جمعه ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷
کد خبر: 178514

بدون شک بارداری یک دوران استرس زا است که می تواند سلامت مادر و جنین را تحت تاثیر قرار دهد، ولی با چند راهکار ساده می توان استرس این دوران را به حداقل کاهش داد.

سلامت نیوز:بدون شک بارداری یک دوران استرس زا است که می تواند سلامت مادر و جنین را تحت تاثیر قرار دهد، ولی با چند راهکار ساده می توان استرس این دوران را به حداقل کاهش داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، استرس دوران بارداری یک فرآیند کاملا عادی و طبیعی است که به دلیل تغییرات هورمونی و بیولوژیکی در بدن زنان اتفاق می افتد. به عنوان مثال، سطح کورتیزول که هورمون استرس است، در دوران بارداری افزایش می یابد.
برخی از هورمون های دیگر نیز در این دوران تغییر می کنند که در کاهش یا افزایش اشتها و تغییر خلق و خو نقش دارند. در کنار تغییرات هورمونی، عوامل متعددی وجود دارند که می تواند سبب کاهش استرس یا تشدید آن شوند. اولین قدم برای رهایی از این کابوس، شناخت مواردی است که می تواند سبب بروز شرایط استرس زا شود.
برای مثال، برخی زنان ادعا می کنند که زنگ موبایل یک عامل مهم در ایجاد استرس است. بنابراین توصیه می شود که فهرستی از عوامل تحریک کننده و استرس زا تهیه و با مشورت با بقیه اعضای خانواده، این موارد تا حد امکان حذف شوند. برخی از راهکارهای مهم برای غلبه بر استرس دوران بارداری عبارتند از:

**به معنویات بیشتر بپردازید
ارتباط با خالق هستی و تمرکز روی معنویات مهمترین روش افزایش آرامش و دوری از هرگونه استرس است. به خداوند توکل کنید و مطمئن باشید که او تنها حافظ شما و فرزندتان است.

**سطح آگاهی خود را درباره تمام مراحل بارداری افزایش دهید
اولین قدم برای غلبه بر استرس، پذیرش این است که استرس یک واکنش طبیعی بدن در نتیجه تغییرات هورمونی است؛ بنابراین نباید از وجود آن خجالت زده شد یا آن را پنهان کرد. پس از قبول این شرایط باید درباره تمام مراحل بارداری و جزییات آن آگاهی کسب کرد. با زنانی که تجربه بارداری داشته اند صحبت کنید تا به طور کامل در جریان تمام عوارض آن از یک تا 9 ماهگی قرار گیرید. مطالعه و مشورت با روانشناس نیز توصیه شده است.

**با همسر خود در این باره صحبت کنید
همسرتان تنها همراه شما در تمام این دوران است. بنابراین لازم است با او درباره تمام شرایط بارداری صحبت کنید و همراه با خودتان، او را نیز برای این ایام آماده کنید.

**خوب استراحت کنید
خواب کافی و استراحت یکی از مهمترین عوامل کاهش استرس و افزایش سلامت جنین و مادر است. آرام ترین اتاق منزل را برای استراحت انتخاب کنید. هرشب زود به رختخواب بروید و تمام تجهیزات هوشمند از قبیل تلفن همراه، تبلت و غیره را از اتاق خارج کنید.

**از تنش های روحی اجتناب کنید
یادتان باشد مهمترین وظیفه شما در این دوران حفظ آرامش است. از همسر و بقیه اعضای خانواده بخواهید تا حد امکان شما را در جریان مشکلات قرار ندهند.

**به رژیم غذایی خود اهمیت دهید
استفاده از اسیدهای چرب امگا 3، میوه و سبزیجات تازه، مرغ و ماهی تازه، انواع آجیل و مواد غذایی حاوی اسیدهای آمینه نقش موثری در بهبود خلق و خو به ویژه در دوران بارداری دارند. از غذاهای آماده، سرخ شده، کنسروی، چرب، شیرین و شور اجتناب کنید

**ورزش کنید
ورزش منظم در دوران بارداری علاوه بر تناسب اندام و جلوگیری از اضافه وزن، در سلامت مادر و جنین و کاهش استرس نقش بسزایی دارد. پیاده روی روزانه به مدت 20 دقیقه در سطوح بدون شیب توصیه شده است. یوگای مخصوص بارداری و مدیتیشن نیز برای غلبه بر استرس مفید است.

**روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشید
**از افراد سیگاری دوری کنید
** ارتباطان را با افرادی که به شما انرژی منفی می دهند یا با حرفهایشان آزارتان می دهند کم کنید
**محیط خانه را مرتب و آرام نگه دارید
**به بهداشت خود اهمیت دهید
**مطالعه کنید
**با افراد شاد رفت و آمد کنید
**تماشای تلویزیون را محدود کنید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha