چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 178447

خانه تکانی از جمله آداب کهن ایرانیان در استقبال از سال نو و به معنای نظافت کامل خانه است که نتیجه آن می‌تواند بسیار خوشایند و مطبوع باشد؛ اما در صورت بی‌دقتی و رعایت نشدن اصول ایمنی و بهداشت کار، ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری به سلامت افراد وارد کند.

سلامت نیوز:‌خانه تکانی از جمله آداب کهن ایرانیان در استقبال از سال نو و به معنای نظافت کامل خانه است که نتیجه آن می‌تواند بسیار خوشایند و مطبوع باشد؛ اما در صورت بی‌دقتی و رعایت نشدن اصول ایمنی و بهداشت کار، ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری به سلامت افراد وارد کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر مرتضی جلالی فخر، متخصص ارتوپدی و توانبخشی در مورد برخی از عوامل دخیل در آسیب‌های جسمی پیرامون خانه تکانی‌های غیر اصولی هشدار داد و  با تاکید بر لزوم احتیاط در هنگام خانه تکانی گفت: حفظ ستون فقرات در زمان خانه تکانی که از آسیب‌های جسمی به شمار می‌رود، اهمیت زیادی دارد به ویژه بانوان از برداشتن اجسام سنگین خودداری کنند تا ستون فقرات دچار آسیب نشود.

این متخصص ارتوپدی افزود: خانه تکانی‌های غیر اصولی از دغدغه‌های جدی در این ایام است که موجب آسیب کمر و ستون فقرات می‌شود. بنابراین توجه به نکات ایمنی در بلند کردن اجسام سنگین، موجب جلوگیری از دیسک کمر می‌شود. در این باره توجه داشته باشیم اجسام سنگین حتما با کمک دیگران حمل شود.

جلالی فخر خاطرنشان کرد: تغییر دکوراسیون و جابجایی اشیاء باید طوری باشد که بین فعالیت‌ها، فاصله زمانی رعایت شود و ستون فقران متحمل فشارهای پی در پی نشود. متاسفانه برخی از آسیب‌های وارده به ستون فقرات و کمر در حین خانه تکانی، جبران ناپذیر است و موجب دردهای ماندگار می‌شود. برداشتن اجسام سنگین می‌تواند فشارهایی را به ناحیه کمر، لگن، پا و اندام تحتانی وارد کرده و موجب آسیب شود.

جلالی فخر، شست‌وشوی غیراصولی را یکی از عوامل مهم در آسیب‌های جسمی دانست و بیان کرد: نشستن و ایستادن‌های طولانی مدت در جهت شست‌وشوی اجسام و وسایل منزل در ایام خانه تکانی نیز صدمات جدی به ستوان فقرات و مفاصل زانو وارد می‌کند. هنگام جارو کردن نیز از حالت‌های خمیده و قوز کرده پرهیز شود و افراد این کار را بین چند بازه زمانی انجام دهند. استفاده از کفش و دمپایی‌های مناسب در زمان خانه تکانی دارای اهمیت زیادی است تا به انحنای ستون فقرات و مچ پا آسیب نرسد.

وی افزود: در زمان خانه تکانی، امکان سُر بودن زمین وجود دارد و این امر می‌تواند در افتادن افراد و حتی سقوط از بلندی نقش مهمی داشته باشد و موجب در رفتگی و شکستگی شود. در این راستا باید توجه داشت با استفاده از آب و شستشوی مواد شوینده، سطح ایمن برای اعضای خانواده و بویژه کودکان فراهم آوریم تا از سرخوردگی آنها جلوگیری شود. با پای برهنه و بدون کفش و دمپایی مناسب نباید به خانه تکانی پرداخت؛ چه بسا احتمال سر خوردن و افتادن و سقوط در افراد پا برهنه به دلیل کاهش تعادل بدن بیشتر است.

این متخصص ارتوپد تصریح کرد: در رفتگی و شکستگی مچ دست و پا از دیگر آسیب‌های جدی در زمان خانه تکانی است که گاه به دلیل سرگیجه در ارتفاعات یا استفاده غیر استاندارد از نرده‌بان اتفاق می‌افتد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha