چندی پیش در پی شکایت شهروندان منطقه 17 شهرتهران ازبوی آزار دهنده ناشی از تصفیه خانه بیمارستان ضیائیان اقدام به تهیه گزارش از این مرکز کرد که مسئولان بیمارستان اعلام داشتند این مشکل فورا حل می شود اما با گذشت چند ماه ساکنان همجوار این مرکز به دلیل رفع نشدن مشکل فعلی همچنان گله مند هستند.

سلامت نیوز:  چندی پیش در پی شکایت شهروندان منطقه 17 شهرتهران ازبوی آزار دهنده ناشی از تصفیه خانه بیمارستان ضیائیان اقدام به تهیه گزارش از این مرکز کرد که مسئولان بیمارستان اعلام داشتند این مشکل فورا حل می شود اما با گذشت چند ماه ساکنان همجوار این مرکز به دلیل رفع نشدن مشکل فعلی همچنان گله مند هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر سیامند انوری مدیر بیمارستان ضیائیان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران در گزارشی که پیش از این ایرنا تهیه و انتشار داده بود، اعلام کرد: مشکل انتشار بوی مشمئز کننده تصفیه خانه این بیمارستان، فورا، قطعا و حتما رفع می شود و پیگیری این مساله خواهم بود.
وی در پاسخ به این سووال که آیا این بیمارستان اخطار محیط زیستی داشته است، افزود: این بیمارستان چنین اخطاری نداشته و مجهز به سیستم اگوی شهری(جمع آوری فاضلاب) است.


انوری اضافه کرد: باید ضمن مکاتبه با دانشگاه علوم پزشکی تهران که نیازمند تامین منابع نیز هستیم، این مشکل برطرف شود.
مدیر این بیمارستان ادامه داد: در شرایطی که به اگوی شهری متصل باشیم، نیازی به وجود تصفیه خانه نیست.
انوری در پاسخ به این سووال که با وجود وصل بودن به اگوی شهری چرا این تصفیه خانه برداشته نمی شود، گفت: این موضوع از اختیارات ما نیست و این بار دومی است که به دانشگاه علوم پزشکی تهران در این زمینه مکاتبه می کنیم.


اکنون سه ماه از تهیه این گزارش می گذرد که ساکنان ساختمان های همجوار این بیمارستان بار دیگر ضمن تماس با خبرگزاری اعلام داشتند که این مشکل نه تنها حل نشده بلکه بوی تعفن ناشی از تصقیه خانه بیمارستان شدت یافته و به کرات این بوی مشمئز کننده به مشام می رسد.
همچنین این شهروندان اذعان داشتند که با وجود پیگیریهای بی نتیجه و مستمر از شهرداری منطقه 17شهر تهران و مدیریت این بیمارستان، از این وضعیت به اداره کل محیط زیست شهر تهران شکایت کردند که در نهایت به اخطار زیست محیطی از این بیمارستان انجامید.


علی. ن یکی از اهالی ساختمان های مجاور این مرکز درمانی می گوید: برای حل این مشکل بار دیگر نزد مدیر بیمارستان رفته و مشکلات خود را مطرح کرده ایم اما فایده ای نداشته و در نهایت از این بیمارستان به اداره محیط زیست شهر تهران شکایت کردیم تا بررسی های لازم در این زمینه صورت گیرد که کارشناسی از سوی محیط زیست به محل مورد نظر اعزام و بررسی های لازم صورت گرفت.
رضا.م از دیگر شهروندان همسایه بیمارستان ضیائیان می گوید: علاوه بر قطع درختان و ساخت و سازهایی که دراین بیمارستان انجام می شود به نوعی که نور و روشنایی را از خانه های ما می گیرد، بوی تعفن بیمارستان از همه این مسائل آزاردهنده تر است.
وی ادامه می دهد: انتشار این بو زمان خاصی ندارد و در هر ساعت از شب یا روز به مشام می رسد، حتی در نیمه های شب سبب می شود تا از خواب بیدار شده و درب واحد ها را کمی باز کنیم تا شاید از شدت بو کاسته شود.
وی در حالی که او نیز از این وضعیت بسیار ناراحت است، از بروز ناراحتی های ریوی، سردردهای مزمن و همچنین ناراحتی های عصبی ناشی از این وضعیت برای ساکنان، ابراز نگرانی می کند و می گوید: ادامه این روند سلامت ساکنان را به خطر می اندازد.

**بیمارستان های فاقد تصفیه خانه استاندارد تعطیل می شوند
سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز چندی پیش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، گفت: بیمارستان هایی که سیستم تصفیه فاضلاب آنها مطابق با استانداردهای سازمان محیط زیست نباشد اخطار خواهند گرفت و تا تعطیلی آنها پیش خواهیم می رویم.
وی افزود: مدیریت و امحای فاضلاب و پسماند هر بیمارستان بر عهده همان واحد درمانی و موظف است این روند را مدیریت کند.
متصدی تاکید کرد: در صورتی که بیمارستان ها نتوانند تصفیه خانه ها و روش امحای پسماندهای خود را مدیریت کنند قطعا به آنها اخطار و زمان برایشان در نظر گرفته می شود و در صورت اصلاح نکردن روند کار خود در مهلت تعیین شده تعطیل خواهند شد.
متصدی اظهار داشت: به طوری کلی ادارات کل استانی مباحث اجرایی مربوط به فعالیت های شهری را در دستور کار خود دارند که یکی از آنها مباحث مربوط به پسماند های بیمارستانی، پساب ها و فاضلاب های بیمارستانی است که باید کنترل شوند.
وی ادامه داد: بدون شک در جاهایی که تخلیه پساب ها و فاضلاب ها خارج از استاندارد باشد تذکر داده می شود و در برخی موارد نیز اخطار تعطیلی به آنها داده شده است که این کار در تهران به صورت ویژه پیگیری می شود.

**اعلام اخطار زیست محیطی به بیمارستان ضیائیان
محمدحسین بازگیر رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران در مورد شکایت های ساکنان ساختمان های همجوار بیمارستان ضیائیان، گفت: یکی از شکایت هایی که از این بیمارستان شده بود، صدای ناشی از برج های خنک کننده ای که در پشت بام بیمارستان قرار داشت، بود که این اشکال برطرف شد.
بازگیر ادامه داد: این برج ها خارج از استاندارد، صدا تولید می کرد که با اعلام اخطاریه به مدیریت این بیمارستان، مشکل حل شد.
وی با اشاره به شکایت اخیر ساکنین ساختمان های اطراف این بیمارستان مبنی بر بوی نامطبوع ناشی از تصفیه خانه این واحد درمانی، گفت: یک کارشناس برای بررسی این مشکل به بیمارستان اعزام و نمونه برداری برای آنالیز و بررسی موضوع انجام شد، بر اساس نتایج آنالیز ، اقدامات لازم و قانونی انجام می شود.
بازگیر با بیان اینکه عملکرد مدیریت پسماند این واحد درمانی استاندارد است، تصریح کرد: براساس گزارش کارشناس ناظر، آنالیز نمونه خروجی تصفیه خانه این بیمارستان در یکی دو پارامتر دارای عملکرد ناقص است.


وی ادامه داد: با انجام نمونه برداری مهلت یک هفته تا 10 روزه به این بیمارستان داده شده تا نواقص تصفیه خانه را اصلاح کند چنانچه این نواقص برطرف نشود و برخی از فاکتورها به استاندارد نرسد، از نظر حقوقی این موضوع پیگیری می شود.
بازگیر در پاسخ به این سووال که آیا اقدامات محیط زیست در این زمینه بازدارنده است؟ گفت: دستگاه قصائی در این زمینه حمایت های خوبی داشته به گونه ای که دادسرای تخصصی در این به پرونده های زیست محیطی رسیدگی می کند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی در مورد این بیمارستان که وضعیت فعلی را تشدید کرده، نزدیک بودن تصفیه خانه با خانه های مسکونی همجوار بیمارستان است.
بازگیر افزود: در هر صورت خروجی تصفیه خانه باید استانداردهای لازم را داشته باشد و بار میکروبی آن به حد استاندارد برسد. این بیمارستان قانون مدیریت پسماند را رعایت کرده که باید قوانین پساب نیز رعایت شود.


وی یکی دیگر از نمونه برداریهای لازم را خروجی هوای مجموعه ها از جمله کارخانه ها یا بیمارستان ها عنوان کرد و گفت: خروجی هوای نیز نمونه برداری و در آزمایشگاه آنالیز می شود که باید استانداردهای لازم را داشته باشد. چنانچه مجموعه ای هر یک از این فاکتورها را نداشته باشد، اخطار و مهلت قانونی برای رفع نواقص می گیرد و در صورتی که نواقص برطرف نشد، از طریق مرجع قضایی اقدام می شود.


بازگیر تاکید کرد: سازمان محیط زیست در برخورد با تخلف، هیچ مرز مکانی و جغرافیای ندارد و با هر گونه آلودگی برخورد خواهد کرد.
وی با بیان اینکه مدیریت پسماند و پساب بیمارستان ها در اولویت پایش مستمر قرار دارد، گفت: این پایش یا از طریق مراجعه مستقیم کارشناسان محیط زیست انجام می شود که در این پایش عکس، فیلم و نمونه برداری از واحد ها انجام و به آزمایشگاه های محیط زیست برای آنالیز ارسال می شود.
وی ادامه داد: در این فرآیند چنانچه مدیریت پسماند بیمارستان مطلوب نباشد ، اخطاریه صادر می شود و متناسب با مشکل موجود، مهلت قانونی به واحد داده می شود تا مشکل را برطرف کند ، چنانچه مشکل رفع نشود واحد مربوطه به مراجع قضائی معرفی می شود.


بازگیر شیوه دیگر نظارت بر مدیریت پسماند و پساب بیمارستان ها را خود اظهاری و گزارش عملکرد این واحدها عنوان کرد و گفت: گزارش عملکرد این واحدها به آزمایشگاه های معتمد ارسال می شود.


وی با اشاره به اینکه 82 آزمایشگاه معتمد در سطح شهر تهران فعال است، افزود: صلاحیت آن ها از نظر تخصصی و تجهیزاتی تایید شده و به آن ها گواهی صلاحیت عطاء شده است و این آزمایشگاه ها تعهد کرده اند بعد از پایش، گزارش و نتایج آنالیز خود را به محیط زیست ارسال کنند.
بازگیری با بیان اینکه راستای آزمایی از نتایج ارسال شده ، انجام می شود، افزود: در صورتی که در گزارش این آزمایشگاه ها مشکلی دیده شود، صلاحیت آزمایشگاه زیر سووال می رود.


وی با اشاره به فعالیت 70 هزار واحد درمانی در شهر تهران که از این تعداد 160 واحد، بیمارستان دولتی، خصوصی، نظامی و تامین اجتماعی است، گفت: در بررسی های به عمل آمده حدود 9 بیمارستان مشکل تصفیه خانه استاندارد داشتند که برخی به مراجع قضائی معرفی شدند، مشکل برخی حل و برخی دیگر در حال برطرف شدن، است.


بازگیر اضافه کرد: در صورتی که به اخطاریه هایی که به بیمارستان ها اعلام می شود، توجهی نشود، ضمن معرفی به مراجع قضائی اقدامات جدی تر علیه این واحد ها انجام می شود و گاه فعالیت برخی واحدها تعطیل می شود.
وی با بیان اینکه دادسرای ناحیه 19 ویژه رسیدگی به جرائم زیست محیطی است، گفت: در دادگاه حدود 20 پرونده علیه بیمارستان ها موجود است که مشکل پسماند یا پساب داشته اند.


بازگیر در مورد نحوه مدیریت پسماند واحدهای بیمارستانی ، گفت: باید زبابه های عفونی در کیسه های پلاستیکی زرد، تیز و برنده در سافتی باکس های سفید رنگ، داروهای شیمیایی در کیسه یا سافتی باکس های قهوه ای، پسماندهای شبه خانگی یا عادی در کیسه های پلاستیکی مشکی نگهداری، لیبل گذاری و در دستگاه اتوکلاو یا شیمیایی‬، بی خطرسازی و بار میکروبی آن ها صفر شوند و در نهایت در اتاقی موقت که مجهز به سیستم خنک کننده و قابل شستشو است، نگهداری شوند.


وی با بیان اینکه در شهر تهران 15 کارشناسان برای پایش از این واحد ها، فعالیت دارند، گفت: پایش از این مراکز به صورت رندومی و بدون اطلاع قبلی انجام می شود و به صورت میانگین یک تیم از کارشناسان محیط زیست، سه بیمارستان را پایش می کنند.


رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران گفت: براساس قانون مدیریت پسماند پزشکی مصوب 20 اردیبهشت ماه سال 1383 مجلس شورای اسلامی ، پسماندهای پزشکی و بیمارستانی از گروه های پنج گانه پسماندها هستند که مدیریت آن به عهده تولید کننده یا واحد بیمارستانی است.


بازگیر با اشاره به آیین نامه شیوه مدیریت پسماند، افزود: براساس ماده 3 این قانون، وزارت بهداشت، مسئول نظارت بر اجرای ضوابط هستند و براساس ماده 23 قانون مدیریت پسماند پزشکی، نظارت بر حسن اجرای این قانون به عهده سازمان حفاظت از محیط زیست است براین اساس در این حوزه این سازمان باید مطالبه گر باشد.
وی اضافه کرد: براساس مواد 46 و 47 قانون توزیع عادلانه آب و ماده 140 قانون برنامه پنجم توسعه افرادی که از آب استفاده می کنند باید فاضلاب را تصفیه کرده و به تصفیه خانه فاضلاب مجهز باشند چرا که به موجب همین قانون هر گونه اقدامی که سبب آلوده شدن آب شود، ممنوع است و باید با متخلف برخورد شود.


بازگیر به ماده 688 قانون مجازات اسلامی اشاره کرد و گفت: هر گونه اقدامی علیه بهداشت عمومی مثل آلوده کردن آب و غیره ممنوع است و متخلفان طبق قانون به حبس تا یک سال محکوم می شوند چرا که تهدید علیه بهداشت عمومی جرم تلقی می شود و مسئولیت تشخیص آن به عهده وزارت بهداشت، سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان دامپزشکی است.


وی افزود: همه قوانین برای رعایت موارد لازم در بهداشت عمومی موجود است و در اجرا همه مسئولیت دارند و تنها محیط زیست متولی نیست چرا که مشارکت در تمام حوزه ها لازمه توسعه پایدار است.
بیمارستان ضیائیان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران در میدان ابوذر- خیابان ابوذر- روبه روی شهرداری منطقه 17 شهر تهران واقع شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha