قائم مقام وزیر بهداشت در امور بازرگانی گفت: سالیانه 700 مورد پیوند مغز استخوان در کشور انجام می‌شود که در گذشته این عمل به یک مرکز در تهران و شیراز محدود می‌شد اما هم اکنون چند مرکز در تهران و مازندران راه اندازی شده است.

دکتر ابراهیم متولیان روز یکشنبه با حضور در غرفه وزارت بهداشت با بیان اینکه بزودی با وجود تحریمهای جهانی دستگاه پت اسکن، دستگاه تصویربرداری وارد کشور می‌شود گفت: کاربرد این دستگاه پیشرفته در تشخیص تومورهای سرطانی است.

وی با بیان اینکه هم اکنون کشورهای حاشیه خلیج فارس به این دستگاه مجهزند گفت: پس از ورود دستگاه به بخش خصوصی هم اجازه ورود داده می‌شود.

متولیان درباره دستگاه "گامانایف" که با مکانیسم فوکوس اشعه در داخل مغز، تومورهای سرطانی را حذف می‌کند گفت: قراردادی با یکی از کشورهای اروپایی برای واردات این دستگاه منعقد شده که به نظر می‌رسد تا پایان سال 88 به کشور وارد شود.

قائم مقام وزیر بهداشت در امور بازرگانی گسترش تجهیزات پیشرفته (های تک) طی دولت نهم را چشمگیر و ارزنده برشمرد و افزود: در حالی که در سال 84 یک هزار و 800 تخت ویژه (آی سی یو) در کشور وجود داشت در سال 85 دو هزار و 500 تخت ICU با اعتباری بالغ بر 250 میلیون دلار به میزان تختهای ICU اضافه شد.

متولیان به وجود 2400 شرکت وارد کننده شناسنامه دار و درجه بندی شده در کشور اشاره و افزود: برای رسیدن به شاخص چهار بیمار به ازای یک دستگاه دیالیز حدود یکهزار دستگاه با اعتباری بالغ بر 12 میلیارد تومان به کشور وارد شد که تا کنون از این تعداد فقط طی سه ماه گذشته 350 دستگاه به مراکز واگذار شده است.

قائم مقام وزیر بهداشت در امور بازرگانی با بیان اینکه هم اکنون تصادفات، سوانح و حوادث جاده‌ای شایع ترین علت مرگ در کشور هستند گفت: حوادث قلبی-عروقی و سرطانها در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند بنابراین برای کاهش میزان مرگ و میر با بهره گیری از تجهیزات برتر باید برنامه ریزی ‌شود.

متولیان به تاثیر تشخیص و شناسایی دستگاه سی تی اسکن برای تروماهای مغزی ناشی از تصادفات اشاره کرد و افزود: طی این چند سال بسیاری از شهرستانها با دست کم یکصد هزار نفر جمعیت به این دستگاه تجهیز شدند که از آن جمله می‌توان به خرمشهر و زابل اشاره کرد و شهرستان جهرم نیز در حال نصب است.

قائم مقام وزیر بهداشت در امور بازرگانی با اشاره به اینکه سرطان سومین علت مرگ در کشور است گفت: تنها راه درمان سرطان جراحی نیست بلکه با استفاده از رادیوتراپی، گامانایف و یا رادیو سرجری می‌توان سرطان را درمان کرد. از این رو 13 قطب کشور به دستگاه رادیوتراپی مجهز شدند و تا پایان برنامه 7 قطب دیگر هم به این دستگاهها مجهز می‌شوند.

وی میزان صادرات تجهیزات پزشکی در شروع سال 84 را 400 هزار دلار و هم اکنون 5/8 میلیون دلار از طریق گمرک عنوان کرد و یادآور شد: 450 تولید کننده در کشور، 550 محصول کامل تجهیزات از قبیل مانتیور پزشکی، سیکو، لیزر، چراغ اتاق عمل و انبوهی از وسایل یکبار مصرف را تولید می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha