دکتر علی اصغر کریمی به تفکیک بخش های مختلف بدن که مبتلا به سوختگی می شود، پرداخت و گفت: بیشترین آسیب دیدگی ها چشم است که 38.9 درصد را شامل می شود. 10.2 درصد نیز مربوط به دست و مچ دست بوده است که بسیاری از اینها منجر به قطع عضو نیز شده است.

بیشترین عضوی که در چهارشنبه آخر سال آسیب می بیند، چشم است

سلامت نیوز:دکتر علی اصغر کریمی به تفکیک بخش های مختلف بدن که مبتلا به سوختگی می شود، پرداخت و گفت: بیشترین آسیب دیدگی ها چشم است که 38.9 درصد را شامل می شود. 10.2 درصد نیز مربوط به دست و مچ دست بوده است که بسیاری از اینها منجر به قطع عضو نیز شده است.
برنامه "گفت‌وگوی اجتماعی" با موضوع چهارشنبه آخر سال و با حضور محمود قدیری معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی و دکتر علی اصغر کریمی مدیر مرکز سوانح و سوختگی شهید مطهری روانه آنتن شد.
دکتر علی اصغر کریمی در ابتدا درباره سوختگی که یکی از مشکلات بسیاری از کشورها است، اظهار داشت: بر اساس برآورد سازمان بهداشت جهانی نزدیک به 265 هزار نفر در سال در دنیا سوختگی داریم که کشور ما نیز سهمی از این آمار دارد.
وی افزود: بیش از نیمی از این آمار مربوط به کشورهای شرق آسیا است. بیشترین سوختگی در گروه سنی 15 الی 17 سال است که یازدهمین علت مرگ و میر در این گروه سنی در دنیا است و در میان زنان نیز هشتمین علت مرگ و میر است. در میان مردان نیز ردیف 15 مرگ و میر را این مسئله به خود اختصاص داده است.
مدیر مرکز سوانح و سوختگی شهید مطهری درباره چهارشنبه آخر سال گفت: موارد مربوط به سوختگی های چهارشنبه سوری تقریبا از اواخر بهمن ماه شروع می شود و گاهی بسیاری از افراد که دچار سوختگی در چهارشنبه آخر سال شده اند، در آن زمان مراجعه نمی کنند بلکه دو یا سه روز بعد از آن به پزشک مراجعه می کنند.
کریمی به سال قبل اشاره کرد و بیان داشت: بر اساس آمار وزارت بهداشت در اسفند ماه سال 93 نزدیک به 3246 نفر موارد سوختگی داشتیم که میانگین سنی آنها 23 سال بوده است که 67 درصد آنها مذکر و 33 درصد نیز مونث بودند.
مدیر مرکز سوانح و سوختگی شهید مطهری به تفکیک بخش های مختلف بدن که مبتلا به سوختگی می شود، پرداخت و اظهار داشت: بیشترین آسیب دیدگی ها چشم است که 38.9 درصد را شامل می شود. 10.2 درصد نیز مربوط به دست و مچ دست بوده است که بسیاری از اینها منجر به قطع عضو نیز شده است.
وی به مراجعین به مرکز سوختگی شهید مطهری از ابتدای اسفند ماه اشاره کرد و گفت: تا الان 13 نفر بر اثر مواد محترقه به این مرکز مراجعه کردند که 8 نفر آنها بستری شده اند و متاسفانه دو نفر از میان آنها فوت شده اند. علت این حوادث بیشتر مواد محترقه دست ساز است زیرا هنوز مسئله روشن کردن آتش شروع نشده است. 
وی خاطرنشان کرد: بیشتر این افراد کسانی بودند که اقدام به ساخت این مواد می کردند.
در ادامه محمود قدیری با بیان اینکه ما و همکارانمان با نزدیک شدن به عید این نگرانی را داریم که آتش سوزی های آخر سال باعث صدمه دیدن همشهریان شود، اظهار داشت: به علت اینکه اولین گروهی که در محل حادثه حضور پیدا می کند، آتش نشانان هستند، اثر روانی که بر روی همکاران ما این مسئله می گذارد، اثر روانی شدیدی است.
وی شرط ایجاد ایمنی را اعتقاد به سه اصل دانست و اظهار داشت: اصل نخست این است که خطرات را بشناسیم و تقریبا آن را شناخته ایم. اصل دوم این است که باید آموزش صورت بگیرد. البته ما نمی توانیم همه چیز را به زور از مردم بخواهیم که انجام بدهند یا انجام ندهند یا اینکه در سر هر کوچه یک پلیس بگذاریم.
معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی تصریح کرد: این خود مردم هستند که جامعه را می سازند و فرهنگ سازی می کنند و فاکتورهای خطر را کنترل می کنند.
قدیری اصل سوم را قانون دانست و عنوان داشت: جامعه را طیف ها و افراد گوناگون تشکیل می دهد که در همه حوزه ها و زمینه ها دارای اختلافات بسیار زیادی هستند و ممکن است برخی از فرهنگ عمومی جامعه پیروی نکنند و بنابراین باید الزام قانونی نیز وجود داشته باشد. وقتی این سه اصل وجود داشته باشد می توانیم امیدوار باشیم شهر ایمن باشد.
وی با اشاره به نگرانی های هر سال خانواده ها در این خصوص گفت: بسیاری از خانواده ها نگران هستند که افرادی از عزیزانشان ناقص العضو شوند و این در حالی است که هر سال این هشدارها در رادیو و تلویزیون گفته می شود.
معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی با تصریح بر اینکه توانسته ایم تا حدود زیادی در بخش پیشگیری و کنترل موفق باشیم، بیان داشت: بر اساس آماری که وجود دارد و تعداد آتش هایی که در این زمینه گزارش شده است، روند ثابتی داشته است در حالی که در سال های دور روند آن صعودی بود.
وی ادامه داد: در آتش سوزی های سه سال اخیری که شرکت کرده ایم با یک روند ثابت رو به رو بوده ایم. البته ما علاقه مند هستیم روند آن نزولی شود. با توجه به اینکه 37 سال از انقلاب می گذرد، انتظار داریم اعتقادات و فرهنگ مردم به سمتی برود که دیگر شاهد این حوادث نباشیم؛ حوادثی که به دلایل بسیار ساده رخ می دهد.
قدیری با بیان اینکه آتش بازی هیجان دارد، گفت: خودمان هم وقتی می رویم تفریح دوست داریم، آتش درست کنیم ولی باید این هیجان را به سمت و جهت صحیحی هدایت کنیم.    
وی با تاکید بر اینکه استانداردهای بین المللی هیچ چیز را ممنوع نمی کند، بیان داشت: اگر چیزی را از انسان ها ممنوع کنید، آنها بیشتر حریص می شوند تا از آن استفاده کنند. در دنیا نیز آتش بازی ها وجود دارد و شاهد بروز حوادث نیز هستیم ولی با آن حجم آتش بازی که انجام می شود، تعداد حوادثی که به وقوع می پیوندد، بسیار کم است.
وی با تصریح بر اینکه باید در کشور اصول اعتقادی خودمان را در نظر بگیریم، خاطرنشان کرد: خیلی از مواقع است که اعتقادات مان خدشه دار نمی شود و جوانان ما می توانند هیجان شان را تخلیه کنند. وقتی خلائی را ایجاد کنیم، راه برای سوء استفاده باز می شود. در حال حاضر مواد آتش زای استاندارد خیلی کم داریم و بنابراین راه قاچاق کالا باز می شود.
خاطر نشان می شویم؛ برنامه "گفت‌وگوی اجتماعی" شنبه تا چهارشنبه از رادیو گفت‌وگو به روی آنتن می رود و فایل صوتی آن برای علاقمندان در تارنمای شبکه موجود است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha