بنیاد بیل و ملیندا گیتس جوایزی را به ایده هایی در خصوص استفاده از آدامس و شکلات برای انجام آزمایشات تشخیص و درمان بیماری مالاریا اعطا کردند.

بنیاد بیل و ملیندا گیتس بودجه ای معادل 100 هزار دلار را برای اعطای جوایزی به نوآورانه ترین و موثرترین ایده ها در مبارزه با مالاریا در کشورهای فقیر اختصاص دادند.

این بودجه در قالب بورسهای تحصیلی به پزشکان و محققانی که از تمام کشورها در خصوص ارائه سلاحهای جدید و استراتژیهای دفاعی کارآمد در مبارزه با این بیماری مهلک بیشترین تلاش را می کنند اعطا می شود.

اولین ایده ای که جایزه این انجمن خیریه بنیانگذار مایکروسافت را دریافت کرد از سوی اندرو فانگ دانشجوی دکتری دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس ارائه شد.

این ایده برپایه انجام یک تست جدید تشخیص بیماری مالاریا با کمک یک آدامس ساده است. این تست می تواند بزاق موجود در آدامس را تجزیه کرده و نوع عامل بیماریزا را شناسایی کند. به گفته ایده پرداز آن، این تکنیک جدید می تواند تشخیص مالاریا را در کشورهای جهان سوم آسان کند و تا حد چشمیگری در زمان و پولی که در آزمایشات معمول تست خون هزینه می شود صرفه جویی کند.

جایزه دوم بنیاد بیل و ملیندا گیتس به استیون مارانزا از کالج پزشکی ویل کورنل در نیویورک اعطا شد. این محقق یک روش درمان مالاریا را بر پایه شکلات تلخ (دارک) ارائه کرده است.

این محقق در این خصوص توضیح داد: "انگل بیماری مالاریا از چربیهای حاضر در خون تغذیه می کند و شکلات با برقراری پیوند با کلسترول، حضور این چربی را در رگهای خونی کاهش می دهد. به این ترتیب تعداد زیادی از انگلهای بیماریزای مالاریا بدون غذا می شوند و تعداد کمی از آنها در خون باقی می مانند و یک اثر خود ایمن کننده ارگانیسم که به روش واکسن عمل می کند قادر خواهد بود این انگلهای باقی مانده را نابود کند."

براساس گزارش دیلی تلگراف، تاکنون 76 ایده جدید از سوی بیناد بیل و ملیندا گیتس این جایزه را دریافت کرده اند.

سلطان مایکروسافت قصد دارد در آینده جوایزی را به ایده های مبارزه با ایدز و  سل نیز ارائه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha