سلامت نیوز:رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه از پزشکان و ایرانیان خارج از کشور دعوت کرد تا با وقف سرمایه خود به تأسیس مراکز درمانی و بیمارستان بپردازند و خود نیز تولیت آنها را بر عهده بگیرند.

به گزارش فارس، ششمین نشست مشرک شورای راهبردی وقف و سلامت ظهر امروز با حضور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و وزیر بهداشت برگزار شد.
در این نشست به مصوبات جلسات گذشته اشاره شد و عنوان گردید که در مجموع تنها 30 درصد مصوبات به دلایل مختلف اجرایی نشده است.
همچنین عنوان شد که استان فارس با دارا بودن 237 موقوفه درمانی بیشترین تعداد موقوفه‌ها را داراست و تهران نیز در این میان 30 بیمارستان و 136 درمانگاه موقوفه دارد.


حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در این نشست با تاکید بر اینکه سازمان اوقاف تلاش می‌کند موقوفات درمانی هرچه سریعتر به دستگاه سلامت کشور تحویل داده شود، گفت: ما در این سازمان حاضریم که اداره امور موقوفات درمانی و بیمارستا‌ن‌های خود را به وزارت بهداشت واگذار کنیم.


محمدی تاکید کرد: اینکه برخی ادعا کنند مدیریت بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های موقوفه باید در اختیار سازمان اوقاف باشد یک امر نابجا است چرا که این کار تخصصی است و از دست ما خارج؛ تنها اصل این است که سرمایه حفظ شود و حیف و میل نشود.


رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: به مدیران استان‌ها اعلام کردیم به صورت موضوعی تمام موقوفات را مشخص کنند و در صدد حل مشکلات حقوقی و تصرفی برخی از موقوفات هستیم.


وی اظهار امیدواری کرد: با توجه به نیازهای جامعه وقف‌های جدید هم از طرف مردم اضافه شود و بر مبنای نیاز جامعه این کار صورت گیرد.
محمدی از ایرانیان خارج از کشور که انگیزه سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت را دارند دعوت کرد تا با وقف در این کار خیر شرکت کنند و گفت: آنها می‌توانند سرمایه‌گذاری که کردند را وقف کنند اما طبق حکم اسلام خودشان تولیت موقوفه را بر عهده بگیرند و تنها سند آن را در اختیار اوقاف قرار دهند تا از حیف و میل ملک و سرمایه جلوگیری شود.


رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان از جامعه پزشکی نیز دعوت کرد تا خودشان در امر وقف شرکت کرده و در این خصوص تولیت را نیز عهده‌دار شوند.
در ادامه سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت نیز با اشاره به اشتیاق زیاد ایرانیان برای وقف گفت: مردم اگر مطمئن باشند نظر واقف اعمال می‌شود حتماً وقف می‌کنند.


وی ادامه داد: ما در حوزه وقف کم‌کار هستیم و باید در جهت ترغیب مردم اقدام کنیم. اینکه افرادی بتوانند وقف کنند و خودشان نیز موقوفه را اداره کنند بسیار مفید و کمک‌کننده است.


وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: خیرین در حوزه سلامت در قالب مجمع خیرین سلامت فعال هستند اما بخش دیگری که نمی‌توانند در زیر مجموعه خیرین سلامت فعالیت کنند در قالب مشارکت‌های مردمی کمک‌های خود را به حوزه سلامت انجام دهند.


وی یادآور شد: متأسفانه در گذشته در مجموعه وزارت بهداشت نگاه به خیرین مثبت نبود و بیشتر به این افراد به عنوان یک بازاری و کسی که دنبال سود است نگاه می‌شد و ترس از دخالت آنها را داشتند اما اکنون اوضاع تغییر کرده و برعکس آن زمانی که خیرین را فراری می‌دادند همه به دنبال خیرین می‌دوند.
هاشمی تأکید کرد: مردم باید باور کنند که می‌توانند به ما و شما اعتماد کنند و مالشان را وقف کنند به صورتی که تا ابد از آن محافظت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha