مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: مسافران در طول سفرهای نوروزی در مسیر جاده ها و شهرها جهت حفاظت از طبیعت بکوشند و فرهنگ حفظ و حراست از محیط زیست را به کودکان خود بیاموزند.

سلامت نیوز: مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: مسافران در طول سفرهای نوروزی در مسیر جاده ها و شهرها جهت حفاظت از طبیعت بکوشند و فرهنگ حفظ و حراست از محیط زیست را به کودکان خود بیاموزند.

به گزارش سلامت نیوز، حمید صالحی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طبیعت مظهر زیبایی است و برای حفاظت و ماندگار بودن آن باید همه ما تلاش کنیم.
وی با توصیه هایی خطاب به مسافران نوروزی بیان کرد: از مسافران درخواست داریم هنگام سفر پسماندهای خود را در گوشه و کنار جاده ها، توقفگاهها، تفرجگاهها و سطح شهرها و طبیعت رها نکنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: طبیعت مامن و محل آرامش هر کدام از ما است و جوانمردانه نخواهد بود زمانی که برای ایجاد نشاط و رفع خستگی به آن مراجعه می کنیم با اقدامات نادرست به حریم طبیعت خدشه وارد شود.
وی افزود: از مسافرانی که با خودروی شخصی سفر می کنند تقاضا داریم شاخ و برگ درختان را نشکنند و از آتش افروزی غیرضروری پرهیز کنند.
صالحی ادامه داد: حتی در صورت ضرورت روشن کردن، آتش اقدام به ایجاد سنگچین در اطراف آتش آن هم در محل قابل کنترل، نموده و حتما پس از پایان کار اقدام به خاموش کردن آتش با خاک یا آب نمایند.
وی گفت: علاوه بر این مسافران از آسیب رساندن به تنوع زیستی پرندگان و جانواران پرهیز کنند زیرا هرگونه صدمه به این گونه ها چرخه طبیعت را دچار مشکل می کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با تاکید بر عدم جا گذاشتن پسماندهای پلاستیکی و قوطیهای پت افزود: همچنین سر بطریهای پت به دلیل بند آوردن راه آبها و مجاری چشمه ها و احتمال خورده شدن از سوی برخی جانوران می توانند زیانهای جبران ناپذیری در پی داشته باشند.
وی ادامه داد: باید همه ما با طبیعت مهربان باشیم ضمن اینکه مسافران در شهرها و روستاها نیز از جا گذاشتن پسماندها خودداری کنند.
صالحی گفت: گشتهای یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در مناطق زیر پوشش به صورت شبانه روزی فعالند و با هرگونه تعرض به محیط زیست در هر شکلی برخورد خواهند کرد.
وی افزود: پایش واحدهای صنعتی و تولیدی نیز در طول تعطیلات انجام می شود و با متخلفان برخورد قانونی صورت می گیرد.
20 درصد از مساحت 117 هزار و 769 کیلومترمربعی خراسان رضوی زیر پوشش حفاظت محیط زیست است. مساحت زیستگاههای این استان دو میلیون و 500 هزار هکتار است. خراسان رضوی به ازاء هر 25 هزار هکتار یک محیطبان در اختیار دارد.
خراسان رضوی دارای 41 منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل 28 اثرملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و 13 منطقه شکار ممنوع است. حدود 80 گونه پستاندار، 285 گونه پرنده، دو گونه دو زیست، 68 گونه خزنده و 24 گونه ماهی در این استان زیست می کنند. گونه های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره، کبک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha