گرفتگی قابل توجه عروق گردن یکی از عوامل خطرساز سکته مغزی است و ممکن است قطعه‌ای از ذرات موجود در جدار رگ‌های گردن به سمت شاخه‌های ریزتر داخل مغز پرتاب شود و موجب آمبولی (سد شدن مسیر خون به وسیله لخته خون) شود.

دکتر مسعود قاسمی، رئیس انجمن تصلب شرایین ایران در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که آمبولی می‌تواند منشاء قلبی نیز داشته باشد به حالتی اشاره کرد که قطعه‌ای از لخته‌ای که پس از سکته قلبی در قلب باقی مانده است جدا می‌شود.

وی گفت: همچنین ممکن است در حفره پشت دریچه تنگ قلب افرادی که به بیماری دریچه قلب مبتلا هستند، لخته تشکیل شود. تنگی‌های پیشرفته در رگ‌های ریز مغز از عوامل ایجاد کنده سکته مغزی است.

دکتر قاسمی با بیان اینکه رگ‌های مغز نیز مانند رگ‌های قلب می‌توانند دچار گرفتگی شوند، تنگی‌های پیشرفته در رگ‌های ریز مغز را یکی از عوامل ایجاد کننده سکته مغزی عنوان کرد و گفت: این تنگی‌ها می‌تواند مانع از خون‌رسانی کافی به منطقه وسیع یا نسبتاً وسیعی از مغز شده و آن را آزرده كند.

این فلوشیب فوق تخصصی آنژیو پلاستی با بیان اینکه سکته مغزی ممکن است به علت پارگی رگ‌های کوچک مغز و به صورت خون ریزی دهنده باشد، در این خصوص به شرایین کوچک داخل مغزی اشاره کرد که انعطافشان بر اثر تصلب شرایین شدید کاهش یافته و در معرض پارگی قرار دارند.

وی همچنین از شرایطی سخن گفت که رگ‌های انتهایی مغز در اثر نوسانات فشار خون پاره می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha