یک متخصص گوش، حلق و بینی با توصیه به اینکه مراقب گوش‌های خود در چهارشنبه سوری باشید، گفت: چهارشنبه سوری و انفجارهای شدید در این روز، می‌تواند موجب کاهش شنوایی گذرا و دائم، سوختگی گوش و پارگی پرده گوش شود.

مراقب گوش‌های خود در چهارشنبه سوری باشید

سلامت نیوز:یک متخصص گوش، حلق و بینی با توصیه به اینکه مراقب گوش‌های خود در چهارشنبه سوری باشید، گفت: چهارشنبه سوری و انفجارهای شدید در این روز، می‌تواند موجب کاهش شنوایی گذرا و دائم، سوختگی گوش و پارگی پرده گوش شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنادکتر بابک ساعدی درباره خطرات مراسم چهارشنبه آخر سال برای سلامت گوش، عنوان کرد: گوش از دو بخش هدایتی و حسی- عصبی تشکیل شده است که قرار گرفتن در معرض صدای بسیار بلند و شدید می‌تواند آسیب‌هایی را برای هر یک از بخش‌های گوش در پی داشته باشد.

وی افزود: برای مثال قرار گرفتن در معرض صدای انفجار، خطر پارگی پرده گوش را به همراه دارد که با علائمی مانند درد، کاهش ناگهانی شنوایی و احساس جریان هوا در گوش بروز پیدا می‌‌کند.

این متخصص گوش، حلق و بینی، در ادامه تصریح کرد: اگر فردی به علت انفجار شدید در مراسم چهارشنبه آخر سال دچار علائم فوق شد، باید سریعا مورد معاینه و سنجش شنوایی قرار بگیرد تا در صورت پارگی پرده گوش سریعا مورد درمان قرار بگیرد که اگر فرد به موقع مراجعه کند و مورد درمان قرار بگیرد در بیش از 99 درصد موارد بهبودی حاصل می‌شود.

ساعدی کاهش شنوایی ناگهانی و گذرای گوش را یکی دیگر از آسیب‌های گوش در مراسم چهارشنبه سوری دانست و افزود: قرار گرفتن در معرض صدای شدید انفجار می‌تواند خطر کاهش گذرای قدرت شنوایی را در پی داشته باشد که فرد به مدت 6، دوازده یا حتی 24 ساعت دچار کاهش شنوایی می‌شود که این مساله زنگ خطری برای سلامت گوش محسوب می‌شود. زیرا این آسیب نشان می‌دهد گوش فرد دچار آسیب حسی-عصبی شده است که ممکن است در اتفاقات دیگر موجب ناشنوایی دائمی شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: هم‌چنین افراد سالمند، کودکان، افرادی که سابقه کاهش شنوایی گذرا داشته‌اند و نیز کسانی که دارای گوش حساس هستند اگر در معرض صدای انفجار قرار بگیرند ممکن است دچار از دست دادن قدرت شنوایی دائمی شوند.

وی خاطرنشان کرد: سوختگی گوش یکی از حوادث مراسم چهارشنبه آخر سال است که ممکن است افراد را در معرض آسیب‌های شدید قرار دهد.

ساعدی در پایان گفت: سوختگی گوش با سایر قسمت‌های بدن تفاوت‌های زیادی دارد و چون در گوش، غضروف نیز دچار سوختگی می‌شود می‌تواند خطر عفونت غضروف را برای فرد به همراه داشته باشد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha