یک روانپزشک گفت: میزان خستگی‌زدایی خواب ظهر بیشتر از خواب شبانه است، به گونه‌ای که خواب ظهر نیم ساعته که معمولاً در کشورهای شرقی مرسوم است، می تواند به اندازه تمام ساعت خواب شبانه به انسان انرژی دهد.

ابوالفضل قریشی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا- منطقه زنجان، بهداشت نامناسب خواب را از عمده ترین عوامل مؤثر در اختلالات خواب دانست و ابراز کرد: عدم رعایت اصول اولیه خواب نظیر عدم خوابیدن به موقع در هنگام شب و بیداری به وقت مناسب در صبح، موجب ایجاد مشکل در خوابیدن می‌شود.

وی تصریح کرد: انسان از یک سیکل طبیعی برخوردار است، به طوری که در این چرخه به طور فیزیولوژیک انسان ساعت‌های خواب و بیداری را تجربه می کند که این فرآیند نزدیک به چرخه 24 ساعت طلوع و غروب آفتاب می باشد.

این متخصص اعصاب و روان با بیان اینكه خواب شبانه با شرایط فیزیولوژیک بدن انسان و ترشح برخی هورمون ها در بدن سازگار می باشد، افزود: هماهنگی ساعات خواب و بیداری انسان با این سیکل طبیعی باعث بهره وری بیشتر از شرایط فیزیولوژیکی و لذت بخشی بیشتر او در زندگی می گردد و هرچه این سیکل به هم بخورد، زمینه اختلالات خواب و بیداری نیز فراهم می شود.

وی با اشاره به اینکه به طور فیزیولوژیک، نیاز افراد مختلف به خواب متفاوت است، گفت: به طور میانگین 6 الی 9 ساعت خواب برای افراد مناسب است، اما مشاده می شود انسان هایی که به خواب کمتری نیاز دارند، از نظر فعالیت های اجتماعی پویاتر هستند و میزان انرژی و بهره ورری آنها در زندگی بیشتر است.

وی عواملی نظیر اضطراب و افسردگی را در ایجاد اختلال در خواب مؤثر ارزیابی کرد و افزود: مصرف مواد محرکی نظیر چای پر رنگ، قهوه، غذاهای سنگین با کالری و چربی بالا نیز می تواند باعث دیر به خواب رفتن و بیداری شبانه گردد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با تأکید بر نظم در امر سحرخیزی، تصریح کرد: بهتر است محل مناسب و تاریک و کم سر و صدایی به طور ثابت برای خواب تعریف شود و جای خواب مرتب تغییر نکند. همچنین استفاده از یک دوش آب ملایم قبل از خواب، می تواند باعث آرامش اعصاب و خواب راحت شود.

قریشی خاطر نشان کرد: چنانچه فردی هنگام شب نمی تواند بخوابد، بدون اصرار از رختخواب بلند شود و مدتی به اموری مثل مطالعه بپردازد. چرا که دراز کشیدن در بستر می تواند خستگی فرد را رفع کند و مدت زمان به خواب رفتن وی را طولانی نماید. همچنین اصرار بر خوابیدن در صورت بی خوابی خود ایجاد استرس می نماید.

وی با ذکر این مطلب که ورزش کردن در طول روز خود به خود موجب آرامش کلی فرد با کنترل اضطراب و در نتیجه خواب متعادل می گردد، توصیه کرد: اگر چه در صورت رعایت بهداشت خواب، اکثر مشکلات خواب حل می شود، اما باید بیماری هایی نظیر اضطراب و افسردگی یا سایر بیماریها کنترل شوند و در صورت ادامه روند اختلال در خواب به روانپزشک مراجعه کرد.

این روانپزشک خواب نامناسب را در روند کیفی زندگی مؤثر دانست و اظهار کرد: خواب مناسب انرژی لازم جهت پرداختن به امور روزمره را در فرد تأمین می نماید و در صورت بی توجهی به کیفیت خواب خستگی روزانه، بی انرژی بودن، بی قراری، پرخاشگری و عدم وجود تمرکز در انجام کارها در فرد بروز می نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha