از کشـــته‌های یک جنگ خانمان‌برانداز هم بیشتر است؛ مرگ‌ومیرهای جاده‌های ایران. نگرانی‌ای که این روزها در آستانه نوروز و افزایش سفرهای نوروزی در محافل رسمی بیشتر شده و حتی در شکل و شمایل کمپین «نه به تصادفات جاده‌ای» شروع به فعالیت کرده است.

بی‌هوا به جاده نزنید

سلامت نیوز: از کشـــته‌های یک جنگ خانمان‌برانداز هم بیشتر است؛ مرگ‌ومیرهای جاده‌های ایران. نگرانی‌ای که این روزها در آستانه نوروز و افزایش سفرهای نوروزی در محافل رسمی بیشتر شده و حتی در شکل و شمایل کمپین «نه به تصادفات جاده‌ای» شروع به فعالیت کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان ، هرچند آمار در سال‌های گذشته کاهش چند درصدی تصادفات را نشان می‌دهد، اما هنوز روزانه 50 نفر در جاده‌های کشور بر اثر تصادف جان‌شان را از دست می‌دهند و 16 برابر این تعداد یعنی چیزی حدود 800 نفر نیز مجروح می‌شوند که از این تعداد حدود 100 نفر در روز دچار معلولیت می‌شوند که تا آخر عمر گریبان آنها را می‌گیرد و صدمات اقتصادی و روانی فراوانی بر خانواده‌ها و جامعه وارد می‌کند.


کشته شدن 1080 نفر در سوانح جاده‌ای در نوروز 94 نشان می‌دهد 40 درصد علت این تصادفات واژگونی وسیله نقلیه بوده است که این واژگونی‌ها معمولا بر اثر خواب‌آلودگی یا تخطی از سرعت مجاز گزارش شده است. عواملی که به‌راحتی و با آگاه‌سازی اقشار مختلف جامعه می‌توان از آن جلوگیری کرد و تا حد زیادی روی حوادث ناشی از تصادفات جاده‌ای موثر باشد.


 به همین دلیل سازمان جوانان هلال‌احمر با همراهی مسئولان، هنرمندان، جوانان و اندیشمندان کمپینی تشکیل دادند تا به مردم بگویند بی‌گدار به جاده نزنند و با احتیاط برانند و در شانزدهمین دوره طرح ایمنی و سلامت مسافران نوروزی که روز پنجشنبه برگزار شد، از آن رونمایی کردند.
مسعود حبیبی، رئیس سازمان جوانان هلال‌احمر در این مراسم ضمن تاکید بر اینکه جمعیت هلال‌احمر در جهت تسهیل سفرهای نوروزی از تمام ظرفیت‌های خود استفاده خواهد کرد، گفت: «سازمان جوانان هلال‌احمر قرار است بیش از 20 هزار جوان داوطلب را در طرحی به نام ایمنی و سلامت مسافران نوروزی در 1000 پایگاه ثابت و سیار در مبادی ورودی شهرها و پارک‌ها مستقر کند تا برای هموطنان سفری سالم و ایمن رقم بزند.»


رئیس سازمان جوانان هلال‌احمر رعایت سه پیام عدم سرعت و سبقت غیرمجاز و همچنین رانندگی نکردن حین خستگی و خواب‌آلودگی را باعث کاهش تصادفات دانست و گفت: «امیدوارم روزی برسد که دیگر در عید نوروز حوادث تلخ تصادفی نداشته باشیم.»

 هشدار به رانندگان با زبان آمار
در این کمپین هشدارهایی به زبان آمار ارائه شد تا از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی برای فراگیر شدن این کمپین استفاده شد. در این هشدارها آمده است: «آیا می‌دانید در 10 سال گذشته آمار قربانیان ناشی از تصادفات جاده‌ای 235 هزار و 50 نفر بوده است. طی همین 10 سال دو میلیون و 221 هزار و 810 نفر مصدوم شده‌اند. 7/41 درصد تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای مربوط به جوانان زیر 29 سال است و آمار مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات جاده‌ای طی 10 سال گذشته با آمار شهدا و جانبازان هشت سال دفاع مقدس برابری می‌کند.»


در این هشدارها آمار تعداد معلولیت ناشی از تصادفات در سال 300 هزار نفر اعلام شده است. خسارت مالی تصادفات جاده‌ای، طبق آمار اعلام شده توسط وزارت کشور و پلیس راهنمایی و رانندگی، به سالانه هفت تا هشت هزار میلیارد تومان رسیده که شامل ارقام ملموس و خسارت‌های فیزیکی، پرداخت خسارت خودرو، هزینه‌های بیمارستانی، پرداخت دیه فوت و نقص عضو است.


این در حالی است که خسارات معنوی و ارزش فرصت‌های از دست رفته مربوط به افراد فوت شده و مجروحان نزدیک به هشت تا ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور است و همچنین تصادف جاده‌ای در ایران، پنج برابر کشورهای صنعتی و پنج برابر کشورهای همتراز ایران است.


70 درصد تصادفات جاده‌ای در سفرهای نوروزی مربوط به خودروهایی بوده که رانندگان آنها برای اولین‌بار در آن جاده‌ها تردد می‌کرده‌اند که دلیل آن آشنا نبودن به جاده‌های آن منطقه است و 70 درصد آنها ریشه در عوامل انسانی و تخلفات رانندگان دارد. بیشتر تصادفات رانندگی در نتیجه بی‌دقتی و بی‌توجهی و سهل‌انگاری راننده صورت می‌گیرد که ضایعات جبران‌ناپذیری به وجود می‌آورد.


تعداد زیادی از تصادفات ناشی از انحراف به چپ و انحراف به راست خودروهاست و رانندگان بدون توجه به اینکه ممکن است خودرویی از جهت راست و چپ می‌آید به یک‌باره بدون زدن چراغ راهنما فرمان را می‌چرخانند. البته در این بین نمی‌توان به ایمن نبودن جاده‌ها و خودروها اشاره نکرد؛ عواملی که در افزایش تصادفات و میزان تلفات آنها بسیار موثرند، اما با وجود این شرایط، تنها عامل انسانی است که می‌تواند با رعایت ایمنی و مقررات، جلوی حوادث ناگوار را بگیرد. در کنار همه اینها، باید 5/2 میلیون زن سرپرست خانوار و کودکان بی‌سرپرستی را هم دید که 70 درصدشان، همسر و پدران‌شان را در تصادفات جاده‌ای از دست داده‌اند. شاید مروری بر همه اینها کافی باشد که هرکدام از افراد جامعه در این باره احساس مسئولیت کنند و برای کاهش تصادفات امسال به کمپین «نه به تصادفات جاده‌ای» بپیوندند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha