قائم مقام بیمارستان دکتر شریعتی تهران از وضعیت هشداردهنده تجهیزاتی، تأسیساتی و ساختمانی این بیمارستان خبر داد و از مسوولان کشور خواست نگاه به مقوله سلامت و خدمات رسانی در حوزه بیمارستان ها تغییر کند.

وضعیت تجهیزاتی،تأسیساتی وساختمانی بیمارستان شریعتی درمرزهشدار
دکتر احمد رضا سروش در گفت و گو با ایسنا  گفت: مراکز آموزشی، پژوهشی و درمانی از جمله بیمارستان دکتر شریعتی ارائه دهنده خدمات بسیار زیادی در سطح شهر هستند اما مشکلات عدیده ای دارند.

وی افزود: بیمارستان دکتر شریعتی در طی سال های اخیر از لحاظ ارائه خدمات بهداشتی و درمانی بار بسیار بزرگی را بر دوش خود کشیده است و همواره سعی داشته از حداقل امکانات موجود بهترین و پیشرفته ترین امکانات را در سطح شهر ارائه دهد ولی هیچ گاه نتوانسته است خدمات استانداردی را برای کارکنان، بیماران و دانش پژوهان خود فراهم سازد.

دکتر سروش با بیان اینکه این بیمارستان در زمینه تربیت نیروی تخصصی پزشکی اعم از پزشکان عمومی، متخصصان و فوق تخصص ها و نیز تربیت اساتید برای دانشگاه های مختلف نقش بسیار مهمی ایفا کرده است؛ خاطر نشان کرد: در طی این سال ها، بیش از دو هزار پیوند کلیه، بیش از دو هزار پیوند مغز و استخوان و بیش از 100 مورد پیوند قلب در این مرکز انجام و ده ها مورد روش های تشخیصی و درمانی جدید در این بیمارستان استفاده شده است.

قائم مقام بیمارستان دکتر شریعتی اظهار كرد: در بخش درمان، بیمارستان چه در زمان جنگ و چه در زمان زلزله بم ارائه دهنده خدمات مفیدی به مردم بود و با اعزام پزشکان به مناطق آسیب دیده توانسته خدمات بسیار بزرگی را به مردم عرضه کند. حال این بیمارستانی که توانسته این همه خدمات ارائه بدهد از لحاظ فضای فیزیکی، پرسنل درمانی، تجهیزات پزشکی و غیر پزشکی و فرآیندهای مدیریتی نیاز دارد که مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیمارستان دکتر شریعتی فرسوده شده و اگر مورد توجه قرارنگیرد ممکن است از هم گسیخته شود و نتواند امکانات ارزنده ای ارائه دهد؛ گفت: فرسودگی این بیمارستان تا حدی است که در صورت وقوع زلزله در تهران بنا به نظر کارشناسان فنی، از اولین مکان هایی است که خود نیاز به خدمت رسانی خواهد داشت.

دکتر سروش با تاکید بر لزوم توجه بیشتر مسئولان به مشکلات بیمارستان گفت: تأسیسات بیمارستان دکتر شریعتی قدیمی شده و بودجه فعلی پاسخگوی نیازها نیست. فضای بیمارستان بسیار قدیمی است و بیش از 30 سال از عمر آن گذشته و برخی از تجهیزات بیش از عمر مفیدشان کارکرده اند.

وی افزود: دنیا در حال تغییر و تحول است و هر سال تجهیزات جدیدی می آید و حق بیماران است که از این تجهیزات جدید استفاده کنند و حق متخصص ها و فوق تخصص هاست که با دستگاه های جدید کار کنند و آموزش ببینند ولی شرایط موجود نمی تواند این خدمات را در اختیار افراد قرار دهد و باید یک نگاه جدی به این معضل شود.

قائم مقام بیمارستان دکتر شریعتی با اشاره به تغییر انتظارات مردم در سال های اخیر بیان کرد: فضای فیزیکی بیمارستان پاسخگوی نیاز های بیماران نیست و توقع بیماران از فضای بیمارستان تغییر کرده است.

وی با بیان اینکه دوره ای که در آن 8 تا 10 بیمار را در یک اتاق بستری و معاینه می کردند گذشته است؛ اظهار داشت: دنیا در حال پیشرفت است و شکل جدیدی از خدمات را ارائه می دهد و توقعات مردم نیز تغییر پیدا کرده است. ما هم باید به همین سمت حرکت کنیم و اقداماتی انجام دهیم که بیماران و همراهان آنها نیز در بیمارستان ها راحت تر باشند.

دکتر سروش با اشاره به خدمات ارزنده کارکنان بیمارستان و با بیان اینکه کسی که ارائه دهنده خدمت است نباید خودش ازخدمات محروم باشد؛ تصریح کرد: پزشکان و پرستارانی که در بیمارستان کار می کنند باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند. آنها نیمی از عمر مفید خود را در بیمارستان ها می گذرانند پس لازم است به آنها توجه و رسیدگی شود. باید برای آنها فضای استاندارد ایجاد کرد که این اقدامات نیاز به یک نگاه جدی و موشکافانه دارد.

وی افزود: این موضوع از آنجا حائز اهمیت است که شرایط خاص حاکم بر خدمت رسانی در محیط های بیمارستانی ازجمله کار مداوم و شبانه روزی حتی در روزهای تعطیل، مواجهه با خطرات شغلی و استرس های کاری و غیره ایجاب می‌کند که توجه جدی تری بر شرایط کاری و استانداردهای حرفه ای این دسته از افراد شود.

قائم مقام بیمارستان دکتر شریعتی با اشاره به مشکلات بخش ICU گفت: این بخش با کمبود امکانات رو به روست. بسیاری از بیماران به دلیل سن بالا و هزینه های بیمارستان‌های دیگر و امکانات بیمارستان شریعتی به این بیمارستان ارجاع داده می شوند و این بیمارستان باید امکاناتی مناسب برای افرادی که برای عمل جراحی نیازمند ICU هستند؛ فراهم کند.

وی افزود: اهمیت نیاز به ICU و افزایش تخت های آن در شرایط خاصی مانند بحران های احتمالی ناشی از بیماریهایی مانندH1N1 افزایش می یابد. خوشبختانه با توجه مسوولان وزارت بهداشت به ویژه در حوزه معاونت سلامت و نیز مسوولان دانشگاه علوم پزشکی تهران اقدامات فوری در زمینه افزایش تخت هایICU در دستور کار قرار گرفته است.

دکتر سروش با بیان اینکه هزینه های بیمارستان های دولتی بسیار بالاست و درآمدی که بیمارستان ها از دولت کسب می کنند کفاف فعالیت های بیمارستان ها را نمی دهد؛ گفت: بر اساس مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است به دولت پیشنهاد داده ایم که بودجه بیمارستان ها را افزایش دهد و تورمی که بانک مرکزی اعلام می کند در قیمت ها و نرخ های تمام شده ی خدمات ارائه شده دیده شود.

وی افزود: در بیمارستان ها ما با 35 درصد تورم خرید خدمت رسانی داریم ولی در هنگام فروش خدمت تورم لحاظ نشده و نرخ واقعی خدمات هیچ گاه به بیمارستان های دولتی پرداخت نمی شود.

دکتر سروش در ادامه تصریح کرد: طی نامه ای از وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خواستیم که قیمت پیشنهادی کلینیک بخش های مراقبت ویژه 2 برابر، قیمت های پیشنهادی کلینیک بخش های عادی 4 برابر، قیمت های خدمات پاراکلینیک به حداقل 5/1 برابر و ضریب دریافتی ارائه خدمات K حداقل 5/3 تا 4 برابر شود.

وی افزود: خوشبختانه این موضوع نیز از طریق هیات امنایی شدن بیمارستانها قابل تحقق است اما باید دقت کرد که موفقیت طرح منوط و مشروط به اجرای دقیق تمام مفاد آن به ویژه تعهدات بیمه ها و وزارت بهداشت است.

قائم مقام بیمارستان دکتر شریعتی پیشنهاد کرد: برای سال 1388 دولت باید ابتدا بودجه بیمارستان ها را افزایش دهد و حداقل قیمت خدمات عرضه شده را دو برابر کند. همچنین برای بهبود وضعیت ساختمان بیمارستان ها و بازسازی و نوسازی فضای فیزیکی، تأسیساتی، ساختمان و تجهیزات اقداماتی صورت گیرد که انجام این اقدامات از توان بیمارستان ها خارج است و بودجه ی جاری نمی تواند برطرف کننده نیاز ها باشد.

دکتر سروش با اشاره به کمبود پرسنل در بیمارستان ها اظهار داشت: ما برای ارائه ی خدمات نیازمند نیروی انسانی متخصص و توانا هستیم که در راستای تأمین نیروی انسانی هم به بودجه و هم به مجوز نیاز داریم که متاسفانه در این زمینه در حال حاضر دچار کمبود شدید نیرو و امکانات مالی هستیم.

وی افزود: بیمارستان دکتر شریعتی برای تأمین نیروی انسانی برای بخش های خاص با مشکل روبرو است و این نیروی متخصص باید در اختیار بیمارستان ها قرار گیرد.

دکتر سروش با اشاره به مشکلات فراروی مسوولان فنی بیمارستان ها تصریح کرد: مسوولان فنی بیمارستان ها فشار کاری زیادی را تحمل می کنند. چنانچه یک بخش از بیمارستان با کمبود پرستار رو به رو باشد و یا مشکل غذایی داشته باشد، بدون اینکه افراد به مسائل ریشه ای و زیر بنایی فکر کنند تنها مسوولان فنی را مقصر اعلام و آنها را محکوم می کنند که این عملکرد باعث شده که هیچ کسی در بیمارستان ها این پست را قبول نکند.

وی با اشاره به دولتی بودن بیمارستان و تبعیت آن از مقررات و شرایط دولتی گفت: دانشگاه ها طرحی را ایجاد کرده اند تا از این طریق بخشی از هزینه ها جبران و تعدادی از بخش های بیمارستان ها به صورت خصوصی اداره شود یعنی علاوه بر تخت هایی که در حال حاضر در بیمارستان ها وجود دارد تعدادی تخت دیگر نیز اضافه و هزینه های این تخت ها توسط بخش های خصوصی تأمین شود.

دکتر سروش در پایان تصریح کرد: این طرح ها و ایده ها به تنهایی نمی تواند باعث غلبه بر تمامی مشکلات شود و مساله مهم تغییر نگاه مسئولان به مقوله سلامت و خدمات رسانی در حوزه بیمارستان‌ها است. ما انتظار داریم که مسوولان در همه رده‌ها از جمله شهرداری ها با تغییر نگرش نسبت به حوزه سلامت و جایگاه آن در بیمارستانها و مراکز درمانی به ارتقای هر چه بیشتر کمیت و کیفیت خدمت رسانی کمک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha