مخالفت با طرح پیشنهادی وزارت بهداشت در لایحه هدفمند کردن یارانه ها باعث شده که دکتر دستجردی لب به گلایه بگشاید و اعتراف کند که وضعیت حوزه بهداشت و درمان کشور در شرایط بدی قرار دارد.

وضعیت قرمز در حوزه سلامت/گلایه وزیر بهداشت از دولت
مخالفت با طرح پیشنهادی وزارت بهداشت در لایحه هدفمند کردن یارانه ها باعث شده که دستجردی لب به گلایه بگشاید، اگر یارانه ها نیز حذف شود، وضعیت ارائه خدمات درمانی به مردم برای اقشار محروم و کم بضاعت با دشواریهای فراوانی مواجه می شود.

در حالی که وارد نیمه دوم سال شده ایم، به نظر می رسد وزارت بهداشت علاوه بر مشکلات کسری بودجه که طی این سالها همواره با آن دست و پنجه نرم کرده است شرایط وخیم تری را پیش رو داشته باشد.

به گزارش فردا، مخالفت با طرح پیشنهادی وزارت بهداشت در لایحه هدفمند کردن یارانه ها باعث شده که دکتر دستجردی لب به گلایه بگشاید و اعتراف کند که وضعیت حوزه بهداشت و درمان کشور در شرایط بدی قرار دارد.

بیشترین حجم مشکلات حوزه بهداشت و درمان مربوط به بیمارستانهای دولتی می شود که خدمات شان را به پنج دهک پایین جامعه ارائه می دهند.

نبود منابع مالی کافی برای تامین هزینه های اولیه بیمارستانهای دولتی که شامل انرژیهای حامل (برق، آب، گاز) و همچنین پرداخت حقوق پرسنل این مراکز درمانی می شود، باعث شده که این بیمارستانها همواره از محل کمکهای دولتی سر پا بمانند. بنابراین، اگر یارانه ها نیز حذف شود، وضعیت ارائه خدمات درمانی به مردم برای اقشار محروم و کم بضاعت با دشواریهای فراوانی مواجه خواهد شد.

دکتر محمدتقی نوربخش، عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور با عنوان این مطلب که در شرایط کنونی با 1500 میلیارد تومان بدهی انباشته مراکز درمانی مواجه هستیم، گفت: در تمامی کشورها وقتی یارانه ها را حذف می کنند، ذخایر ناشی از منابع آن صرف رفاه اجتماعی و سلامت مردم می شود.

از سوی دیگر، خبر می رسد که قرار است 56 میلیون دلار از 330 میلیون دلار اعتبار یارانه دارویی در سال 88 حذف شود که اگر این موضوع نیز صحت داشته باشد و مجلس با آن موافقت کند، قطعا شرایط وخیم تری در انتظار مردم خواهد بود. زیرا، این اعتبار برای تامین داروهای خاص هزینه می شود که همین مسئله می تواند بیماران دیالیزی، سرطانی، هموفیلی، تالاسمی و... با بحران تهیه دارو مواجه سازد که آثار و روحی و روانی کمبود دارو به مراتب اثرگذارتر از خود دارو خواهد بود.

نوربخش با عنوان این مطلب که ذخایر مالی ناشی از هدفمند کردن یارانه ها باید به سمت نظام سلامت سرازیر شود چون در غیر این صورت مراکز درمانی دچار مشکلات جدی خواهند شد، افزود: متاسفانه در این لایحه مکانیسم مشخصی برای این کار دیده نمی شود.

آنچه مشخص است اینکه حوزه سلامت کشور در وضعیت قرمز قرار گرفته و می بایست قبل از اینکه دیر شود، اقلام عاجلی برای بازگشت به وضعیت عادی اندیشیده شود. در غیر این صورت، بیشترین صدمه و آسیب در حوزه بهداشت و درمان متوجه پنج دهک پایین جامعه خواهد شد که از درآمد کمتری نسبت به سایر اقشار جامعه برخوردارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha