا برعکس.
گزارش این تحقیق در مجله PLOS One منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha