چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 178446

 ویژگی های مشترک افرادی که در بازنشستگی شاد هستند

سلامت نیوز:امروزه اهمیت شادی و نشاط بر کسی پوشیده نیست. تأثیر شادی در زندگی تنها به آثار روانی محدود نمی شود و آثار ماندگار و قابل تأملی بر سلامت جسم نیز بر جای می گذارد. رابطه بین شادی و افزایش سلامت جسمانی، کاهش آسیب روانی، افزایش مهارت های برتر مقابله با بحران و حتی طول عمر بیشتر در انسان، توسط محققان گزارش شده است.

افراد متناسب با سن و سالی که در آن قرار دارند ، مراحلی از زندگی که پشت سر گذاشته اند و تجربه هایی که به دست آورده اند، معنا و مفهومی از شادی را در خود احساس می کنند. در این بین، اهمیت شادی و نشاط در سنین سالمندی و روز های بازنشستگی بسیار زیاد است؛ زیرا افراد سالمند با نزدیک شدن به روز های دشوار پیری و احساس ناتوانی ممکن است از این که دیگر قادر به انجام برخی کار هایی که در گذشته با موفقیت و به خوبی آن ها را انجام می دادند، نیستند، دچار احساس ناکامی و افسردگی شوند و این امر خودبه خود شرایط را دشوارتر می سازد.


در مطالب شماره های پیشین بر این نکته بسیار تأکید کردیم که برای داشتن دوره سالمندی شاد و مؤثر باید از مراحل گذشته زندگی( جوانی و  میانسالی) میراثی شاد و مؤثر با خود به این دوره برد. سالمندان و بازنشستگان شاد هم خود راحت تر و با آرامش بیشتری زندگی می کنند و هم مایه امید و آرامش اطرافیان خود هستند. این شادی و امید به طولانی تر و پربرکت تر شدن عمر آن ها هم کمک می کند. به گزارش «پا به سن» اگر می خواهید در سال های بازنشستگی، شادتر باشید و دیرتر به سن پیری برسید به شما توصیه می کنیم بازنشسته نشوید! یا حداقل به معنای عرف آن، بازنشسته نشوید.مردان و زنانی هستند که با رسیدن به بازنشستگی از کار و فعالیت کناره گرفته و بیشتر وقت خود را به فراغت ، تعطیلات  و تفریح گذرانده اند، اما نسبت به افرادی که همچنان در فعالیت های اجتماعی باقی مانده و اهداف اجتماعی دارند، سریع تر پیر شده اند.

نویسنده این مطلب این پدیده را به ذهن نسبت می دهد و می نویسد: وقتی ذهن انسان قبول می کند که بازنشسته شده است، شتاب به سمت پیر شدن بدن افزایش می یابد. از سوی دیگر افراد شادی هستند که با رسیدن به دوران بازنشستگی، آن را به عنوان یک دوره تعطیلات به حساب آورده و بعد از تجدید قوا، دوباره با اهداف تازه و تمرکز بیشتر به فعالیت های اجتماعی بازگشته اند. آن ها آماده تغییر هر آن چیزی بودند که در گذشته و قبل از بازنشستگی تمایل به تغییر آن داشتند.


در ادامه به شرح 4 ویژگی مشترک در افرادی می پردازیم که بازنشستگی شادی را تجربه می کنند.
افراد شادی هستند که با رسیدن به دوران بازنشستگی، آن را به عنوان یک دوره تعطیلات به حساب آورده و بعد از تجدید قوا، دوباره با اهداف تازه و تمرکز بیشتر به فعالیت های اجتماعی بازگشته اند. آن ها آماده تغییر هر آن چیزی بودند که در گذشته و قبل از بازنشستگی تمایل به تغییر آن داشتند.
در ادامه به شرح 4 ویژگی مشترک در افرادی می پردازیم که بازنشستگی شادی را تجربه می کنند.


انجام کار های موردعلاقه
دوران بازنشستگی فرصت بسیار خوبی است تا افراد بتوانند به دنبال علایق خود بروند، کار هایی که شاید تا آن لحظه، به دلایل مختلف از رفتن به سراغ شان سرباز می زدند. اگر تاکنون از کار و شغلی که به آن مشغول بودید لذت نمی بردید، از این فرصت کمال استفاده را بکنید!


داشتن روح کارآفرینی
بازنشستگان شاد، معمولا کار پاره وقتی به عنوان مشاور، نویسنده، معلم، عضو هیئت مدیره، مخترع، هنرمند و…. می یابند. موفق ترین این افراد کسانی هستند که دریافته اند سن فقط یک عدد است و نه چیزی بیشتر. راه دیگر برای داشتن روحیه خوب در دوران بازنشستگی، ادامه دادن به یادگیری چیز های تازه و رفتن به دنبال ایده های جدید و بکر است.درخور یادآوری است که سرهنگ ساندرز در سنی بیش از 60 سالگی بود که مرغ سوخاری کنتاکی را به جهان معرفی کرد. فرانک مک کورت، نویسنده خاکستر آنجلا، تا 65 سالگی آن را ننوشته بود! موارد مشابه این افراد در جهان بسیار زیادند.


تغییر خوب است
راهی که معمولا افراد موفق از آن استقبال می کنند یادگیری چیز های جدید است. یک بازنشسته شاد و موفق از تغییر نمی ترسد. برخی دوباره به سراغ درس و کلاس می روند و ادامه تحصیل می دهند، بعضی سعی می کنند در کارگاه های آموزشی یا فنی شرکت کرده و حرفه جدیدی یاد بگیرند، برخی دیگر در کتاب های علمی و …سیر می کنند. یادگیری و به چالش کشیدن ذهن و مغز، راهی وسوسه برانگیز برای ایجاد بازنشستگی مفید و خلاق است.


تغذیه سالم، خواب کافی و تفریحات مناسب
افرادی که بازنشستگی شادی دارند با خود مانند یک دوست رفتار می کنند، آن ها تغذیه سالمی دارند و حداقل 3 بار در هفته به ورزش می پردازند. به استراحت خود توجه کافی دارند و سعی می کنند ارتباطات اجتماعی قوی داشته باشند. این افراد درک کرده اند اولین چیزی که برای لذت بردن و خوشحالی در زندگی نیاز است، سلامت جسمانی و روانی است. توجه داشته باشید منشاء شادی درونی است، می توان شاد بود صرف نظر از هر شرایطی که در زندگی مان وجود دارد.

منبع:روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha