رئیس انستیتو پاستور ایران در خصوص سفر تیم درمانی کشورمان به عراق در پی حمله شیمیایی گروهک تروریستی داعش به منطقه کرکوک توضیحاتی را ارائه کرد.

سلامت نیوز:رئیس انستیتو پاستور ایران در خصوص سفر تیم درمانی کشورمان به عراق در پی حمله شیمیایی گروهک تروریستی داعش به منطقه کرکوک توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، دکتر مصطفی قانعی، اظهار داشت: روز چهارشنبه هفته گذشته گروهک تروریستی داعش، شهر تازه خورماتو از توابع کرکوک را مورد حمله شیمیایی قرار دادند و اواخر شب چهارشنبه خانم "دکتر عدیله حمود حسین" در تماسی تلفنی این موضوع را به آگاهی دکتر هاشمی وزیر بهداشت کشورمان می رساند و دکتر هاشمی بلافاصله دستور اعزام تیمی از سوی وزارت بهداشت به کشور عراق را صادر کرد.

وی با بیان اینکه اقدامات مربوط به صدور بلیط تا بعد از ظهر به طول انجامید و ما با هواپیمایی العراقیه ساعت ۳ بعداز ظهر از تهران عازم کشور عراق شدیم، افزود: ساعت ۶ بعد از ظهر با وزیر بهداشت عراق جلسه ای داشتیم که سئوال آنها این بود که عامل استفاده شده در این حمله شیمیایی چیست، آیا ترکیبی از گاز کلر و خردل است که به آنها اعلام کردیم که عامل این حمله، گاز خردل بوده است.

فرستاده ویژه وزیر بهداشت به عراق با اشاره به راهنمایی های درمانی بیماران در معرض این حمله شیمیایی، گفت: با هماهنگی هایی که با نخست وزیری عراق صورت گرفت، بنا شد که ساعت ۶ صبح فردای همان روز با هلی کوپتر عازم کرکوک شویم و به دلیل مشکلات جوی این هلی کوپتر حاضر به پرواز نشد و در نهایت مصدومان شیمیایی را به بغداد آوردند.

قانعی گفت: به حدود ۵۰ نفر از پزشکان و مدیران بهداشتی و درمانی عراق آموزش های لازم را ارائه دادیم و پس از ویزیت بیماران، چگونگی استفاده از راهنماهای بالینی را برای آنها تبیین کردیم و به تعدادی از بیماران و مردم منطقه کرکوک که به بغداد آمده بودند، اطمینان دادیم که نیازی به ترک خانه های مسکونی نیست و می توان آلودگی ها را برطرف کرد و راه های پیشگیری به منظور کاهش عوارض بیماری را برای آنها توضیح دادیم.

رئیس انستیتو پاستور ایران در ادامه اظهار داشت: این بیماران به یک دارو نیاز داشتند که در کشور عراق وجود نداشت و برای ارسال آن از ایران، هماهنگی های لازم را انجام دادیم. همچنین مقرر شد طی دو هفته آینده تیمی از وزارت بهداشت ایران به منظور آموزش به حدود۱۰۰ پزشک عراقی راهی این کشور شود.

وی در خصوص اقدامات حقوقی لازم و ارائه مستندات این حمله به مجامع بین المللی نیز گفت: در مورد روش نمونه گیری و حفظ آن و همچنین برقرار کردن ارتباط با سازمان ملل متحد راهنمایی هایی را به انها ارائه دادیم تا در جهت اثبات و پیگیری این حمله، عمل کنند.

قانعی تاکید کرد: با توجه به حمله مجدد این گروهک تروریستی که روز گذشته به کرکوک صورت گرفت، تیم درمانی دیگری از جمهوری اسلامی ایران نیز در این منطقه حاضر هستند و بیماران را ویزیت می کنند و ضمن ارسال داروهای مورد نیاز، تلاش دارند تا مشکلات را در همان منطقه حل کنند.

وی با اشاره به تحت تاثیر قرار گرفتن وزیر بهداشت عراق و تمجید از وزیر بهداشت و جمهوری اسلامی ایران به دلیل سرعت پاسخگویی به نیاز آنها، خاطر نشان کرد: خانم "دکتر عدیله حمود حسین" ضمن ابراز رضایت خود از اقدامات ایران در مورد حمله شیمیایی به کرکوک، به جهت تقدیر از دکتر هاشمی، نامه ای را نیز ارسال کرد.


  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha