مدیر كل دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، استفاده از داروهای مخدر را از جمله روشهای درمانی اعتیاد عنوان كرد و با اشاره به پایلوت طرح درمان اعتیاد با شربت تریاك در 10 مركز درمان اعتیاد كشور گفت: دامنه درمان اعتیاد باید آن قدر توسعه یابد كه امكان دسترسی به خدمات برای همه نیازمندان به این خدمات فراهم باشد. استفاده از تركیبات تریاك یكی از روش‌های درمانی است كه البته برای گروه‌های خاص و در مكان‌های خاص و تحت نظارت‌های علمی و جدی كارشناسان انجام خواهد شد.

دكتر محمدباقر صابر زفرقندی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مسئولیت وزارت بهداشت برای پایلوت طرح درمان اعتیاد با استفاده از شربت تریاك گفت: بر این اساس در این زمینه اقدامات علمی انجام می‌شود و بر اساس نتایج حاصل از آن مشخص می شود كه این روش درمانی برای چه گروه هدفی و در چه سطحی قابلیت بكارگیری دارد.

وی با اشاره به پایلوت این طرح در 10 مركز درمان اعتیاد در سه استان تهران، سیستان و بلوچستان و كرمانشاه گفت: مطالعات اولیه این طرح در حال انجام است. بر اساس نتایج حاصله تقریبا تاكنون گروه‌های هدف در این طرح مشخص شده‌اند.

بر این اساس بسته به نوع مصرف، مدت زمان مصرف و سن و جنس فرد، شربت تریاك می‌تواند برای درمان برخی از معتادان مفید باشد. این گروه‌ها از گروه‌هایی هستند كه به دیگر روشهای درمان اعتیاد پاسخ نمی‌دهند؛ بنابراین باید به منظور درمان این گروه از افراد نیز امكاناتی فراهم شود.

دكتر زفرقندی، آسیب‌ و عوارض ناشی از اعتیاد را بیشترین نگرانی در زمینه اعتیاد عنوان كرد و گفت: از آنجا كه مواد مخدر وابستگی ایجاد می‌كنند، این وابستگی به افزایش مصرف، كوتاه شدن فاصله‌های مصرف و تغییر الگوی مصرف منجر می‌شود.

یكی از الگوهای مصرف مواد مخدر، ‌تزریق است كه در این روش مصرف تزریق‌های مشترك نیز صورت می‌گیرد. این در حالی است كه تزریق‌های مشترك خطر ابتلا به ایدز و توسعه آن را افزایش می دهد. از طرف دیگر، افراد معتاد در معرض رفتارهای پرخطر جنسی نیز قرار دارند. در مجموع آسیب‌های ناشی از اعتیاد ضرر و زیان بیشتری را به دنبال دارد. تمام مداخلات درمانی نیز با هدف كاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به دیگر روش‌های درمانی اعتیاد ادامه داد: هر كدام از روش‌های درمانی اعتیاد جایگاه خاص خود را دارند. به عنوان مثال متادون داروی مخدر شناخته شده‌ای است كه سالها تحت بررسی قرار گرفته است. این دارو در سالهای گذشته در كشور پایلوت شد و در حال حاضر نیز گروه‌های هدف آن كاملا مشخص شده‌اند و مراكز درمانی تحت پروتكل‌ها و ابلاغ‌های وزارت بهداشت می‌دانند كه این دارو را برای چه افرادی و به چه میزان تجویز كنند.

مدیركل دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در پایان به ایسنا گفت: داروهای جدید دیگری برای درمان اعتیاد وجود دارد اما از آنجا كه هنوز در كشورهای دیگر تایید نشده‌اند صلاح نیست كه به كشور وارد شود. در مجموع استفاده از شربت تریاك برای درمان اعتیاد در كشورهای دیگر و همچنین ایران سابقه داشته اما در حال حاضر در قالب پكیج دارویی درآمده و پایلوت آن در حال انجام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha